Infraestructures

Vist per a sentència

Mas, Fabra, Bauzá i Valcárcel reivindiquen el corredor del Mediterrani a Brussel·les un mes abans que la Comissió Europea decideixi si el finança

El president català demana a la UE que “no s'oblidi d'un territori que se sent europeu”

Alea jacta est. Els pre­si­dents català, valencià, balear i murcià, Artur Mas, Alberto Fabra, José Ramón Bauzá i Ramón Luis Valcárcel, van fer ahir una dar­rera demos­tració de força a Brus­sel·les, un mes abans que la Comissió Euro­pea deci­deixi aquest 19 d'octu­bre si con­si­dera o no pri­o­ri­tari el cor­re­dor del Medi­ter­rani i si en finança una part. El govern espa­nyol ha jugat a dues ban­des, i alhora que pro­me­tia suport als Països Cata­lans ha fet lobby per un eix cen­tral que, com els TGV, passi pel gran Madrid. Mas va adver­tir a l'Estat que si vol seguir repar­tint-se les “gar­ro­fes” de Cata­lu­nya hi haurà de fer inver­si­ons com el tren de mer­ca­de­ries que uneixi els ports de Bar­ce­lona i València amb Alge­si­res i Ham­burg.

Com­pe­ti­ti­vi­tat en joc

“Els recur­sos són molt escas­sos i pre­ci­sa­ment per això s'han d'inver­tir millor que mai” en els ter­ri­to­ris “d'on sur­ten les gar­ro­fes que després ens podrem repar­tir de forma equi­ta­tiva”, va defen­sar Mas. “Ja no ens podem per­me­tre el luxe de posar els interes­sos d'un ter­ri­tori al davant dels del con­junt de l'Estat i d'Europa”, va reblar Fabra. En altres parau­les: l'era de l'alta velo­ci­tat a Toledo, Conca i Alba­cete per a només 9 viat­gers dia­ris s'ha aca­bat. “No és cap caprici ni bara­lla entre regi­ons; no podem per­dre aquest tren, ens estem jugant ser o no ser com­pe­ti­tius, aquesta és la qüestió”, va afe­gir Valcárcel.

I per als euròcra­tes que ahir van assis­tir a la cimera orga­nit­zada per Ferr­med i que encara dub­ten, una allau de dades: Cata­lu­nya, el País Valencià, les Illes Bale­ars i Múrcia con­cen­tren la mei­tat de la població i del PIB de l'Estat, el 50% de la seva pro­ducció agrícola, el 55% de la pro­ducció indus­trial, quasi el 60% del trànsit ter­res­tre de mer­ca­de­ries, més del 65% del marítim i un 60% de les expor­ta­ci­ons i el turisme. “El cor­re­dor no pot que­dar al marge de les rutes marítimes, ha d'anar en paral·lel a les auto­pis­tes del mar, perquè fer ser­vir els ports vol dir trans­por­tar de forma més barata, ràpida, neta i com­pe­ti­tiva”, va argu­men­tar Mas, rebut­jant la pro­posta de cor­re­dor cen­tral per con­nec­tar Anda­lu­sia, Madrid, Aragó i França a través dels Piri­neus, tot i no esmen­tar-la direc­ta­ment.

“Vocació euro­pea”

En un dis­curs en anglès, francès, cas­tellà i català, Mas va recor­dar la “vocació euro­pea per­ma­nent al llarg dels segles” de Cata­lu­nya i va dema­nar a la UE que “no s'oblidi d'un ter­ri­tori que se sent euro­peu i neces­sita vin­cles més pro­funds i estrets amb Europa”. La d'ahir era la ter­cera visita a Brus­sel·les que el pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat fa en només nou mesos de govern. Euro­di­pu­tats, alcal­des, diri­gents de cam­bres de comerç i patro­nals i fun­ci­o­na­ris de les ins­ti­tu­ci­ons euro­pees feien por­res sobre fins on arri­barà la via de tren que el 19 d'octu­bre dibui­xarà l'euro­co­mis­sari de Trans­ports, Siim Kallas. Es dóna per fet al 99,9% que el cor­re­dor pas­sarà per la Jon­quera i Bar­ce­lona, però també exis­teix una sos­pita gene­ra­lit­zada que Alme­ria i Alge­si­res en que­da­ran fora. El cas queda vist per a sentència.

Per la seva banda l'alcalde de Bar­ce­lona, Xavier Trias, va apro­fi­tar la seva presència a Brus­sel·les per anun­ciar la con­vo­catòria d'una cimera l'any que ve a la capi­tal cata­lana per crear una xarxa de ciu­tats asso­ci­ació inter­na­ci­o­nal que agrupi les prin­ci­pals ciu­tats euro­pees del cor­re­dor medi­ter­rani, des de Sant Peters­burg fins a Casa­blanca.

La UE no es pot oblidar d'un territori que se sent europeu i vol vincles més estrets amb Europa
Artur Mas
president de catalunya
Ja no ens podem permetre el luxe de posar els interessos d'un territori davant dels de tot Europa
Alberto Fabra
president del país valencià
No és cap caprici; no podem perdre aquest tren, ens estem jugant ser o no ser competitius
Ramón Luis Valcárcel
president de múrcia
No pot ser més car dur mercaderies de Mallorca a Barcelona que de Barcelona a Hong Kong
José Ramón Bauzá
president de les illes balears


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.