Societat

Freqüències de rodalies a la línia Lleida-Balaguer

La Generalitat compromet 50 milions per crear trams de doble via i passar de 8 a 18 trens diaris per sentit

L'obra trigarà almenys tres anys

Nadal calcula que pot tenir un milió d'usuaris anuals

El Diari Ofi­cial de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya (DOGC) publica avui l'estudi infor­ma­tiu per a la implan­tació del tren tram­via entre Lleida i Bala­guer, apro­fi­tant la línia exis­tent de Lleida a la Pobla de Segur que ges­ti­ona la Gene­ra­li­tat des que Renfe se'n va des­fer per falta d'ús. Segons el pro­jecte, pre­sen­tat ahir a Bala­guer pel con­se­ller de Política Ter­ri­to­rial, Joa­quim Nadal, es faran trams de doble via en alguns punts del recor­re­gut entre Lleida i Bala­guer per tal d'incre­men­tar les expe­di­ci­ons fins als 18 trens per dia i sen­tit. Ara mateix n'hi ha 8.

Amb aquest objec­tiu, Nadal con­fia que la línia sigui final­ment una alter­na­tiva al trans­port pri­vat i tin­gui en el futur un milió d'usu­a­ris a l'any. El 2009 es van comp­ta­bi­lit­zar 239.000 usu­a­ris.

La implan­tació del tren tram­via pre­veu també la reforma i adap­tació urbana de les qua­tre esta­ci­ons intermèdies: Alco­letge, Vila­nova de la Barca, Térmens i Vall­fo­gona de Bala­guer. També inclou la cons­trucció d'una vari­ant i una nova estació a Bala­guer. Aquesta vari­ant és la peça més cos­tosa de tota l'ope­ració.

L'actu­ació té un cost d'uns 50 mili­ons d'euros, segons han cal­cu­lat els tècnics del depar­ta­ment. Nadal con­fia que en cinc o sis mesos esti­gui enlles­tit i apro­vat el pro­jecte cons­truc­tiu. Amb això, Nadal cal­cula un període mínim de tres anys per fer rea­li­tat l'obra. És a dir, cap a prin­ci­pis del 2014. Fins lla­vors, els trens entre Lleida i Bala­guer con­ti­nu­a­ran amb les freqüències actu­als.

Tot aquest calen­dari passa per unes elec­ci­ons a la can­to­nada que podrien por­tar a un canvi de govern. Pot­ser per això, l'alcalde de Bala­guer, el soci­a­lista Miquel Aguilà, que ahir va acom­pa­nyar Nadal en la pre­sen­tació, va recla­mar al con­se­ller que el com­promís pres­su­pos­tari i d'obres d'aquest pro­jecte quedi fixat aviat en forma de con­veni.

Quant a la resta de la línia entre Bala­guer i la Pobla de Segur, el govern no veu neces­sari un aug­ment de freqüències.

La unió de Lleida amb Bala­guer amb freqüències de 18 trens al dia seria un pri­mer pas cap a la cre­ació d'un sis­tema de roda­lies a Lleida. El pro­blema és que les altres línies depe­nen de Renfe, que, de moment, no ha fet cap pas en aquest sen­tit. El sis­tema, si mai es cons­ti­tu­eix, podria tenir enllaços amb les línies actu­als amb ciu­tats com Molle­russa, Tàrrega, Cer­vera, les Bor­ges Blan­ques, Binèfar i Montsó.

LA XIFRA

1.000.000
de passatgers
a l'any és l'objectiu per a la línia Lleida-Balaguer, amb 18 freqüències. Ara hi viatgen 239.000 persones/any.

LA FRASE

La línia de Balaguer serà una primera branca del futur sistema ferroviari de rodalies de Lleida
Joaquim Nadal
conseller de política territorial


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.