la CRÒNICA
Conduir sense soroll ni fum
La conducció d'un cotxe elèctric és una de les coses més tranquil·les que hi ha al món. Fins i tot a grans ciutats. Fins i tot a Barcelona. Crec que poques coses costen tan poc de fer sobre quatre rodes i, pel que expliquen, també sobre dues rodes. Ideals per als entorns urbans –ja que la seva autonomia és limitada per fer grans desplaçaments–, expliquen els experts que els vehicles elèctrics són el futur de l'automoció, però les infraestructures encara són escasses i la seva extensió entre la població, residual, malgrat els esforços dels fabricants per obrir-se pas en aquesta veta de mercat que diuen, són el futur. Potser perquè el preu encara espanta, tot i l'estalvi de combustible i reparacions que representa.
Les trobades EXPOelèctric, organitzades pel govern català, l'Ajuntament i la Diputació de Barcelona, el Col·legi d'Enginyers Tècnics i diverses entitats aprofitant les festes de la Mercè i la Setmana de la Mobilitat Sostenible 2011, volen justament contribuir a la divulgació d'un sistema de transport que d'aquí a uns anys ens semblarà indispensable. Amb activitats previstes fins dissabte, el cert és que no se n'han publicitat gaire massivament les activitats més populars, entre les quals una ruta “elèctrica” entre Barcelona i Montmeló, la cursa Ecoseries al Circuït de Catalunya i les jornades tècniques sobre la moto elèctrica celebrades dimecres a Barcelona sumaven escassament un centenar de participants. A les trobades es van exposar casos concrets d'empreses que fa anys que han apostat el talent i els diners en un producte en què els grans fabricants encara estan expectants, com és el cas de Volta Motorbikes, que fabrica unes motocicletes l'adjectiu ecològic de les quals no és sinònim ni d'avorrit ni d'antiestètic, però sí que és cosí germà d'econòmic: una càrrega completa de la bateria costa 0,4 euros i en només dues hores es pot recarregar completament mitjançant un endoll domèstic de 220V o en qualsevol punt de recàrrega públic.
Justament els ajuntaments de Terrassa, Sabadell i Barcelona parlaven dimecres de la seva aposta pels punts de recàrrega públics, ja sigui en superfície o en aparcament soterrat i que, en la majoria de casos, és totalment gratuït per als usuaris dels serveis. El problema, com dèiem, és encara ara la popularització dels vehicles i Terrassa lamentava que només s'havien donat d'alta del servei quatre usuaris, el doble que a Sabadell, on només dos particulars havien demanat la targeta que cal per fer les recàrregues. “Necessitem que es posin les infraestructures adequades”, deia Emili Godes, cap de comunicació de Nissan, que afegia: “Els fabricants ja hem fet el nostre esforç i tenim els productes al carrer.” El del fabricant japonès, suau de conduir, altament segur i de disseny atractiu, es pot provar aquests dies a Barcelona.