Societat

Lleida salva les autovies d'Osca i l'Aran i Barcelona el pont de Castellbisbal

Foment reprès les obres de l'enllaç entre l'A2 i l'autopista AP7 i la variant de Vallirana

Les obres ferroviàries cap al Prat o Vic segueixen en via morta

A la demarcació de Lleida l'aturada de les inversions va afectar inicialment els dos grans projectes viaris en marxa: l'autovia A-22 de Lleida a Osca i l'A-14 de Lleida a la Val d'Aran. Al cap de poc, però, el ministeri de Foment rectificava: salvava l'autovia d'Osca i anunciava que a l'autovia de la Val d'Aran s'enllestiria el tram en obres fins a Almenar, la qual cosa donarà accés per autovia a l'aeroport d'Alguaire –a partir d'aquest punt, s'aplicarà una nova fórmula de gestió amb capital privat per poder fer els trams pendents entre Almenar (Segrià) i l'Aran.

L'autovia de Lleida a Osca és un tram clau en el futur corredor entre la Mediterrània i el Cantàbric que en el futur haurà d'unir, per autovia, Tarragona i el País Basc. A Lleida està enllestit i en funcionament el tram entre la capital del Segrià i la variant d'Almacelles, ja al límit de la demarcació.

A l'autovia A-14 s'hi treballa entre Rosselló i Almenar, tram que afecta els accessos a Alguaire. El ministeri de Foment aposta per no aturar-la, però aplicant-hi una fórmula de peatge a l'ombra: es licitarà en règim de concessió a un màxim de 30 anys la construcció i conservació. El ministeri diu que això no significarà cap peatge per als usuaris i que els pagaments que faci el ministeri a l'adjudicatari computaran com a dèficit.

A Barcelona, s'ha pogut salvar el pont que, a Castellbisbal, enllaçarà directament l'autovia A2 de Lleida amb l'autopista AP7 en direcció a Girona, la construcció del qual va arribar a paralitzar-se.

La variant de Vallirana és l'altra obra amenaçada de congelació que ha continuat, en aquest cas amb una ordre judicial inclosa. El jutjat va acceptar el raonament de l'Ajuntament sobre el perill que suposava deixar inacabades les estructures a mig construir sobre els túnels.

La línia de l'aeroport

Però la capital catalana no s'escapa de la paralització d'infraestructures estratègiques i caríssimes. La més important, perquè ja estava adjudicada, és la nova línia R10 que portarà Rodalies a la terminal T1 de l'aeroport. L'execució s'ha retardat dos anys i no començarà fins al 2013. La variant de l'N-II al Maresme és una altra de les obres sacrificades, comptant que el tram de Mataró també estava adjudicat.

Entre les obres reconegudes com a prioritàries pel ministeri mateix també està paralitzat el desdoblament ferroviari de la línia de Vic. Davant la impossibilitat d'abordar els costosos accessos ferroviaris i viaris nous al port de Barcelona, s'acaba d'acordar una solució provisional que ha d'estar operativa l'estiu vinent.

Queden als llimbs la prolongació del quart cinturó de Terrassa a Granollers i la reforma de l'estació de Sants, i s'han convertit en paper mullat els 4.000 milions per a Rodalies, la nova línia de Cornellà a Castelldefels i l'orbital metropolitana.

Gerri guanya la variant de l'N-260

L'aturada de les inversions de l'Estat en infraestructures no ha evitat que durant el 2011 comenci una de les obres més esperades al Pirineu: la variant de l'N-260 a Gerri de la Sal. La carretera s'estreny dins el poble i fa trenta anys que es reclama l'obra. Finalment, els treballs han començat amb un pressupost d'uns 40 milions d'euros, que es gastaran durant els pròxims tres anys. La major part del cost se l'endú un túnel de prop d'un quilòmetre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.