UN RETRAT DE LA IMMIGRACIÓ A CATALUNYA - 7
Palafrugell vol normalitzar les relacions entre les comunitats que integren el seu teixit social
Martirià Brugada, el rector de l'església de Sant Martí de Palafrugell, explica que les passades festes, quan la parròquia va muntar el pessebre vivent i una noia equatoriana es va oferir per fer de Maria, una de les devotes de tota la vida va comentar amb certa prevenció: «El pessebre ha estat magnífic, llàstima que la Verge era massa negra i no fos d'aquí.» Al mossèn –que és defensor de l'ecumenisme i, per exemple, cedeix un local de la parròquia a un grup de pentecostalistes romanesos i va convidar alguns responsables de la mesquita a la inauguració del Mural per la Pau que el 2006 va crear Tano Pisano– l'apreciació li va fer mal i més després de veure com en el darrer any la crisi ha fet que es tripliqués el nombre de persones que acudeixen a Càritas i la institució es veiés sotmesa a petites tensions quan, amb el creixement del col·lectiu de gent pobra, algunes veus van intentar lligar directament aquesta condició amb la població immigrada i la van presentar com una amenaça per a la pau social. Quan va impulsar la reforma del casal parroquial, mossèn Martirià va decidir que batejarien el nou pavelló poliesportiu amb el nom de Mimoun Zirar, el noi marroquí de dotze anys que va morir en tràgiques circumstàncies l'octubre del 2003. «En Mimoun –va escriure el mossèn en el full parroquial del juliol del 2008– és el símbol de la societat del segle XXI i de qui fugen molts dels gurus de la nostra.»
Un toc d'atenció i una lectura nítida del futur d'una vila que, tot i les successives onades migratòries –primer els pagesos dels pobles veïns que van deixar els camps per anar a la indústria tapera, més tard els andalusos i murcians atrets pel turisme i la construcció, després els magribins, els sud-americans i romanesos–, ha sabut integrar les generacions per convertir-les en motor de futur. Si no que ho preguntin a Juli Fernández, nascut a Pozo Alcón, (Jaén), fill d'emigrants andalusos que després d'assolir càrrecs de responsabilitat al consistori, avui és diputat socialista a les Corts de Madrid. «Fa cinc anys, quan vam fer equip de govern amb en Medir, hi havia un sector de la població que intentava lligar delinqüència i immigració, però avui, tot i que estem en una època de crisi, molt pocs ho defensen. Hi ha problemes de pobresa i quan aquesta també ha afectat la gent autòctona ha provocat que hi hagi queixes i suspicàcies sobre la forma com es reparteixen els ajuts. Alguns afectats creuen que si els immigrants no hi fossin tindrien més accés als recursos, però aquesta és una apreciació falsa. A la gent que pensa així se'ls ha de dir que si els immigrants no hi haguessin sigut i no haguessin cotitzat, els recursos serien molt inferiors.»
Marroquins i romanesos
A finals del 2009, de les 22.940 persones empadronades, 5.984, o sigui un 26,08%, eren estrangeres i, d'aquestes, 3.178 marroquines, 1.089 romaneses, 182 de l'Equador i 117 del Regne Unit, encapçalant un rànquing de 64 nacionalitats en les quals es poden incloure ciutadans de Ruanda, Austràlia o Filipines, en la que és una miscel·lània que es concentra sobretot al barri de la Sauleda, els pisos San Martín i l'edifici Aniversari, quan es tracta de persones no comunitàries, i ocupa espais del centre i les platges si parlem de membres de la UE. Sobta que, tot i que el grau d'integració dels segons és molt baix ja que molt sovint tan sols es relacionen entre ells, si en algun moment han saltat les alarmes ha estat amb l'arribada massiva de magribins, que es va percebre com una amenaça fantasma respecte a la qual havien de reaccionar associacions i institucions. Com assegura Dolors Gubau, que amb Raúl García-Durán, Hassan Abarkan i altres persones va fundar els GRAMC, «s'han superat els temps més complicats i es pot dir que en el cas magribí avui si hi ha conflictivitat és interna i es viu a dintre de cada família. Aquí hi ha un tema d'habilitats i debilitats. Molts caps de família als quals al seu país, en un altre context, no els costa mantenir l'ordre en el propi grup social, aquí queden completament desarmats quan es qüestiona l'autoritat paterna, el respecte a l'entorn familiar, o es busca un altre rol al paper que tenen les dones, etc.» Sense donar-li del tot la raó, les paraules de Gubau són ratificades per Mohamed Sabba, vicepresident de l'Associació Centre Islàmic del Bé dels Immigrants de Palafrugell, que assegura: «Els fills petits, que han nascut i han viscut aquí, és complicat que s'adaptin als costums del Marroc. És normal que això passi perquè aquí hi ha una altra educació i una altra societat. Allà és tot diferent, l'ambient, la manera de viure, de veure les coses. Encara que avui les famílies immigrants no podem parlar de futur perquè podem canviar de vida de forma sobtada, jo crec –continua– que, a la llarga, tothom s'haurà d'adaptar als canvis, siguin els pares, siguin els nens.» Sabba, que defineix l'alcalde, Sergi Sabrià, com una bona persona i recorda que jugava amb ells a futbol, reconeix que amb la crisi hi ha hagut immigrants, sobretot els que tenien una pensió d'invalidesa, jubilació o cobraven l'atur, que han tornat al seu país d'origen, mentre que altres que ja han aconseguit la nacionalitat espanyola «han decidit anar a Holanda, França, Alemanya o Suïssa per veure si trobaven feina, i més avui que, com sabeu, les hipoteques han matat la gent».
Amb hipoteques o no, si un repassa les bústies de l'edifici Aniversari es pot trobar que en un sol replà d'escala hi viuen catalans, romanesos, italians, marroquins, en la que és una versió reduïda de l'ONU ja que, tot i la dispersió lingüística i cultural, s'han superat els problemes de convivència i s'ha sabut arribar a pactes de bon funcionament, com ara el que ha fet treure les parabòliques de les terrasses i una antena col·lectiva cobreix les demandes dels inquilins. Com puntualitzava Núria Rivas, tinenta d'alcalde responsable del pla de barris la Sauleda-carrer Ample, un projecte amb un pressupost de 8,27 milions d'euros, la meitat dels quals els posa la Generalitat, «treballem per potenciar la convivència ciutadana i la millora de l'espai públic».
Previsió política
Els tres darrers alcaldes –Frederic Sunyer, Lluís Medir i Sergi Sabrià– han apostat per repartir equitativament els serveis i les infraestructures pels barris i, així, a la Sauleda s'hi van situar un camp de futbol, una guarderia pública i l'estació d'autobusos, i s'hi van fer 55 pisos per a joves; a San Martín hi ha les comissaries de la policia local i els Mossos d'Esquadra i el Centre Municipal d'Educació, un complex que gràcies a la inversió d'un milió d'euros ha esdevingut un important punt de dinamització on no tan sols es fan classes d'adults, llengua o capacitació, sinó que hi ha serveis d'informàtica, salut, etc.
La política de redistribució que ha permès que els barris tinguin equipaments i recursos i ha evitat que es converteixin en guetos no és sinó la continuació de l'aposta institucional iniciada a principi del nou segle, quan es va convertir l'educació en eix vertebrador del Palafrugell del futur i es va buscar l'equilibri en el moment de repartir els alumnes immigrants entre les escoles públiques i concertades. Com puntualitzava l'alcalde, Sergi Sabrià, «tenir una immigració mes antiga ens ha ajudat a veure a venir els problemes; l'escola ha estat la gran aposta de l'Ajuntament». Coneixedor de les complicacions que genera la crisi econòmica en un dels col·lectius econòmicament més febles, el batlle no s'amaga quan diu que té bona relació amb el consell que dirigeix la mesquita: «Per a nosaltres és una referència ja que fa molta feina i es preocupa de veritat pel que passa a la comunitat, no com els imams, que molt sovint estan de pas i no coneixen el poble.»
Qui sí que ho sap és Lluís Carreras, president del club de futbol, que explica que vint dels 200 vailets de les categories inferiors són fills d'estrangers. Aplicant un principi elemental –«les coses es poden normalitzar sense estridències»– i acompanyat dels altres membres de la junta, ha hagut de prendre decisions valentes, com ara fer entendre als pares, sense excepcions entre autòctons i immigrants, que la institució no tenia gaires recursos i si volien que el futbol base funcionés tothom havia de pagar les quotes: «La integració –assegura– implica que els nois tinguin continuïtat i així tenim alguns entrenadors del futbol base que són marroquins o sud-americans.» Mohamed Sabba reconeix que l'esport i la mesquita han ajudat a treure molts joves del carrer, «i, encara que n'hi hagi alguns que no s'adeqüen a la situació, de cap de les maneres aquests són representatius de l'actitud de la nostra comunitat».
LES DADES
«El Centre Fraternal està obert a tothom»
p.l /m.t/ c.v / p.l / m.T/ C.VMarià Júdez, president del Centre Fraternal, deixa clar que entre un 4% i un 5% dels socis són d'origen marroquí i hi afegeix que aquesta dada no ha d'estranyar ja que al poble la immigració no tan sols és antiga sinó que ha canviat el perfil de la vila: «El procés d'integració ha de ser recíproc –assegura Júdez–, o sigui, la cultura d'aquí serà transformada amb trets culturals d'allà, mentre que la seva cultura serà transformada amb trets culturals d'aquí.» Tot i que puntualitza que massa vegades els ajuntaments es troben sols en el moment d'afrontar les despeses derivades de la pobresa generada per la crisi actual, no s'està d'assenyalar que, malgrat que el camí de trobada serà llarg –«no sé quantes generacions caldran, potser cap o, potser una, potser dos, potser tres», afirma–, al final «la gent entendrà que la normalització dels immigrants arriba en el moment que ells, els seus fills o els seus néts, entren en les xarxes socials del país i assoleixen responsabilitats. A aquesta situació tan sols s'hi arribarà a través d'un període que hem d'intentar que sigui com més curt millor, però no en tinc cap dubte i la història ens ho ensenya: els països que han tirat endavant han estat aquells que han sabut normalitzar la immigració i donar una idea de societat integrada, que encara que mantingui els propis particularismes treballa per a un objectiu comú». Potser per això, quan se li pregunta si cediria alguna de les sales perquè es reuneixin els membres de l'Associació Centre Islàmic del Bé dels Immigrants, contesta amb contundència: «El Fraternal està obert a tothom, no veig per què no.»
«És millor normalitzar que integrar»
–«Des del GRAMC ens hem intentat avançar. Va néixer com una associació mixta –immigrats i autòctons– però sempre hem tingut clar que s'ha d'anar cap a la normalització i, tot i que es pot donar suport als col·lectius deu anys o dotze anys, arriba un punt que hem de treballar perquè siguin ells els que busquin el seu encaix i assoleixin les seves responsabilitats en la societat.»