Societat

Móra la Nova impulsa el Museu del Ferrocarril

Un pla estratègic planteja 38 actuacions entre el 2017 i el 2022 per assolir 20.000 visitants anuals

El patrimoni ferroviari es declararà BCIN

A partir del taller de reparació de trens, des del tombant del segle XX fins als anys setanta, Móra la Nova va esdevenir un motor de desenvolupament econòmic i social gràcies al ferrocarril. L’empremta al territori, però, es va quedar.

Ahir es va presentar el pla estratègic per impulsar el Museu del Ferrocarril, per mitjà del Museu de la Tècnica i la Ciència de Catalunya –al qual està integrat– i el Departament de Cultura. Per començar, la Generalitat declararà com a bé cultural d’interès nacional (BCIN) el patrimoni ferroviari del municipi.

Elaborat per la URV, el pla defineix 13 objectius i 38 actuacions fins al 2022 per situar-lo com un pol turístic, amb una mitjana de 20.000 visitants anuals. Es plantegen cinc escenaris en funció dels recursos disponibles.

L’espai actual consta d’una torre d’enclavament, cotxeres i tallers. És gestionat per l’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial amb la col·laboració de l’Ajuntament, que està negociant amb Adif la cessió dels edificis abandonats als terrenys de l’estació per culminar la museïtzació.

LA XIFRA

13
objectius
són els que planteja el pla estratègic elaborat per la Universitat Rovira i Virgili (URV).

‘Lo Caspolino’, projecte estel·lar

El projecte estel·lar del Museu del Ferrocarril és el tren turístic Lo Caspolino, el primer a Catalunya. Ha d’unir la Costa Daurada amb Casp. La iniciativa, de la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova, es vol posar en marxa el 2019. De moment, sense locomotora de vapor, ja que el projecte no ha aconseguit tot el finançament necessari. Una vintena d’ajuntaments del territori hi han donat suport ara com ara. Fa només uns quants dies, la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols els va cedir nous vehicles. En concret, tres cotxes de viatgers de la sèrie 6000, procedents dels tallers de Can Tunis, a Barcelona. A partir del 1987 van ser transformats en cotxes de saló únic amb passadís central, destinats a formar trens xàrter o a reforçar altres combois, amb una capacitat de 56 places assegudes per cotxe. Properament, s’incorporarà una locomotora francesa Alstom 7631.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.