«És dur competir amb les pantalles»

Des del mes de setem­bre pre­si­deix la con­fe­de­ració. La nova junta ha assu­mit la seva tasca amb vocació con­ti­nu­ista, cosa que sig­ni­fica tre­ba­llar dos pilars fona­men­tals: intro­duir la cul­tura tra­di­ci­o­nal a les esco­les en horari lec­tiu i fer-la pre­sent en els mit­jans de comu­ni­cació de mas­ses.

–Aquest Simpòsium s'emmarca en el pri­mer dels pilars...

– «Sí. En aquest aspecte ja tenim ende­gat el pro­grama espe­cial esco­les, que ofe­reix fit­xes didàcti­ques sobre cul­tura popu­lar. El Simpòsium ha de ser­vir per comen­tar entre tots de quina manera es pot fer un pas més enllà i intro­duir la cul­tura popu­lar als col·legis.»

– Ara les esco­les ja seguei­xen el calen­dari fes­tiu...

– «Sí, però hi ha molts aspec­tes de la cul­tura tra­di­ci­o­nal que els mes­tres des­co­nei­xen. Les enti­tats que s'hi dedi­quen, que en saben moltíssim, podrien faci­li­tar-los molta infor­mació, tant didàctica com de fons.»

– Les enti­tats hau­rien d'entrar a les esco­les?

– «Això és. Però sem­pre en con­tacte amb els mes­tres, perquè nosal­tres ni som peda­gogs ni la docència és la nos­tra feina. Més aviat es trac­ta­ria de tre­ba­llar con­jun­ta­ment amb els mes­tres i dis­se­nyar un bon pro­grama per a les esco­les. La idea és gene­rar un diàleg cons­tant. Es poden ofe­rir audi­o­vi­su­als i fins i tot, si cal, que els repre­sen­tants de les enti­tats esco­lli­des expli­quin en pri­mera per­sona la seva experiència.»

– Estem par­lant de dis­se­nyar una nova assig­na­tura?

– «No, par­lem de fer pre­sent la nos­tra cul­tura en l'acti­vi­tat habi­tual de l'escola. Que si es pre­pa­ren dan­ses per a un fes­ti­val la mei­tat siguin tra­di­ci­o­nals, per exem­ple, o que s'uti­litzi ter­mi­no­lo­gia de la cul­tura par­ti­ci­pa­tiva nor­mal­ment...»

– Entenc que volen que la cana­lla faci seva la cul­tura tra­di­ci­o­nal...

– «És que ara cele­bren Halloween, però no saben per què men­gem cas­ta­nyes per Tots Sants.»

– Vostè va con­tra­cor­rent, ara que algu­nes veus recla­men can­viar el nom de les vacan­ces per inte­grar millor la diver­si­tat!

– «Em sem­bla una idea total­ment equi­vo­cada. Cada poble té la seva cul­tura i aquesta té unes arrels que no es poden negar. Mol­tes de les dan­ses tra­di­ci­o­nals, com ara el ball de bas­tons, tenen un ori­gen religiós i no per això s'han de dei­xar de ballar! Sense cul­tura, la soci­e­tat no és pos­si­ble.»

– També deuen voler atraure gent jove a les enti­tats...

– «Això vindrà sol, si acon­se­guim donar valor a les nos­tres tra­di­ci­ons i l'escola ens hi pot aju­dar. Es tracta que la cana­lla vegi l'acti­vi­tat tra­di­ci­o­nal com una cosa diver­tida i posi­tiva. Pen­seu que és molt dur haver de com­pe­tir amb les pan­ta­lles de tele­visió i els vide­o­jocs!»



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.