Societat

Viure el país aquest diumenge a France3

.Pre­sen­tat per Joan Lopez, Viure al país d'aquest diu­menge 13 de novem­bre pre­senta dos repor­tat­ges.

El pri­mer tracta de la llen­gua vehi­cu­lar de l'ense­nya­ment a Cata­lu­nya Sud, fins ara el català. Ja fa més d'un any que alguns pares d'alum­nes han pre­sen­tat una denúncia davant la justícia dema­nant que el cas­tellà sigui també llen­gua vehi­cu­lar, és a dir llen­gua d'ense­nya­ment.

La justícia va accep­tar la queixa i va donar raó a aquests pares d'alum­nes. Una situ­ació que va pro­vo­car un allau de pro­tes­tes la soci­e­tat civil cata­lana que con­si­dera una pro­vo­cació posar en dubte el sis­tema edu­ca­tiu per immersió lingüística símbol de democràcia. El govern de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya ha pre­sen­tat un recurs davant aquesta decisió i espera gua­nyar la bata­lla.

El segon repor­tatge tracta del tea­tre en català a Cata­lu­nya Nord. Pre­sent al llarg del segle XX amb un munt de tro­pes ama­teurs, espe­ci­a­lit­za­des el més sovint en tea­tre d'humor, aquest cor­rent és encara viu i repre­senta el nos­tre tea­tre de bule­vard, un cor­rent tea­tral ama­teur amb un tarannà ros­se­llonès molt mar­cat i força arre­lat a Cata­lu­nya del Nord i encar molt pre­sent amb, en par­ti­cu­lar, els grups Ultrera de Sureda i Font­freda de Ceret del qual l'escrip­tor, can­tant i poeta ceretà Pere Guis­set va ser el pro­ta­go­nista prin­ci­pal fins a la seva des­a­pa­rició fa una anys. Aquest tea­tre dóna l'ocasió de fer viure la llen­gua cata­lana, però la situ­ació soci­o­lingüística és avui dia dife­rent. El repor­tatge acaba pre­gun­tant-se si cal can­viar de reper­tori o tra­duir les peces en francès. Una con­clusió que sona com la crònica d'una mort anun­ci­ada...

França 3 Sud

Diu­menge 13 de novem­bre 11h30.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.