Queixes de l'institut d'Hostalric pel servei de transport adaptat de Renfe
Segons el centre, un alumne en cadira de rodes no tenia garantit el viatge a Girona
La companyia hi veu “un malentès”, però admet que hi ha millores a fer a rodalies
Dos professors de l'institut Vescomtat de Cabrera d'Hostalric s'han queixat del servei de transport adaptat de Renfe. Docents del centre afirmen que la companyia no els va poder garantir el viatge a Girona per a una quinzena d'alumnes, incloent-hi un jove que es desplaça en una cadira de rodes elèctrica. Segons la companyia, hi va haver “un malentès”, tot i que admeten que només la meitat dels trens de rodalies són “autoaccessibles”.
El professor de religió de l'institut, Jaume Amat, assenyala que abans de l'excursió (13 de desembre) va anar a Renfe a demanar informació per a un viatge a Girona en tren i amb la particularitat que hi ha un alumne que es mou amb l'ajut d'una cadira de rodes. El personal li va assenyalar que el servei de plataforma Atendo –que permet fer el desplaçament a persones amb mobilitat reduïda– no està “concertat” pels trens regionals (de rodalies).
Un dels docents assenyala que a Hostalric les andanes estan adaptades i que els adolescents haurien pogut pujar a Hostalric però que no tenien garantit el descens a Girona. En la tornada, hauria pogut passar el mateix: els alumnes i els professors haurien pogut pujar a Girona, però Renfe –segons Amat– no els garantia que el comboi d'aquella hora (a les 13.39 h) fos accessible. La intenció era sortir d'Hostalric a les 8.26 h.
Indignació i en bus
Un dels responsables de l'equip directiu de l'institut recorda que, després de la demanda a Renfe, es van indignar. “No podíem anar en tren i vam preferir fer el viatge en bus”, assenyala el professor. A Girona, la quinzena d'alumnes de primer i segon d'educació secundària obligatòria del centre van visitar la catedral, el Museu d'Història dels Jueus i el Museu d'Art.
A Renfe asseguren que estacions de rodalies com la de Girona sí que tenen servei Atendo, però en canvi la d'Hostalric, entre altres, no. Reconeixen que a rodalies els trens no estan sempre adaptats. “No podem garantir que el tren és autoaccessible [en el cas dels regionals]. Som conscients de la mancança, però el servei d'Atendo a Girona existeix”. En funció de les necessitats, la companyia utilitza un dels vehicles de la flota. La línia de mitjana distància Girona-Sant Celoni, per exemple, és del tot accessible.
El servei d'atenció al client de Renfe va contestar per escrit l'11 de novembre als docents de l'institut Vescomtat de Cabrera. La companyia exposava que l'accés a persones en cadira de rodes, “discapacitades, cotxets de nens o persones d'edat avançada” no està garantit “en moltes ocasions” a rodalies. Renfe admet que el trajecte dels vehicles està subjecte a “avaries o incidències d'última hora”. Al web de Renfe informen que els trens d'alta velocitat-llarga distància, alta velocitat-mitjana distància i mitjana distància tenen el servei d'Atendo.