oci
L'organització del Saloufest es rendeix i no tornarà a Salou
L'operador I Love Tour al·lega “diverses pressions” administratives, que, segons diu, “fan pràcticament inviable” dur a terme el programa
El consistori i el sector hoteler celebren la decisió i minimitzen l'impacte econòmic
El lloc web de l'empresa I Love Tour continuava ahir al matí oferint als universitaris britànics, per 194 lliures (uns 220 euros), tres paquets d'estades a Salou per a l'abril del 2017. Enlloc surt el nom de Saloufest ni es fan referències explícites a sexe i alcohol, però al web es parla del “viatge més famós” de tot el seu repertori, amb “nits èpiques” i “esport de qualitat”, i amb la promesa de ser “una de les setmanes més memorables de la vida universitària”. Però, si ahir I Love Tour estava en boca de tothom era perquè, a través d'un comunicat, l'operador turístic aixecava la bandera blanca i anunciava que es rendia davant l'ofensiva duta a terme durant els dos darrers anys per bona part del territori, cansat de la imatge que donen els estudiants beguts i mig despullats pels carrers de Salou durant tres setmanes i pels perjudicis i el llast que això suposava per a la que vol ser capital del turisme familiar.
“Diverses pressions” fetes pel mateix Ajuntament de Salou i fins i tot pel Departament de Turisme “han fet pràcticament inviable dur a terme programes per al segment turístic del turisme juvenil de la regió”, deia I Love Tour en aquest comunicat. En concret, l'operador turístic es queixava que una part dels seus participants han estat tractats “de manera intimidatòria” per la policia i que se'ls havia fet passar per un sedàs més fi, multant-los per accions “inofensives” i dins la “legalitat” vigent. A més, segons el promotor del paquet turístic, les empreses col·laboradores amb l'esdeveniment també han estat víctimes d'aquesta pressió, ja que han rebut “una preocupant quantitat d'inspeccions administratives”.
El cert és que el Saloufest, que des de fa setze anys se celebrava de manera ininterrompuda al municipi, anava sumant detractors a mesura que passaven els anys, i des de ja en fa uns quants diverses administracions havien passat a l'ofensiva per aconseguir el que finalment ha passat, que l'empresa hi renunciés avorrida de tants entrebancs. Des d'inspeccions hoteleres per evitar sobreocupació d'habitacions fins a l'anunciada retirada, a càrrec de la Generalitat, de segells i distintius de qualitat als hotels i establiments que s'aliessin amb la festa. La trista imatge d'uns estudiants despullats i beguts a les instal·lacions esportives municipals de Reus es van fer virals i tant el mateix Ajuntament reusenc com el de Tarragona es van comprometre a posar un altre pal a la roda no cedint instal·lacions al Saloufest. Des de Salou, a més, exigien que es canviés el nom del paquet per no danyar més la imatge la ciutat.
Avui, sense anar gaire lluny, la Federació Empresarial d'Hostaleria de Tarragona (FEHT) té previst presentar una declaració conjunta dels associats amb què volia, entre altres coses, exercir més pressió contra l'operador turístic, posant de manifest que unànimement giraven l'esquena a aquest tipus d'oferta. En espera de donar els detalls, la FEHT celebrava a través d'una nota una decisió que “no fa res més que posar en relleu que l'aposta de la destinació és pel turisme familiar, esportiu i de qualitat”.
Les reaccions
Des de Salou també es festejava l'anunci i el mateix alcalde, Pere Granados, insistia a recordar que el municipi rep més de dos milions de visitants cada any i que d'aquests un 75% és turisme familiar. “Les 9.000 persones del Saloufest representen molt poc respecte del total de turistes que tenim”, va dir Granados, que també va recordar que, com que són estudiants, el seu poder adquisitiu no és elevat.
Amb això, tant des de Salou com des de la FEHT volien contrarestar les dades difoses des d'I Love Tour, que parlen de més de 100.000 clients en aquests setze anys i d'un impacte econòmic de 5 milions al municipi cada temporada. “Ens interessa un altre tipus de turista. El que ha de promoure Salou és la qualitat i l'excel·lència, i el sector privat ha d'oferir paquets en aquesta línia”, va sentenciar Granados.
Però, més enllà d'aquesta voluntat, l'agència ACN ja recollia ahir les queixes de comerciants i restauradors de Salou que lamentaven que amb aquesta decisió perden una font d'ingressos en temporada baixa.