L'avió de Spanair de Barajas patia una avaria que no va ser detectada
Sinistre aeri
L'informe preliminar de la comissió d'investigació de l'accident de l'avió de Spanair a l'aeroport de Barajas el 20 d'agost ha revelat que el pilot no hauria detectat que l'aparell duia activat el "mode de vol" quan encara era a la pista. Segons l'informe, el fet de dur el "mode de vol" activat quan encara no s'havia enlairat hauria impedit que es disparessin algunes alarmes. Si el sistema s'hagués comprovat tal com "recomana el fabricant de l'avió al seu manual d'operacions", es podria haver detectat l'avaria i l'alarma hauria avisat el pilot que els flaps no s'havien desplegat.
A més, un canvi en la velocitat i la direcció del vent podria haver contribuït a fer caure l'aparell. El comandant d'Iberia que aterrava just en el moment que l'avió de Spanair s'enlairava ha declarat davant la Guàrdia Civil que hi va haver un important cop de vent en aquell moment.
El comandant és un dels testimonis que recull la investigació i en la seva declaració va manifestar que en només un minut el vent va passar d'una velocitat de 10 nusos i una direcció de 220 graus a una velocitat de 5 nusos amb una direcció de 50 graus, segons va informar ahir la Cadena SER. A més, aquest pilot de 57 anys va explicar que va veure un ocell molt gros a l'esquerra de la trajectòria de l'avió i un altre per la dreta en el moment del sinistre.
Indemnitzacions
Pel que fa a les indemnitzacions, un dels socis del bufet d'advocats nord-americà Podhurst Orseck, Arthur Ballen, que representa dues famílies de les víctimes, va assegurar ahir que als Estats Units seria estrany que no aconseguissin com a mínim un milió de dòlars (706.000 euros). El bufet demandarà el constructor aeronàutic Boeing; Pratt&Whitney, fabricant d'algunes peces de l'avió accidentat, i també MD, que és el fabricant de l'aparell. L'acció civil s'iniciarà als EUA perquè les companyies implicades tenen seu allà i perquè "hi ha possibilitat d'indemnitzacions més altes".