Societat

ELISABET MARTÍNEZ

PRESIDENTA DE L’ASSOCIACIÓ DE VEÏNS DE GAVÀ MAR DES DEL 2004

“Si tenim el mar, per què els avions han de sobrevolar les cases?”

Elisabet Martínez encapçala la lluita contra l’impacte dels avions que van començar a sobrevolar Gavà Mar arran de l’ampliació de l’aeroport del Prat, un risc que continua present

Què en pensa, del que ha dit el president de Vueling, que afirma que el creixement de l’aeroport està limitat perquè els avions no poden sobrevolar la casa de Messi?
El president de Vueling està frivolitzant pensant que l’aeroport podria operar amb pistes paral·leles perquè per a nosaltres és la nostra salut. Si s’opera amb pistes paral·leles [ara es fa amb segregades: una per enlairar-se i una altra per aterrar] els veïns dels barris marítims de Gavà i Castelldefels no podrem viure.
A part que Messi no viu a la platja, sinó en una urbanització de muntanya.
En efecte, Messi no viu a Gavà Mar sinó a Bellamar, a Castelldefels. El que vull remarcar és que si alguna vegada s’operés amb pistes independents [usar la mateixa per enlairar-se i per aterrar] potser Messi sí que tindria soroll, perquè un 15% dels avions que sortissin per la pista principal girarien 15 graus en l’enlairament i sobrevolarien els pobles de Gavà i Castelldefels.
Què recorda de l’entrada en funcionament de la tercera pista de l’aeroport del Prat?
Quan me’n recordo em poso ansiosa. No podíem dormir, tot el dia ens passaven avions per sobre, quan aterraven per la tercera pista ho feien a 100 metres de les teulades, quan s’enlairaven giraven per qualsevol lloc. Així des de les 7 del matí fins a les 11 de la nit. Era horrorós. Si a les set i deu no havia passat cap avió ja estava neguitosa, pensant que quelcom passava.
Arran de la pressió veïnal, a la qual es van afegir els ajuntaments, es va canviar la situació amb unes obres que han reduït molt l’impacte acústic.
Nosaltres vam ser els que els vam donar la solució, que fessin servir la tercera pista per enlairar-se, en comptes de per aterrar, amb un gir de 60 graus perquè no passessin pel territori. Sí que està afectada la punta del barri que toca a Viladecans. No ens en salvem, però mantenir la situació inicial hauria estat la mort del barri. La gent vivia aquí molt abans de l’ampliació de l’aeroport, la zona on van molestar més els avions hi és almenys des dels anys 70.
És curiós que l’associació de veïns hagués de donar la solució. Com va ser possible?
Pensant. Des del primer moment vam dir que això seria fatal per al territori i ningú ens va fer cas. Els ajuntaments no s’ho creien fins que no van veure el que passava. Era molt fàcil. Si tens el mar, per què has de sobrevolar les cases? Gira!
Com valoren la idea de fer créixer l’aeroport amb Reus i Girona com a quarta pista virtual?
L’associació de veïns de Gavà Mar ho ha defensat des del primer moment. La gent que va a la Costa Brava no ha de venir a Barcelona ni tampoc la que va a la Costa Daurada. S’aprofitaran els dos aeroports.
Que és, de fet, el model de moltes ciutats.
París i Londres tenen diversos aeroports que no estan al costat de les ciutats. No entenem la dèria que tenen de tenir-ho tot aquí, quan el Prat està a tocar del tercer aiguamoll més important de Catalunya i d’un delta del Llobregat que s’enfonsa. Si teniu 180 graus de mar, per què feu una pista curta i encarada a la gent? Els tècnics que la van planejar no la van fer bé i els polítics ho van consentir.
Tenen altres fronts oberts?
Tenim molt present la riera dels Canyars perquè sempre hi ha hagut mortaldat d’ànecs i peixos. Sabem que la riera de Parets en un moment donat està oberta i baixen aigües fecals directament a la riera dels Canyars. No entenem per què no fan un dipòsit perquè les aigües fecals quedin recollides i vagin a la depuradora.
L’Ajuntament ha anunciat un pla de renovació viària i d’arbres. Coneixen l’estat del pla?
No. Van dir que farien un pla director i ens el farien arribar però no ho han fet. Sí que veiem màquines de vegades treballant en un carrer, però no pas una obra integral. Ens van comunicar que tallarien arbres que estaven al mig de les voreres. Que ve d’un problema de planificació, perquè van plantar acàcies quan ja hi havia pins, i de manca de manteniment.
Les millores introduïdes per l’Ajuntament per millorar la mobilitat a l’estiu han tingut un bon resultat?
Hi ha llocs del barri que no noten que ve gent, però n’hi ha que es troben amb molts embussos. Veurem aquest estiu què passa. El que pitjor porta el barri és el carril bici a l’avinguda del Mar, perquè s’usa molt poc i treu un carril de trànsit.
Com està la platja?
En alguns trams no hi ha sorra. Això ja ho vam denunciar quan van desviar el llit del Llobregat i van fer l’espigó del port de Barcelona, ja vam avisar que els temporals s’emportarien la sorra i el temps ens ha donat la raó. I per molta sorra que posin se n’anirà, toquem la natura i la natura torna al seu lloc.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia