Més frau al metro
La implantació als accessos de les estacions de metro i trens de les anomenades barreres tarifàries eficients –les portes de vidre dobles que s’obren amb la validació del bitllet– no s’estén perquè sí. Tampoc són perquè sí els constants controls indiscriminats de bitllets que s’estan fent a la sortida de les estacions, com els muntats durant aquesta setmana i tota la passada a l’estació de Provença dels Ferrocarrils de la Generalitat. Són les accions que més exemplifiquen una realitat difícil d’aturar: l’augment de la gent que es cola.
Tot i que és evident que el frau als transports públics és gran –només cal estar atent per veure-ho– ni Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ni Tram (Trambesòs i Trambaix) ni els Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) en volen parlar. Les empreses consideren que donar xifres se’ls gira en contra i provoca un efecte crida.
Les empreses, doncs, s’han limitat a informar que el frau va ser l’any 2008 del 2,61% en el cas dels FGC i del 0,98% al metro i del 0,37% als autobusos metropolitans el 2007. Però atenció: el frau reconegut per Ferrocarrils significa dos milions cent mil persones o viatges de franc, tenint en compte que el total de passatgers el 2008 va ser de 81 milions. Al metro, on l’any passat es van fer 376,37 milions de validacions, un frau de l’1% suposa 3,7 milions de viatges gratis.
Segons les dades “oficials” facilitades pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, al Parlament el frau baixa consecutivament en els transports públics des de l’any 2003 al 2007. Al metro, per exemple, durant el 2005 el frau va ser de l’1,09% i al bus del 0,76%, unes xifres que van anar a millor perquè el 2007 ja eren, com hem dit, del 0,98% i del 0,37%. Als FGC el 2003 es van colar el 4,78% dels viatgers i el 2008 la xifra va baixar al 2,61%.
Totes aquestes macroxifres, però, es redueixen molt quan es parla de sancions que, en comparació, són mínimes. Així –i també gràcies a una pregunta parlamentària – sabem que els Ferrocarrils de la Generalitat van imposar durant el 2007 3.068 multes per viatjar sense bitllet per un import de 460.200 euros (només se’n van recaptar 135.300). Un any més tard als FGC es van posar menys multes, 2.601, per un valor de 390.180 euros.
Al metro, per contra, el nombre de multes imposades l’any passat es va duplicar respecte al 2007, fet que demostra l’increment del frau. Així l’any passat es van dictar 1.811 sancions per un import de 276.030 euros. El 2007 van ser 926.
Les empreses intenten posar impediments al frau millorant els accessos. Així, als Ferrocarrils totes les portes són de doble vidre i només queda una estació amb accés mitjançant torns. Tenen 41 interventors. Al metro encara hi ha la meitat d’estacions amb torns i l’altra meitat amb portes automàtiques. Hi ha 52 interventors.