Societat

Foc, protestes i molta aigua

La dimensió de l'obra que encara s'està realitzant a Girona ha tingut conseqüències socials i també afectacions diverses en la mateixa execució dels treballs. Dos episodis són els que probablement més han alarmat els gironins, i tots dos tenen a veure amb l'aigua. El 29 de setembre del 2014 i dos mesos més tard, el 30 de novembre del 2014, el túnel del TAV es va inundar. Les fortes pluges d'aquells dies, i el fet que el pou d'atac del túnel a Mas Xirgu no s'hagués tapat, van provocar que hi entressin més de 50 milions de litres d'aigua en la primera inundació. Va caldre una setmana de treballs per treure tota l'aigua. Per resoldre-ho, Foment va construir un mur de maó que separava el pou d'atac del riu Güell i la riera de la Pabordia. L'Ajuntament, però, ja va advertir que si no es tapava el pou d'ataca i hi havia un nou episodi de pluges fortes podria passar el mateix, ja que el mur quedava per sota del de l'altra riba del Güell. Des d'Adif, però, no en van fer cas, i el 30 de novembre es va reproduir la situació. Finalment des de Madrid van veure la necessitat d'actuar amb més rigor i van arreglar-ho. Però no de seguida, ja que van començar a fer-ho quatre mesos més tard.

El 9 de març del 2009, pels volts de les dues de la tarda, una immensa columna de fum negre es va alçar al parc Central. Una màquina, una hidrofresa, que costava 3 milions d'euros, era el focus del foc per un incendi al motor que la va destruir totalment. Vuit dotacions dels Bombers van participar en les tasques d'extinció. Va ser una intervenció ràpida, d'uns quaranta minuts, sense ferits de cap mena, però la virulència de les flames i la columna de fum van ser espectaculars.

L'endarreriment de les obres ha tingut també un efecte econòmic a la ciutat. Diversos dels negocis de la plaça Europa han tingut problemes greus per sobreviure aquests anys en què, a més, la crisi tampoc hi ajudava. L'efecte, però, anava més enllà de la plaça, i així ho havien denunciat comerciants de tot Sant Narcís i d'altres barris. Els veïns van arribar a fer protestes al carrer, i van amenaçar de treure ells mateixos les tanques si no s'acabaven d'una vegada les obres. L'obertura del passeig d'Olot va ajudar a asserenar els ànims.

D'altres espais, com ara els carrers Josep M. Gironella i Oviedo, ara reformats, van estar durant anys ocupats pel pas continuat de camions de gran tonatge de les obres, que hi tenien un carril especial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia