Resseguint el riu Canaletes

D'Arnes al Pinell de Brai tot travessant túnels i ponts de l'antic ferrocarril de La Val de Zafán, reconvertit ara en Via Verda

El traçat de l'antic fer­ro­car­ril de La Val de Zafán –una línia fèrria que havia d'unir La Pue­bla de Híjar (Terol) i Sant Car­les de la Ràpita, però que mai va arri­bar a veure com­ple­ta­ment la llum– és actu­al­ment una alter­na­tiva dife­rent per recórrer els espec­ta­cu­lars pai­sat­ges al vol­tant dels Ports de Beseit i de les ser­res de Pàndols i Cavalls. Tot i que el con­di­ci­o­na­ment de dife­rents trams d'aquesta Via Verda per­met actu­al­ment anar des d'Alcanyís, al Matar­ra­nya, fins a Roque­tes –a tocar de Tor­tosa–, aquí pro­po­sem només el tram de la Terra Alta, entre Arnes i el Pinell de Brai, un recor­re­gut de 24 km paral·lel al riu Cana­le­tes, aflu­ent de l'Ebre.

El per­fil des­cen­dent de la ruta la fa espe­ci­al­ment apta per fer-la en família, sobre­tot si s'opta per con­trac­tar el ser­vei de reco­llida que ofe­rei­xen diver­ses empre­ses de la zona. El tra­jecte es pot fer en qual­se­vol època de l'any, però a l'estiu té un atrac­tiu afe­git: la pos­si­bi­li­tat de refres­car-se fent un bany en racons de gran bellesa, com és el bal­ne­ari de la Font­calda. És reco­ma­na­ble anar equi­pats amb llums (a la bici­cleta o al casc), ja que alguns dels túnels que tra­vessa la ruta són força llargs i fos­cos.

La ruta arrenca al cos­tat del riu Algars, a l'antiga estació d'Arnes-Lledó, situ­ada a vuit quilòmetres d'Arnes. Des de l'estació mateix, en paral·lel a la via, baixa un camí que du fins a un paratge con­di­ci­o­nat com a espai recre­a­tiu on podem dis­fru­tar del nos­tre pri­mer bany, si és que la tem­pe­ra­tura ho per­met. Des d'aquest punt recor­re­rem cinc quilòmetres fins a arri­bar als edi­fi­cis del que va ser l'estació d'Horta de Sant Joan, tot tra­ves­sant el pri­mer de la vin­tena de túnels que tro­ba­rem durant el camí. A par­tir d'aquí, la Via Verda segueix paral·lela al riu Cana­le­tes fins al final de la ruta. Durant els següents quilòmetres es van alter­nant els túnels i els via­duc­tes, entre els quals des­ta­quen el situat al km 8,5, que salva el bar­ranc del Molí del Cap, i el del km 10, que creua sobre el bar­ranc de la Balloca. Al km 13 la vista de l'ermita de Sant Josep ens anun­cia l'arri­bada a Bot, on hi ha una de les dues fonts del recor­re­gut (l'altra és a la Font­calda, al km 19). Comen­cem a par­tir d'aquí el tram que ens por­tarà fins a l'estació de Prat de Comte, durant el qual tro­ba­rem el túnel més llarg de la ruta, 739 m en revolt. Després de pas­sar les ruïnes de l'estació de Prat de Comte, al km 18,5, tro­bem el camí d'accés al san­tu­ari de la Font­calda, un paratge enci­sa­dor, ideal per des­can­sar (hi ha una zona de pícnic i un bar res­tau­rant obert només a l'estiu i alguns caps de set­mana). Un dels espais més espec­ta­cu­lars és el dels estrets de Dalt, on el riu Cana­le­tes encaixa entre les parets de roca. Un cami­net tallat a la roca per­met recórrer l'estret i arri­bar fins a una sin­gu­lar zona de bany.

En l'últim tram de Via Verda fins a l'estació del Pinell de Brai tro­ba­rem el túnel cul­pa­ble de la clau­sura del fer­ro­car­ril, que esqui­va­rem pas­sant per l'exte­rior, per una pista sense gaire pen­dent. A l'estació del Pinell de Brai s'acaba la Via Verda de la Terra Alta, però no les pos­si­bi­li­tats de la ruta, que con­ti­nua fins a Tor­tosa seguint la Via Verda del Baix Ebre.

FITXA DE LA RUTA

Dificultat. Senzilla
Distància. 24 km
Infraestructura. Via Verda condicionada
Punt de partida. Estació d'Arnes-Lledó
Punt d'arribada. Estació del Pinell de Brai

DADES D'INTERÈS

Esgambi. Lloguer de bicicletes, trasllat i recollida. C/ Sant Miquel, 7 (Horta de Sant Joan). Tel. 689 293 766. www.esgambi.com.
Natura Bike. Lloguer de bicicletes, trasllat i recollida. Ctra. Pinell-Prat de Comte (el Pinell de Brai). Tel. 977 426 047. www.naturabike.org
Vies verdes. www.viasverdes.com

Una vida molt curta

Els primers esforços per construir el ferrocarril de La Val de Zafán daten del 1863, però no va ser fins al 1895 que se'n va inaugurar el primer tram, entre La Puebla de Híjar i Alcanyís. La prolongació fins a Tortosa no es va aconseguir fins al 1942 i durant els 31 anys de vida de la línia mai no se'n va acabar l'últim tram. L'enfonsament d'un dels túnels, el 19 de setembre de 1973, va ser l'excusa perfecta per tancar-la definitivament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.