Societat
“Potser no tindré el carnet fins l’any que ve”
Per culpa de la vaga, una alumna de l’autoescola Rolan de Badalona ja ha perdut dues convocatòries de l’examen pràctic del carnet de conduir
Alguns alumnes, per necessitat, van a fer els exàmens a altres llocs, com a Osca, on no falten tants examinadors
Judit Vilanova, una infermera de Badalona de 24 anys, no sap quan podrà obtenir el carnet de conduir. Al mes d’octubre, es va apuntar a l’autoescola Rolan, una de les de tota la vida de la ciutat; va aprovar la teòrica al mes de març, va començar a fer les pràctiques a l’abril i s’havia d’examinar el 7 de juliol. Aquell dia els examinadors van agafar un contingent menor d’alumnes i va quedar fora de la convocatòria. El següent dia que s’havia d’examinar, el 19 de juliol, els examinadors van fer vaga. “Ara ja m’he d’esperar fins al setembre, però si el dia 4 els examinadors acaben convocant una vaga indefinida, com han dit que potser faran, no ho sé: potser acabaré tenint el carnet l’any que ve”, explica. “Pitjor seria que el necessités per treballar, com està passant a molta gent, però realment a mi em faria molta falta; treballo a Can Ruti i amb el cotxe hi seria en deu minuts.” Explica que no es va poder treure el carnet als 18 perquè no li anava bé econòmicament i ara que finalment se’l pot treure es troba amb aquesta vaga. “Se m’està fent molt llarg, la veritat, i a més –manté– això vol dir que he d’allargar les pràctiques per no perdre el que he après i que continuen els nervis.”
La Puri, la cara visible de l’autoescola Rolan del carrer Creu de Badalona, assegura que la vaga d’examinadors està provocant molta angoixa a les famílies, que paguen, veuen com els seus fills aproven la teòrica i, després, res: s’han d’esperar i ningú sap quan es podran examinar. “Alguns pares venen i insisteixen que fem alguna cosa perquè els seus fills es puguin examinar. N’hi ha que fins i tot s’enfaden, però ja els ho expliquem: això no és cosa nostra, nosaltres no hi podem fer res.” Diu que mai havia estat tan angoixada a la feina i manté que, si això dura gaire més, hi haurà “tants joves a la llista d’espera per fer l’examen que serà difícil d’aguantar”. La Puri mira el requadre on hi ha, pintat en colors, els dies que toca examinar els alumnes de Rolan i veu que, d’ara a finals d’any, molts dels dies que tenen assignats coincideixen amb dies de vaga (dilluns, dimarts i dimecres).
Ara mateix, les quatre autoescoles Rolan –dues a Badalona, una a Tiana i una altra al Masnou– tenen una cua considerable d’alumnes per fer l’examen pràctic. “I espera’t”, diu Urbà Rodríguez, el propietari. La llista podria augmentar, ja que aquest divendres 70 alumnes es van examinar de teòrica –entre els quals, hi havia els nois i noies que surten a la foto, darrere de la Judit, i que dijous van fer l’última classe– i els que hagin aprovat s’hauran de posar a la llista.
“Ara mateix, a Catalunya estan fent vaga tots els examinadors menys sis. Ja em diràs sis persones quanta gent poden examinar en un dia!”, es queixa l’Urbà, que assegura que en altres comunitats el problema de dèficit d’examinadors no és tan greu i coneix molts alumnes que, cansats o per pura necessitat, se n’estan anant a fer els exàmens pràctics a Osca. També explica el cas d’una autoescola de Barcelona orientada a públic francès que ha hagut de tancar perquè els alumnes se n’anaven a França a fer l’examen tot i que és més car. El problema, assegura l’amo de Rolan, va començar fa temps, quan la DGT va canviar la normativa i, entre altres coses, es va allargar la durada de l’examen (de 15 a 25 minuts), i l’examinador, que fins aleshores havia pogut examinar setze alumnes cada vegada, va passar a poder-ne examinar tretze. “No ha estat una sola cosa, ha estat un degoteig, però ara tot ens cau a sobre i no ho podem aguantar”, diu. Durant la crisi, la falta d’examinadors no es va notar tant, perquè la demanda va caure, però a partir del 2015, quan el sector es va recuperar, s’ha notat molt. També molts examinadors s’han jubilat i no s’han substituït”, explica l’Urbà, que manté que, darrere d’això, hi ha la realitat que “molts funcionaris no volen venir a Catalunya”.
Els amos d’autoescoles han format la plataforma #lasautoescuelasdicenbasta, que gestiona Xavier Vallejo, de Motoescuela: “Haurem de fer algun ERO temporal. La feina cau en picat i no hi podem fer res.”