Societat

JOSÉ MANUEL BARRETO

COORDINADOR DEL CENTRE DE DISTRIBUCIÓ SOLIDÀRIA D'ALIMENTS (DISA) DE PREMIÀ DE MAR

“No fem caritat, volem arribar a fer solidaritat”

“Les famílies venen derivades dels ajuntaments i, un cop arriben a les nostres instal·lacions, els fem una atenció personalitzada i els acompanyem a recollir els aliments”

“De tota la gent que ve al centre de distribució solidària d'aliments, el 74% ho fa de manera regular i el problema és que aquesta franja es manté”

El centre de distribució solidària d'aliments (DISA) ubicat a Premià de Mar, que també dona servei a Premià de Dalt, va ser recentment nomenat entitat de l'any 2017 pel ple municipal.

Què significa haver estat nomenats entitat de l'any de Premià de Mar?
És un reconeixement a la tasca realitzada però també hem pogut demostrar que la societat s'implica en la situació de precarietat que tenim actualment. També hem pogut demostrar que és possible la col·laboració pública i privada, com poden ser els ajuntaments, el Banc dels Aliments, la Creu Roja, l'Església Evangèlica, la Fundació de La Caixa, l'Arquebisbat i Càritas. És una idea que s'ha pogut fer realitat, sempre que s'hi posi esforç i constància. Aquí també ha estat imprescindible la labor dels voluntaris.
Com va sorgir la idea de la creació d'aquest centre?
Fa set o vuit anys, mossèn Xavi Pic, el rector de la parròquia de Santa Maria de Premià de Mar, va pensar que s'havia de dignificar el servei de distribució d'aliments. El que fem nosaltres no és caritat, volem arribar a fer solidaritat i anar una mica més enllà de donar lots de menjar. Al llarg dels anys vam anar fent diferents visites a llocs on, en comptes de donar simplement el lot, funcionaven com un súper.
Com funciona el DISA?
Les persones o les famílies venen derivades dels dos ajuntaments. Un cop arriben a les nostres instal·lacions, els fem una atenció personalitzada i els acompanyem a recollir els aliments. Depenent de cada família tenen assignats uns punts que equivaldrien a uns diners, tot i que no és ben bé així. Aquests punts venen determinats segons la seva situació familiar i pel nombre de membres. A més, mentre fan la “compra” també tenen l'oportunitat de parlar amb els voluntaris per comentar-los les seves inquietuds.
Com ho fan això?
La missió del voluntari també és la d'escoltar i ajudar. El que fa això és donar la possibilitat de relacionar-se a aquella persona que pot tenir problemes per fer-ho. Les famílies venen cada 15 dies.
A banda del menjar, quins altres serveis ofereixen?
També tenim productes higiènics, que venen de la cooperativa solidària La Nau. A banda el DISA complementa un altre servei molt important com són les dutxes, la bugaderia i podologia. Aquest servei és per a les persones sense sostre, on també se'ls distribueixen aliments adequats a la seva situació.
Donen servei tant a Premià de Mar com a Premià de Dalt. Quantes persones atenen actualment?
Les darreres dades de finals de l'any passat diuen que atenem 619 famílies, el que representa unes 1.639 persones.
El voluntariat és clau per tirar endavant el centre?
Sí. Actualment hi ha 63 voluntaris, que venen de l'Església Evangèlica, Creu Roja i Càritas. Es calcula que més o menys hi dediquen unes 12.000 hores anuals.
Noten que hi ha un tipus de pobresa que s'ha cronificat?
Sí, és veritat que ara no tenim un increment tan alt com abans, però el problema és que aquesta franja es manté. De tota la gent que ve al centre, el 74% ho fa de manera regular.
Com valora l'any i mig de funcionament del centre?
Per a nosaltres ha estat tota una experiència. Vam tenir la sort que des de la taula d'inclusió social dels dos ajuntaments es va treballar conjuntament amb les entitats i per això crec que ens ha sortit molt bé. També vam tenir un període de proves per veure com funcionava el sistema.
Sempre s'ha dit que tant de bo no fessin falta iniciatives com aquesta. Es va per aquest camí o creu que és impossible?
El servei és una ajuda complementària però realment no soluciona el problema. Crec que el que han de fer les administracions és centrar tot l'esforç en la creació d'ocupació.
Com a entitat de l'any, hauran de fer el pregó de la pròxima festa major de Premià de Mar. Ja hi estan pensant?
[Riu.] No estem acostumats a fer aquest tipus de feina però sí que ja hi hem començat a treballar. Volem que cada voluntari faci com una mena de piulada de dues línies vinculant un pensament o reflexió sobre la nostra entitat i la festa de Premià.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.