trànsit
L'eliminació de la zona 80 dóna menys d'un minut de benefici en 6 dels 9 trams
A la C-16 es poden guanyar, com a màxim, 16 segons, i a la C-31 nord, uns 27
Només a la C-31 sud i la C-32 cap al Garraf es poden reduir més de 3 minuts
Els conductors que circulin a partir d'ara pels trams d'autovies i autopistes de l'àrea metropolitana de Barcelona coneguts fins fa poc com a zona 80 hauran de parar molta atenció al rellotge si volen percebre la diferència en temps del canvi en els límits de velocitat. Les dades facilitades pel Servei Català de Trànsit (SCT) ahir, un dia abans de l'entrada en vigor de tots els canvis, mostren que en molts dels trams afectats, la reducció en el temps de conducció –fins i tot en les condicions més favorables– són realment petites (vegeu el gràfic).
Per als conductors que entren a Barcelona procedents del Maresme –i tinguin la sort de no trobar cap retenció–, per exemple, l'estalvi serà de 27 segons si fan servir la C-31 nord i de 25 segons si fan servir la B-20.
En les entrades des de l'eix del Llobregat, la reducció del temps al volant serà d'1 minut i 51 segons si es fa servir l'A-2 o de 38 segons si la via utilitzada és la B-23. En el cas de la C-16, d'entrada pels túnels de Vallvidrera, la polèmica eliminació del límit dels 80 km/h suposa en realitat una reducció de només 16 segons.
Les reduccions més significatives en el temps de circulació es produeixen en les entrades procedents del Baix Llobregat (on existeix de fet velocitat variable). Fent servir la C-31 sud es pot reduir el temps de conducció en 3 minuts i 4 segons, mentre que a través de la C-32 es podria aconseguir un estalvi de 3 minuts i 1 segon. Cal destacar, però, que en tots els casos es tracta d'estalvis de temps teòrics, aplicables en el cas que el conductor pugui circular en tot moment a la velocitat màxima marcada pels senyals fixos.
D'altra banda, el Servei Català de Trànsit i el Ministeri de Foment van canviar ahir els tretze senyals de limitació a 80 de la B-23, entre Sant Feliu de Llobregat i Molins de Rei. En aquest tram, de poc més de quatre quilòmetres, la nova velocitat màxima passarà a ser de 100 km/h.