Societat

TRÀNSIT

Estrena tranquil·la dels 110 km/h

El govern espanyol calcula l'estalvi energètic amb l'aplicació de la limitació de la velocitat durant 12 mesos, tot i que és fins al juny, en principi

Dues entitats porten la mesura al Suprem

Les auto­pis­tes i auto­vies cata­la­nes van estre­nar ahir de bon matí els senyals de limi­tació de velo­ci­tat a 110 km/h sense incidències, i amb la resig­nació de gran part dels con­duc­tors. L'ope­ració tor­nada a Bar­ce­lona d'aquest cap de set­mana llarg tam­poc va dis­tor­si­o­nar aquesta rebaixa de la velo­ci­tat de 120 a 110 km/h, i ahir a la tarda es van regis­trar les habi­tu­als cues als acces­sos a la ciu­tat. Per exem­ple, van haver-hi vuit quilòmetres de reten­ci­ons a l'A-2, a l'altura de Pallejà, i sis a la C-32, al terme de Sant Boi.

Els con­duc­tors cata­lans van reac­ci­o­nar amb diver­si­tat d'opi­ni­ons a la limi­tació de la velo­ci­tat màxima a 110 km/h a les auto­pis­tes i auto­vies. Alguns usu­a­ris de les vies afec­ta­des per la nova limi­tació van acu­sar el govern espa­nyol de tenir un “afany recap­ta­tori” i van posar en dubte que redu­eixi el con­sum de com­bus­ti­ble. Per con­tra, altres con­duc­tors van afir­mar que el nou límit de velo­ci­tat és “pru­dent” i que evi­tarà més acci­dents, segons l'agència ACN.

L'estrena d'aquesta reducció, però, ja ha arri­bat als tri­bu­nals. L'empresa de gestió de mul­tes Dvu­elta i la pla­ta­forma Movi­mi­ento 140 han pre­sen­tat un recurs con­tenciós admi­nis­tra­tiu davant el Tri­bu­nal Suprem con­tra el reial decret apro­vat pel govern espa­nyol diven­dres per donar llum verd a la limi­tació de velo­ci­tat i han dema­nat “la sus­pensió urgent de la norma”. Segons les dues enti­tats, el reial decret és con­trari a la llei de trànsit ja que fixa amb caràcter gene­ral un límit de velo­ci­tat sense aten­dre els “únics cri­te­ris” que hau­ria de tenir en compte el govern: la segu­re­tat vial. És a dir, afir­men que s'ha de can­viar la llei, amb el tràmit par­la­men­tari, si el motiu de la limi­tació és l'estalvi energètic. La reducció a 110 km/h en el límit de velo­ci­tat pro­pi­ciarà el 75% de l'estalvi energètic pre­vist pel govern cen­tral en el pla de 20 mesu­res que va apro­var diven­dres. En con­cret, el pla aspira a asso­lir un estalvi de 3,24 mili­ons de tones de petroli a l'any, que equi­val a 2.300 mili­ons.

La memòria econòmica d'aquest pla fa aquest càlcul sobre la base que els estal­vis cor­res­po­nen a “un any d'explo­tació de la mesura”. En el cas del nou límit, la memòria també cal­cula el seu estalvi durant un any d'apli­cació, mal­grat que es va asse­gu­rar que seria una mesura de qua­tre mesos pror­ro­ga­bles. “L'apli­cació del límit de velo­ci­tat suposa una reducció del con­sum energètic de 2,43 mili­ons de tones de petroli”, s'asse­gura a la memòria. La mateixa minis­tra de Medi Ambi­ent i Medi Rural i Marí, Rosa Agui­lar, va rela­ci­o­nar ahir la mesura amb objec­tius “també medi­o­am­bi­en­tals, per reduïr la con­ta­mi­nació”, avançant el que podria ser un nou argu­ment, a més de l' energètic, per allar­gar la limi­tació més enllà del juny.

LA XIFRA

1
víctima mortal és l'única
d'aquest cap de setmana a les carreteres catalanes, diumenge, a la C-462.

Per Puig, la velocitat a l'alça

El conseller d'Interior, Felip Puig, va manifestar el seu desacord amb la mesura aprovada pel govern espanyol, i que va entrar en vigor ahir, amb la qual a les autovies i autopistes no es pot circular a més de 110 km/h. Segons el conseller, la velocitat s'hauria d'haver revisat a l'alça, tot garantint la seguretat, i fer com a Holanda i a Gran Bretanya, on augmentaran la velocitat per garantir un millor funcionament de l'economia. “Espanya és diferent, altra vegada”, va ironitzar Puig. Aquesta mesura també va provocar discrepàncies entre el PSOE i el PP. La secretària general del PP, Maria Dolores de Cospedal, va afirmar que el govern actua amb “afany recaptatori”, afirmació que el ministre d'Indústria, Miguel Sebastián, va qualificar d'“absurda” perquè va assegurar que Hisenda deixarà de rebre diners pel menor consum de combustibles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.