Cap a un futur d’inclusió
El projecte SAI de l’associació REIR atén els infants i joves del Vallès Oriental més desafavorits
La iniciativa ha estat premiada per l’Obra Social La Caixa per adaptar els seus serveis a les necessitats detectades en un territori concret
Les entitats guanyadores de tot l’Estat van rebre ahir els guardons i la dotació per desenvolupar-los
El Nasreddine té 12 anys i cada dia, quan surt de classe, es queda a fer reforç escolar. Com ell, altres joves de Montornès del Vallès d’entre 12 i 16 anys reben aquest suport en què se’ls ajuda a estudiar per als exàmens o, simplement, a fer els deures i resoldre dubtes de les matèries que els presenten més dificultats. Es tracta del Servei Integral d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (SAI), un projecte impulsat per l’entitat Recursos Educatius per la Infància en Risc (REIR), que treballa a la comarca del Vallès Oriental. A banda de reforç escolar, el SAI ofereix tallers de dinamització i atenció psicològica, aquest últim servei no només al municipi de Montornès, sinó també a les Franqueses del Vallès.
El projecte va rebre ahir el premi a la innovació social de La Caixa per la seva tasca a la comarca l’any passat, en la que era la seva segona edició. És un dels deu projectes de transformació social seleccionats entre les més de 640 candidatures. Tots els projectes rebran 15.000 euros per poder desenvolupar la seva tasca.
Un dels trets diferencials del SAI, tal com explica el seu coordinador, Manu Izquierdo, és que “genera una cartera de serveis en funció de les necessitats del territori”; és a dir, que els ajuts que ofereix es defineixen basant-se en les mancances dels municipis a partir d’un estudi previ, a diferència de la majoria de projectes, que funcionen a l’inrevés. En concret, l’any passat el SAI va estar present en set municipis diferents, entre els quals hi ha Granollers, Canovelles i Lliçà d’Amunt. “Aquest any, per determinades circumstàncies, aquests territoris ja quedaven coberts amb altres recursos i, en canvi, Montornès i les Franqueses tenien alguns buits”, assenyala.
El SAI, però, no està impulsat només per REIR, sinó que té la col·laboració de Save the Children: “El projecte combina el prestigi i el llarg recorregut d’una ONG d’àmbit mundial i l’experiència al territori d’una entitat molt menor”, destaca Izquierdo, que considera que encaixar les característiques de les dues organitzacions també suposa un tret innovador. Alhora, també es fa un treball en xarxa amb els ajuntaments, els serveis socials dels municipis i altres entitats implementades a la zona.
El projecte preveu atendre al voltant de 120 nens i adolescents i un centenar de famílies, tot i que l’any passat es van superar aquestes xifres. En concret, el SAI es dirigeix als joves en risc d’exclusió social, i per això principalment es tenen en compte indicadors econòmics a l’hora de configurar els grups que se’n beneficiaran. De fet, la majoria són famílies que acudeixen als serveis socials.
“El que més els costa són els idiomes”, concreta la coordinadora de reforç escolar del SAI, Berta Bueno: “Els pares tampoc dominen el català i el castellà i, per tant, no els poden ajudar a casa.” La majoria d’adolescents que hi assisteixen són de 1r i 2n d’ESO, ja que, a banda de les dificultats d’aprenentatge que puguin tenir, han d’adaptar-se al nou entorn que suposa el canvi d’etapa escolar. El Nasreddine reconeix, tot i que amb timidesa, que el reforç li és útil i que s’ho passa bé. Precisament, Bueno destaca que “han format un grup molt unit independentment que tinguin edats diferents”. Cada divendres, una vintena de nois i noies fan activitats que els ajudin a sortir d’espais de risc i els apoderin, destaca el coordinador del SAI, perquè “són joves que poden trobar-se en situacions problemàtiques com per exemple que comencin a consumir drogues”. L’últim va ser un taller intergeneracional en què els adolescents ensenyaven a persones d’edat avançada com utilitzar el telèfon mòbil: “Ells estaven còmodes explicant una cosa que dominen i els avis els escoltaven atentament.” Tot enfocat a fer-los veure el que són capaços de fer i a donar-los eines per a un futur amb més oportunitats.
En l’entrega de premis, REIR va coincidir amb les fundacions Fade, Desenvolupament i Assistència i Edex, i també amb la Gallega de Síndrome de Down, la plataforma Redomi, els Recursos Educatius per a la Infància en risc i l’entitat solidària Desos, entre altres premiats.