Oposició a la tisorada a Ferrocarrils
L'Ajuntament exigeix estudis més acurats per no suprimir el funicular
Recullen firmes contra el “tancament temporal” del telefèric a Olesa el 2012
La retallada de serveis que té en ment Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) a l'Alt Penedès i el Baix Llobregat per estalviar-se uns 4,5 milions d'euros l'any, segons admetia la setmana passada el seu president, Enric Ticó, ha posat en guàrdia els municipis que en quedarien més afectats.
FGC preveu “tancar temporalment” el 2012 el telefèric que permet als usuaris d'Esparreguera la connexió directa amb Olesa de Montserrat amb la línia entre Barcelona i Manresa. La idea del govern, que així s'estalviaria mig milió d'euros, és compensar-ho amb un reforç dels busos que enllacen Esparreguera amb Olesa i Martorell, mentre estudia la viabilitat de reobrir l'aeri el 2013, coincidint amb l'esperada posada en marxa de la doble via a la línia fèrria, que es confia que actuï de revulsiu per estimular l'ús del tren. L'alcalde, Joan-Paül Udina (CiU), ja s'ha afanyat a explicar que està en converses amb FGC per garantir en l'entretant una correcta connexió amb bus i un bon manteniment del telefèric, que es va posar en marxa tot just l'octubre del 2005 amb una inversió total d'uns 7,5 milions d'euros.
Sigui com sigui, el col·lectiu d'amics i usuaris de l'aeri d'Esparreguera va iniciar dilluns una campanya de recollida de signatures, que allargarà fins diumenge –dimecres ja en tenia unes 300, i confia superar el mig miler– per protestar contra el tancament, que tem que esdevingui definitiu, i reclamar que la infraestructura continuï funcionant per connectar, amb menys de cinc minuts d'espera, amb tots els trens que paren a Olesa. “L'adjudicació ja està pagada, i pot ser que no hi hagi un estalvi real”, justifica Xavier Ortiz, portaveu de l'ens, que també recorda que només un terç dels passatgers de l'aeri agafa el tren, i per tant no té sentit posar més busos a Martorell. A més, sosté que, si bé van a la baixa, el número d'usuaris s'acosta als 100.000 a l'any –comptant el viatge de tornada–, més del doble dels 42.000 que diu la xifra oficial.
L'Ajuntament d'Olesa, pel seu cantó, s'ha mostrat comprensiu amb la decisió, ja que són pocs els habitants que usen el telefèric. De fet, l'actual govern de Bloc Olesà, vinculat a ICV, ja es va oposar frontalment en el seu dia a la inversió en el telefèric –que trobava inviable– i ara prefereix insistir a reivindicar que s'acceleri el desdoblament de la línia del Baix Llobregat, tot i que FGC ha avançat que hi vol reduir freqüències als trens amb índexs d'ocupació inferiors al 20% de mitjana, sobretot en hores vall, si bé encara no ha concretat quins seran.
Gelida vol el funicular
A Gelida, mentrestant, l'alcalde Lluís Valls (PSC) ha enviat aquesta setmana una carta al president d'FGC en què l'informa del “rebuig” de tots els grups municipals a acceptar la proposta de reducció del servei del funicular que des de fa més de vuitanta anys supera el fort pendent que hi ha entre l'estació de Renfe i el centre del poble. Ticó va fer públic fa pocs dies que l'organisme s'està replantejant el futur de la infraestructura per considerar-la una atracció turística només per als caps de setmana i festius i no un mitjà de transport diari, ja que el seu ús és minoritari, i que es planteja un servei de bus urbà com alternativa. En la carta, la primera de les accions reivindicatives que pensa dur a terme l'Ajuntament, no només es rebutja la reducció del servei que qualifiquen de “senyal d'identitat i de referència i un valor patrimonial per a Gelida i per a Catalunya”, sinó que a més es reclama “la millora i potenciació del servei”. Valls considera que si ara és minoritari és perquè des de fa molt de temps només funciona un dels dos combois, ja que no s'hi han fet les obres de reparació necessàries. “Amb una clara millora del servei s'incrementaria el nombre d'usuaris i els resultats econòmics serien substancialment diferents”, assegura. Segons les dades d'FGC, el 2010 només es van fer 104.025 viatges. Valls pressiona el govern perquè té un estudi de la fundació RACC que apunta que si estiguessin en funcionament els dos combois, es milloressin les instal·lacions, es coordinessin els horaris de sortida i arribada amb el pas dels trens de rodalies i s'integrés al sistema d'integració tarifària es dinamitzaria el servei i arribaria a triplicar la mitjana, que fa anys havia arribat a ser de 400 usuaris al dia.
La Generalitat, però, no veu clars els números, i fins a decidir el futur del funicular no pensa reobrir un servei que a més està tancat des del 14 de novembre a causa d'una avaria –l'enèsima que ha tingut en els darrers anys–, ara relacionada amb el telecomandament, que tal com està obligaria a activar tots els trajectes de forma manual i destinar tres persones al servei. De moment el funicular s'ha substituït per microbusos. En la carta, Valls reclama a la Generalitat una anàlisi dels costos reals que comporta la proposta del bus i la inversió per seguir amb el funicular, perquè troba que podria arribar a ser més econòmica la millora del servei que no pas el bus.
Fonts municipals apunten el temor que la reducció del servei sigui el primer pas per a la desaparició de l'històric funicular, que també és un dels principals actius turístics del poble. Els grups municipals consensuaran un manifest de defensa del seu patrimoni que s'aprovarà en el ple del gener.
La renovació total del funicular costaria 7 milions
L'Ajuntament de Gelida disposa des de fa més de tres anys d'un projecte per renovar totalment la instal·lació i posar en servei els dos combois que puja a 7 milions d'euros. El projecte es va fer durant el govern tripartit, però ara fa dos anys el govern català ja va comunicar a l'Ajuntament que no tenia els diners per poder engegar el projecte i es van plantejar solucions alternatives a les deficiències de la maquinària. L'alcalde diu que és conscient que ara no és el moment de demanar l'execució del projecte, però que la Generalitat hauria de valorar els diners que costaria arreglar l'actual avaria i posar en marxa el servei en comptes de plantejar-se'n el tancament. El funicular de Gelida, va néixer el 1920 a iniciativa de diversos veïns nouvinguts i es va inaugurar l'1 de novembre del 1924 amb una maquinària de segona mà del Funicular del Tibidabo quan aquest es va reformar el 1922, excepte el motor. Des del 1980 és d'FGC. Abans que es tanqués per avaria feia el trajecte en uns 6 minuts.