Infraestructures

Vaga i caos

Els treballadors de FGC incompleixen els serveis mínims i col·lapsen en hora punta les línies del Vallès i el Baix Llobregat

Ferrocarrils denunciarà el vandalisme dels piquets

Els viatgers dels Ferrocarrils de la Generalitat van quedar ahir sorpresos per la dimensió que va arribar a adquirir la vaga dels treballadors de la companyia. El que havia de ser una protesta acotada per uns serveis mínims que garantien el dret a la mobilitat, es va acabar convertint en una mena d'assaig de la vaga general convocada per al 29 de setembre.

La suspensió de determinats serveis va convertir-se en paralització total de la línia del Vallès des de dos quarts de vuit fins a les nou del matí. L'aturada en hora punta va provocar desconcert entre la majoria d'usuaris, que ni tan sols estaven assabentats de la vaga. Treballadors i estudiants van quedar atrapats a les estacions, sense gaires possibilitats de trobar transport alternatiu entre Sabadell, Terrassa i Barcelona. La situació no va ser gaire diferent a la línia del Baix Llobregat, on es van suspendre gairebé tots els trens. En aquest cas, però, els usuaris del servei de poblacions com ara Cornellà i l'Hospitalet van poder optar per les línies 1 i 5 de metro.

La situació va ser especialment complicada al Vallès. De fet, la vaga va fer que alguns usuaris optessin per arribar a Barcelona amb cotxe, fet que va provocar més retencions de les habituals. La resta es van haver de resignar a esperar que els piquets deixessin d'actuar a les nou del matí, quan s'acabava l'aturada programada per al matí. La parada de la tarda, en canvi, no va tenir tantes conseqüències.

El caos produït és directament atribuïble als piquets, que van impedir el compliment dels serveis mínims decretats divendres passat per la Generalitat. A banda d'impedir el pas als treballadors que volien treballar, Ferrocarrils de la Generalitat també va denunciar que s'havien produït actes de vandalisme per evitar l'arrencada de trens. “Hem trobat vagons pintats i cabines bloquejades, i han parat trens que estaven circulant”, va explicar el director general d'operacions, Ramon Borrell. La companyia revisarà les imatges de les càmeres de seguretat per identificar els treballadors que han pintat vagons, que han bloquejat cabines o que han parat trens que estaven circulant. Els sindicats van acabar desbordats per justificar la desproporcionada acció dels piquets. La presidenta del comitè d'empresa de FGC, Luisa Prieto, va lamentar les afectacions, però va considerar que entenia “els companys, perquè no s'està complint el conveni de l'empresa”. Els treballadors de FGC van decidir anar a la vaga arran de la retallada del 5% dels sous dels treballadors del sector públic decretada pel govern. Les reaccions polítiques no es van fer esperar. El conseller Nadal va advertir que els serveis mínims s'han de complir, i que FGC “prendrà les mesures que hagi de prendre”, com ara sancions. Per la seva banda, el diputat de CiU Josep Rull va denunciar que FGC té una part important de responsabilitat en aquesta situació, ja que era raonable preveure l'existència de piquets.

100.000
persones transporten els trens de les línies de Ferrocarrils de la Generalitat al Vallès els dies feiners.
7
quilòmetresde cua es van acumular als túnels de Vallvidrera per culpa de la vaga a Ferrocarrils.

Problemes a Vallvidrera

La paralització del servei dels Ferrocarrils de la Generalitat en hora punta va tenir conseqüències per al trànsit rodat als accessos de Barcelona. La via més perjudicada va ser la dels túnels de Vallvidrera, on es van registrar retencions de fins a set quilòmetres en direcció a Barcelona durant més de dues hores, molt més del que és habitual. També hi va haver dos quilòmetres de retenció en sentit contrari, cosa que també és poc habitual. A la C-58, en canvi, la circulació va ser l'habitual, amb tres quilòmetres de retencions entre Ripollet i Montcada a les 9 del matí. En sentit contrari, la retenció va ser d'uns dos quilòmetres. A les vies que connecten Barcelona amb el Baix Llobregat tampoc no es van notar gaire els problemes que hi va haver a la línia de FGC a la comarca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.