Societat

Girona i Tarragona s'enduen la pitjor retallada de Foment

Blanco ha paralitzat obres pendents des de fa dècades

L'anunci que es deixarà estar el desdoblament de l'N-II indigna les comarques gironines

No s'ha trobat cap constructor disposat a avançar l'obra del túnel

La reta­llada en infra­es­truc­tu­res anun­ci­ada fa un any pel Minis­teri de Foment ha aca­bat afec­tant de manera molt diversa les obres que l'Estat fa a Cata­lu­nya. Men­tre que Girona clama al cel per la marxa enrere en l'ampli­ació de l'N-II, i Tar­ra­gona per l'atu­rada de l'auto­via A-27, Lleida ha sal­vat les obres pen­dents, sobre­tot l'auto­via cap a Osca, i Bar­ce­lona ha pogut repren­dre la con­nexió entre l'A-2 i l'AP-7 a través del faraònic pont de Cas­tell­bis­bal, que havia que­dat a mig fer.

El cas de Girona és par­ti­cu­lar­ment greu, perquè les nove­tats dels últims dies apun­ten que l'Estat des­car­tarà defi­ni­ti­va­ment la represa del des­do­bla­ment de l'N-II entre Medinyà i Orri­ols, amb un pres­su­post de cap a dis­set mili­ons d'euros, que havien de repre­sen­tar l'ampli­ació del pri­mer tram entre Girona i la fron­tera. De fet, les obres ja esta­ven avançades, i s'hi poden com­pro­var els tre­balls de des­fo­res­tació i cons­trucció de les pri­me­res obres de ser­veis. L'Estat va jus­ti­fi­car l'abandó perquè l'obra coin­ci­deix amb l'ampli­ació a qua­tre car­rils de l'auto­pista al mateix tram, però l'atu­rada afec­tarà pre­ci­sa­ment un enllaç que s'ha d'habi­li­tar entre les dues vies. Fa poques set­ma­nes, Foment va comu­ni­car als pro­pi­e­ta­ris que la seva intenció és tor­nar-los els ter­renys expro­pi­ats.

No gaire millor estan les coses a l'A-27, que ha d'unir Tar­ra­gona i Mont­blanc. Les obres avan­cen a pas de tor­tuga als tres pri­mers trams, fins a la vari­ant de Valls, si bé el minis­teri asse­gura que l'any vinent el pri­mer, fins al Morell, estarà llest. El pro­blema, però, rau al dar­rer tram fins a Mont­blanc, bàsic per con­nec­tar cap a Lleida, que ha de superar el coll de Lilla amb un túnel del qual ja s'havia des­bros­sat l'entrada. Tot i que manté que és un pro­jecte pri­o­ri­tari, l'Estat va anun­ciar fa un any que res­cin­di­ria el con­tracte, però encara no ho ha fet, tot i que fa uns dies s'hi va refer­mar en una res­posta par­la­mentària. I és que Foment ha bus­cat la manera de fer-hi entrar finançament pri­vat, però no ha tro­bat ningú dis­po­sat a per­fo­rar un túnel en uns ter­renys amb argi­les expan­si­ves, que ja van pro­vo­car un forat econòmic des­co­mu­nal a les obres del TAV, que hi passa a prop. El males­tar per l'atu­rada i pel perill de l'obra a mig fer és gran a les comar­ques impli­ca­des i entre els sec­tors econòmics –amb el port de Tar­ra­gona al davant–, i no es des­car­ten noves mobi­lit­za­ci­ons a la tar­dor.

LA XIFRA

3,2
quilòmetres
entre Medinyà i Orriols són els que l'Estat ha deixat a mig fer del desdoblament de l'N-II a Girona.
81,4
milions
és la xifra d'adjudicació a Acciona del tram d'A-27 entre Valls i Montblanc, si bé el sobrecost puja a 24 milions.

Suport del CCN a la Unió de Pagesos

El Cercle Català de Negocis (CCN) ha mostrat el seu suport a la Unió de Pagesos davant la reclamació que el ministeri pagui els 30 milions que deu als propietaris, uns diners pactats en les expropiacions dels terrenys per ampliar carreteres. El Cercle recorda que en alguns casos el deute es remunta al 2006 i en una nota hi ha afegit que “la pagesia catalana ja pateix prou la crisi per haver de pagar de la seva butxaca la creació d'infraestructures viàries”, un fet que considera “immoral” i que els “condemna a l'extinció”. Per això dóna suport a les mesures de pressió i denúncia que va fer el sindicat agrari el cap de setmana passat, amb talls puntuals en algunes de les vies afectades, com ara les autovies N-II al Baix Llobregat i a les comarques gironines, l'A-27 entre Tarragona i Montblanc o l'A-22 a Almacelles. En total, hi ha 2.000 propietaris pendents de cobrar la major part de les expropiacions. Tot i que l'Estat assegura que no posarà a licitació obra nova sense abans haver pagat les pendents, ja s'han presentat iniciatives parlamentàries al Congrés i el Senat per insistir, i ara s'aprovaran mocions en molts dels municipis afectats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.