El tercer sector vol ser útil al turisme
Sis de cada deu entitats socials no tenen cap contacte amb el sector turístic, una situació que es vol revertir
Empreses i tercer sector aposten per confluir i col·laborar en un sector econòmic clau per al país
El Casal dels Infants va posar en marxa el 2013 una iniciativa solidària anomenada Check-in solidari a partir de la qual empreses dedicades a l'allotjament turístic fan una aportació d'un euro per hoste al Casal dels Infants perquè la destini al programa maternoinfantil Vincles. La primera edició va recollir 7.000 euros i la darrera, amb 47 empreses participants, va arribar als 17.000. Aquest és un dels exemples de com les entitats socials poden col·laborar amb el sector turístic, un dels motors econòmics de Catalunya i, especialment, de Barcelona. És el que va voler posar de manifest ahir la Taula del Tercer Sector amb la presentació d'un informe sobre la interacció del teixit associatiu i el sector turístic. Segons va explicar el president de la taula, Oriol Illa, entre un 17% i un 18% de les empreses que formen part de l'ens treballen amb empreses turístiques, però un 60% no hi tenen cap tipus de relació en el dia a dia. “El sector turístic, encara que sigui molt important a la ciutat de Barcelona, viu i treballa d'esquena al teixit associatiu”, va lamentar. És per això que va reclamar que el tercer sector pugui participar en una gestió sostenible d'aquesta activitat clau per al país, que permet, entre altres coses, ocupar persones amb dificultats d'inclusió laboral, sigui perquè tenen una discapacitat, per falta de formació o perquè estan en una situació d'atur crònic.
L'enquesta revela que un 83% de les organitzacions detecten un retorn positiu de la seva col·laboració amb el sector turístic, però també detecten elements negatius, especialment a les zones més massificades, com els districtes barcelonins de Ciutat Vella, l'Eixample i Gràcia, on han detectat una disminució de l'accés a l'habitatge social i una menor densitat d'equipaments. A més, la meitat de les entitats que col·laboren amb el sector turístic perceben una degradació de l'espai públic.
Amb aquesta idea es van reunir ahir representants de les entitats que sí que col·laboren d'una manera o altra amb el sector i d'empreses que defensen les bones pràctiques de cooperació entre els dos àmbits. Des de l'altra banda del taulell, de fet, es va demanar perdre la por a la col·laboració amb el tercer sector i, especialment, amb les entitats que treballen amb diversitat funcional, i normalitzar-ho, ja que no només ha de ser una qüestió d'imatge de les empreses que fan aquesta aposta sinó que també poden treure'n un benefici econòmic. “Hi ha gent que no vol renunciar a viatjar encara que tingui problemes”, va explicar el director general de Turisme de Barcelona, que va posar com a exemple que la col·laboració amb entitats que aporten solucions per a persones amb mobilitat reduïda repercuteix també a la caixa, ja que atrauen tant aquesta persona com l'entorn que viatja amb ella.