Les indemnitzacions podrien arribar als 200.000 euros
Un advocat expert en Dret Marítim explica que el límit legal per a morts i ferits greus és de 52.000 euros si bé es poden incrementar al·legant danys morals
El president de la secció de Dret Marítim del Col·legi d'Advocats de Barcelona, Jaime Rodrigo de Larrucea, ha explicat a l'ACN que les víctimes mortals i ferits greus en l'enfonsament del Costa Concordia rebran 52.000 euros d'indemnització. És el límit de responsabilitat fixat per la llei marítima en aquests casos, que afavoreix l'empresa naviliera. Tot i això, Rodrigo ha dit que a aquesta quantitat s'hi poden sumar fins a 200.000 euros més al·legant danys morals. Segons ell, fins i tot els passatgers que no han patit ferides podrien arribar a cobrar aquesta quantitat, si bé hauran de presentar una reclamació individual i serà el jutge qui ho dictaminarà. Els diners dels creuer es retornaran a tothom.
Jaime Rodrigo de Larrucea ha explicat en una entrevista telefònica que en un cas com el de l'enfonsament del creuer Costa Concordia a la costa d'Itàlia no es debat sobre la culpabilitat dels fets. “Tota la responsabilitat la té l'empresa naviliera”, explica. No obstant això, afegeix que segons la Convenció d'Atenes del 1974 hi ha establert un límit de responsabilitat de 52.000 euros, que Costa Cruceros haurà de pagar automàticament per cadascuna de les víctimes mortals i ferits greus. En aquest sentit, comenta que la llei va a favor de la naviliera perquè queda molt clar que la indemnització no ha de superar els 52.000 euros.
Tot i això, Rodrigo ha detallat que la quantitat de 52.000 euros pot augmentar si les víctimes reclamen de manera individual danys morals –com poden ser por, angoixa o frustració personal– que es puguin justificar davant del jutge. El jurista ha posat com a exemples hipotètics una persona que hagi pogut patit un atac de cor arran del disgust, o la frustració d'una parella que ha estat molt temps estalviant per pagar el creuer i celebrar allà les seves noces d'or.
Rodrigo ha comentat que des de fa poc la justícia espanyola i l'europea estan reconeixent danys morals i, a parer seu, els passatgers del creuer podrien arribar a rebre indemnitzacions de fins a 200.000 euros per aquest motiu. Comenta que, segons la seva opinió personal, l'empresa propietària del creuer s'aferrarà al límit dels 52.000 euros i que els danys morals “s'hauran de justificar amb una reclamació judicial individualitzada”, que els afectats podran presentar a Barcelona mateix. En cadascun dels casos, el jutge determinarà si l'empresa ha de pagar un import determinat o no pels danys exposats.
El president de la secció de Dret Marítim del Col·legi d'Advocats ha comentat que el cas del Costa Concordia és un “desastre en la gestió de seguretat d'un vaixell”. Segons ell, que recorre a l'exemple del Titanic per il·lustrar-ho, el codi de comerç espanyol i tota la legislació internacional imposen que el capità del vaixell ha de ser l'últim en abandonar l'embarcació en cas d'enfonsament. Molts passatgers comenten que no va ser així en l'enfonsament de divendres a la nit. De fet, el capità està detingut per un possible delicte d'homicidi i abandonar el vaixell quan va embarrancar.
Quant al simulacre d'evacuació, Rodrigo explica que cal fer-lo abans de les primeres 24 hores de l'inici del creuer i dedueix que per aquest motiu encara no s'havia fet al Costa Concordia. En tot cas, ha explicat que els passatgers han de rebre per llei unes normes mínimes de seguretat just després d'embarcar.