Societat

Aena no evita el caos al Prat

La protesta del personal de seguretat col·lapsa les sortides de l’aeroport de Barcelona, tot i la intervenció de l’ens aeroportuari en el conflicte

A última hora d’ahir els treballadors eren a l’espera d’una segona proposta d’Eulen per valorar si suspenien la vaga de demà i dilluns

Cues i més cues. Cues per a tot i a tot arreu. Un labe­rint de cues inter­mi­na­bles. Aquesta és la imatge que ofe­ria ahir a mig matí la gran ter­mi­nal T-1 de l’aero­port de Bar­ce­lona en el pri­mer dia de la vaga dels tre­ba­lla­dors d’Eulen que ate­nen els con­trols de segu­re­tat. La inter­venció a última hora i a con­tra­re­llotge d’Aena en el con­flicte, citant les dues parts a nego­ciar i seient a la taula –tal com va recla­mar el comitè de vaga des del pri­mer dia– no va ser sufi­ci­ent perquè es des­con­voqués la pro­testa i, d’aquesta manera, la jor­nada d’ahir va esde­ve­nir un caos abso­lut amb milers de per­so­nes pas­sant un suplici per poder aga­far un dels més de 500 avi­ons que ahir sor­tien de l’aero­port bar­ce­loní.

Les cues van ser pre­sents tot el dia i es van allar­gar o escurçar en funció de si coin­ci­dien amb una de les tres fran­ges horàries on hi havia vaga con­vo­cada. A un quart d’onze del matí, per exem­ple, al gran vestíbul de fac­tu­ració de la ter­mi­nal T-1 les cues per pas­sar el con­trol de segu­re­tat s’orga­nit­za­ven a l’inte­rior d’un inter­mi­na­ble ser­pentí, en forma de ziga-zaga, i quan la cinta s’aca­bava la filera con­ti­nu­ava este­nent-se cap als dos late­rals amb cen­te­nars de per­so­nes avançant peno­sa­ment i orde­nada. En aque­lla hora la cua era de com a mínim una hora. Aquest és el temps que havia fet la Sílvia, una viat­gera que volava a Nova York, i que abans ja s’havia espe­rat una hora i mitja per fac­tu­rar el seu equi­patge a la fines­tra de la com­pa­nyia Uni­ted.

A aque­lla mateixa hora, les cues eren espe­ci­al­ment impor­tants a la ter­mi­nal T-2, on Aena va reconèixer espe­res de fins a 111 minuts, quasi dues hores. En cap dels pas­sos de segu­re­tat de les dues ter­mi­nals els ser­veis mínims dic­tats pel govern espa­nyol, del 90%, sem­bla que van ser­vir per agi­li­tar el ritme de pas.

Ni els ser­veis mínims van alleu­ge­rir la situ­ació ni el reforç de per­so­nal que ha fet Eulen aquests dies, amb 60 tre­ba­lla­dors nous vin­guts d’altres punts de l’Estat, van donar resul­tat. Segons els tre­ba­lla­dors en vaga, els com­panys que han arri­bat a Bar­ce­lona no estan for­mats per estar davant de la pan­ta­lla on es visu­a­litza la lec­tura que fa l’escàner, i per tant la seva presència no els per­met obrir més con­trols per agi­li­tar el pas dels viat­gers.

Tot i el gran col·lapse, ahir a la gran ter­mi­nal del Prat l’ambi­ent dels pas­sat­gers era una mes­cla de resig­nació, sor­presa per la falta d’infor­mació i, en alguns casos, des­es­pe­ració d’alguns pas­sat­gers que eren a punt de per­dre el vol i dema­na­ven a la resta de per­so­nes de la cua si els dei­xa­ven pas­sar. Tam­poc es van pro­duir esce­nes de tensió ni es van haver de lamen­tar inci­dents. A l’aero­port la presència dels Mos­sos d’Esqua­dra era evi­dent, tot i ser l’habi­tual d’un dia d’estiu, men­tre que altres cos­sos com el de la Guàrdia Civil van reforçar el ser­vei, segons va infor­mar el Minis­teri de l’Inte­rior.

Les nego­ci­a­ci­ons

Men­tre els pas­sat­gers accep­ta­ven amb resig­nació les cues, repre­sen­tants dels tre­ba­lla­dors, de l’empresa Eulen i direc­tius d’Aena, amb la màxima res­pon­sa­ble de l’aero­port bar­ce­loní, Sonia Cor­roc­hano, al cap­da­vant, van pro­ta­go­nit­zar un dia de llarguíssi­mes nego­ci­a­ci­ons que van començar de bon matí a les ins­tal·laci­ons de l’aero­port, que al mig­dia es van tras­lla­dar al Depar­ta­ment de Tre­ball, amb la inter­venció del secre­tari gene­ral Josep Ginesta, i que en el moment de tan­car aquesta edició encara no s’havien tan­cat.

A última hora de la nit les con­ver­ses encara con­ti­nu­a­ven perquè els tre­ba­lla­dors eren a l’espera de rebre una segona pro­posta de l’empresa després que la pri­mera la van rebut­jar en con­si­de­rar-la insu­fi­ci­ent. Durant la tarda es va creure que aquesta pri­mera pro­posta podia fer que els tre­ba­lla­dors deci­dis­sin sus­pen­dre la vaga de demà i dilluns, en senyal de bona volun­tat i per entrar a nego­ciar a fons, però el docu­ment d’Eulen va resul­tar del tot dece­be­dor, tant que fonts dels tre­ba­lla­dors van asse­gu­rar que només donava satis­facció a un 5% de les deman­des. “Estem a mil anys”, van asse­gu­rar les matei­xes fonts.

El rebuig fron­tal dels tre­ba­lla­dors al pri­mer docu­ment d’Eulen va anar en con­tra de les expec­ta­ti­ves que un parell d’hores abans havia gene­rat el mateix Josep Ginesta, quan va expli­car que hi havia cer­tes pos­si­bi­li­tats que les dues parts entres­sin a apro­fun­dir en el “canal de con­sens” que, al seu enten­dre, s’havia obert. El cert és, però, que en tot moment els tre­ba­lla­dors es van mos­trar rece­lo­sos i mai es van arri­bar a plan­te­jar la pos­si­bi­li­tat de des­con­vo­car la vaga en con­si­de­rar que l’empresa no adqui­ria com­pro­mi­sos ferms.

La nego­ci­ació d’última hora es va com­pli­car perquè els repre­sen­tants d’Aena havien de con­sul­tar a la seu cen­tral de la com­pa­nyia a Madrid fins a quin punt podien fle­xi­bi­lit­zar la seva oferta als tre­ba­lla­dors. D’aquesta gestió en depe­nia que demà i dilluns torni la nor­ma­li­tat al Prat.

LES XIFRES

908
euros
és el sou base d’un treballador d’Eulen al Prat, que el complementa amb plusos de tot tipus.
3,63
euros
és la quantitat que cada viatger paga per concepte de seguretat, quantitat que inclou el preu del bitllet.

Eulen, 14 milions de benefici el 2016

El grup Eulen, que des de fa un any gestiona els controls de seguretat del Prat, dona feina a 85.000 persones en diverses divisions i en diversos països amb una activitat empresarial que el 2016 es va saldar amb uns beneficis de 14 milions d’euros. L’empresa és governada per María José Álvarez, filla del multimilionari i marquès de Crémenes, David Álvarez, empresari molt conservador que va ser premiat per l’entitat ultracatòlica Hazte Oir. Integrada al grup Eulen hi ha l’empresa Enebro, vinculada als papers de Bárcenas de finançament il·legal del Partit Popular. No és l’únic vincle amb olor de corrupció dels populars d’aquesta empresa. Des del govern de Galícia es va adjudicar el 2012 1,4 milions d’euros a Eulen, empresa en la qual hi treballa com apoderada Micaela Núñez Feijo, germana del president gallec. Anys enrere, l’exministre de l’Interior del govern d’Aznar, Federico Mayor Oreja, va treballar a la divisió de seguretat d’Eulen.

Aena suspèn la possibilitat de la ‘fast line’

Aena va deixar en suspens dijous al vespre la possibilitat de comprar un passi que permet passar per la via ràpida d’accés a la zona d’embarcament, estalviant-se les cues que hi ha als controls de seguretat per on passen la resta de passatgers. Per poder passar per la fast line s’han de pagar 4 euros.

Un avió a Nova York espera dues hores el passatge

El vol UAÑ 121 de la companyia United amb destinació a Nova York va sortir ahir del Prat a les 12 i 43 minuts, quasi dues hores després del que estava previst. La demora la va motivar la llarga cua que van haver de fer els passatgers que van ser informats per la companyia que s’endarreria la sortida.

La sortida de vols regionals, la més ràpida de totes

La zona d’accés a l’embarcament de la T-1 és a la planta superior de l’edifici. A la primera planta, en un extrem a tocar de la sortida del pàrquing, hi ha la porta de vols regionals. És un accés poc conegut i ahir era el que menys cues tenia. Des d’aquest control es pot accedir a qualsevol porta d’embarcament.

El comerç perd un 60% de vendes per les cues

El comerç de la zona d’embarcament de la T-1 està patint els efectes de les cues als controls. Els passatgers arriben i de seguida facturen i es posen a fer cua, deixant de banda les botigues. En una farmàcia i un establiment de cosmètica aquests dies han vist reduïda un 60% l’activitat comercial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia