Rebotats contra la velocitat variable
L’estrena sense incidents de la senyalització variable no va evitar que els que a partir d’ara l’hauran de patir la critiquessin. Com ara fa un any, quan es va implantar la limitació a 80, els conductors que van entrar ahir a Barcelona per la C-31 i la C-32 van denunciar l’afany recaptatori de les mesures impulsades pels departaments d’Interior i Medi Ambient. Tot i l’intent del Servei Català de Trànsit de deslligar la implantació de la velocitat variable d’altres mesures per a la seguretat viària, com el carnet per punts i l’augment dels radars, els arguments no convencen els implicats. A més a més, la influència en la congestió, almenys el primer dia, en la pràctica es va notar més aviat poc.
El fet de no flexibilitzar a l’alça la velocitat despista els conductors, que no acaben de saber si la mesura serveix per disminuir les cues, reduir les congestions o millorar la qualitat de l’aire. No s’han explicat bé els beneficis –si és que finalment n’acaba tenint– de la velocitat dinàmica i els conductors no han oblidat la rebaixa indiscriminada a 80 km/h que es va implantar l’any passat.
Molt diferent del dels conductors és el punt de vista de l’administració. El director del Servei Català de Trànsit, Josep Pérez Moya, va valorar “positivament” el primer dia de funcionament del sistema, tot i que va demanar paciència als conductors per adaptar-se a la situació. “Tots necessitem un temps per adaptar-nos. Nosaltres per conèixer el funcionament del sistema i corregir el que sigui necessari i els conductors per adaptar-se al nou sistema de senyalització”, va assenyalar Pérez Moya, que va recordar que la mesura funcionarà en proves almenys fins al 15 de març, data en què es començarà a multar els conductors.
Els mateixos radars
Precisament aquest va ser un dels elements esgrimits pel màxim responsable de Trànsit per deixar clar que la recaptació per multes en cap cas “és un objectiu”, ja que “no s’ha augmentat el nombre de radars”, tot i que sí que se’n van instal·lar l’any passat coincidint amb la rebaixa fixa a 80 km/h a la primera corona metropolitana.
En la seva valoració, Pérez Moya va intentar desacreditar el debat sobre si cal o no flexibilitzar a l’alça la velocitat. “En cap cas és una decisió capritxosa”, va remarcar ell, i després va assegurar que no es tracta d’un debat sobre velocitat. “El debat no és si a la nit es pot anar més de pressa o no, el debat és si s’ha d’abaixar la contaminació o no”, va reblar Pérez Moya, que va instar els crítics amb la mesura promulgada pels departaments d’Iniciativa a esperar resultats per fer-ne una valoració amb dades, tot i confirmar que a la tardor s’implementarà el mateix sistema a la B-23. De moment, el primer dia Trànsit no tenia dades sobre l’efectivitat de la mesura en reducció de la congestió. De fet, serà força difícil establir una comparació amb el trànsit dels anys anteriors, ja que la crisi econòmica ha provocat una reducció del trànsit i, de rebot, una disminució del temps d’entrada a la ciutat.
Durant el primer dia d’aplicació de la mesura, el límit de velocitat més baix a què es va arribar van ser els 50 km/h aproximadament, a dos quarts de nou del matí a la C-31. L’operació es va repetir a l’hora punta de la tarda en els dos sentits de la marxa a la zona de l’Hospitalet. En canvi, a la C-32 només va caldre un descens fins a 60. “El programa de gestió del sistema ha fet els canvis sense problema”, va descriure Pérez Moya.
L’única incidència remarcable de la jornada va tenir lloc al matí, a causa d’un vehicle avariat a la C-31 en direcció Castelldefels. El sistema va donar l’alarma d’una sobrecàrrega de vehicles a la via i, comprovat que es tractava d’una avaria, es va abaixar la velocitat permesa als quilòmetres anteriors al lloc on s’havia quedat aturat el cotxe.