Societat

El núvol de cendra volcànica amenaça l’estiu turístic

Les agències reclamen “un pla B” per si el Prat s’ha de tancar en plena temporada

Pen­dents del cel. El sec­tor turístic viu amb l’ai al cor per l’inter­ro­gant de com pot afec­tar el núvol de cen­dra del volcà Eyjaf­ja­llajökull les con­ne­xi­ons aèries aquest estiu. Tot i que demana “des­dra­ma­tit­zar” la situ­ació, el pre­si­dent de la Unió Cata­lana d’Agències de Viat­ges Emis­so­res (Ucave), Rafa Serra, reco­neix que l’acti­vi­tat tant de donar infor­mació sobre pos­si­bles des­tins com de fer reser­ves s’està res­sen­tint de la por que tenen els viat­gers de tro­bar-se amb els aero­ports tan­cats, com va pas­sar a Cata­lu­nya el dis­sabte 8 de maig. Ahir, per exem­ple, es van can­cel·lar quinze sor­ti­des des del Prat amb direcció a la Gran Bre­ta­nya i Holanda.

“El Prat tan­cat a finals de juliol o a l’agost seria molt greu, però és impre­vi­si­ble i incon­tro­la­ble”, indica, en la mateixa línia, el pre­si­dent de l’Asso­ci­ació Cata­lana d’Agències de Viat­ges (ACAV), Fran­cesc Car­ne­rero, que està con­vençut que aquesta incer­tesa farà que les reser­ves siguin de més última hora que mai: “La gent s’ho pensa a l’hora de con­trac­tar un vol de llarga distància i pot­ser en sor­ti­ran bene­fi­ci­a­des –augura– opci­ons com els cre­uers o des­tins de pro­xi­mi­tat, com Cata­lu­nya mateix, de la resta de l’Estat o d’Europa als quals es pot acce­dir amb altres trans­ports”.

Fa uns dies la direcció gene­ral de Turisme i la de Con­sum es van tro­bar amb els repre­sen­tants de les agències, pre­ci­sa­ment per par­lar de la qüestió. El gran pro­blema és que si els avi­ons no poden volar pel núvol de cen­dra del volcà islandès, és una força major i una con­dició excep­ci­o­nal que no cobreix cap tipus d’asse­gu­rança.

Vist el pano­rama, el direc­tor gene­ral de Turisme, Joan Car­les Vilalta, posa sobre la taula la pos­si­bi­li­tat que les auto­ri­tats aèries es plan­te­gin auto­rit­zar les aerolínies a volar per sobre o per sota del núvol de cen­dra. Ja ho va mani­fes­tar fa uns dies el pre­si­dent de Spa­nair, Fer­ran Sori­ano. Es cal­cula que com que el núvol està a uns 30.000 peus d’altura es podria modi­fi­car l’altura de vol i situar-la per sota o per sobre d’aquesta altura.
“Cal que entre tots tro­bem un pla B. És de sen­tit comú que per a una situ­ació atípica cal tro­bar solu­ci­ons atípiques”, reclama el repre­sen­tant d’Ucave.

“Si ens tro­bem amb el pro­blema en plena tem­po­rada alta es poden posar mesu­res per pal·liar la situ­ació i hem d’estar pre­pa­rats per tro­bar allot­ja­ment i trans­ports alter­na­tius als afec­tats, però és clar que no podem posar auto­cars per a grans distàncies”, indica Vilalta. El núvol de cen­dra islan­desa arriba pre­ci­sa­ment quan s’acosta l’època de les reser­ves per a l’estiu i les agències s’han posat en alerta.

“Les pre­vi­si­ons, abans de l’amenaça del volcà, indi­ca­ven una certa millora per a aquest estiu. Es res­pira millor, encara que estem lluny de tor­nar als bons resul­tats del 2007”, avança el direc­tor gene­ral de Turisme. Per orígens, els mer­cats que més es reac­ti­ven són l’ale­many i el rus, men­tre que el britànic –gran usu­ari dels vols de baix cost– tot just comença a repun­tar.

Paper d’inter­me­di­a­ris
Si en una crisi s’hi han de tro­bar opor­tu­ni­tats, les agències rei­vin­di­quen el seu paper com a inter­me­di­a­ris: “Si un cli­ent nos­tre es queda tirat al Nepal, par­lem amb els nos­tres cor­res­pon­sals i se’ls troba un allot­ja­ment i se’ls col·loca en el pri­mer vol que surti”, exposa Serra, per dife­ren­ciar-se d’un viatge con­trac­tat direc­ta­ment per inter­net, per exem­ple.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.