Societat

El fracàs escolar es duplica en alumnes que són fills d’immigrants

Un estudi de la UAB revela que el 17,3% dels fills d’estrangers nascuts a l’Estat i el 29,2% dels estudiants procedents d’altres països no aconsegueix treure’s el títol

Una inves­ti­gació del Cen­tre d’Estu­dis Demogràfics (CED) de la Uni­ver­si­tat Autònoma de Bar­ce­lona (UAB), revela que el 17,3% dels fills d’estran­gers nas­cuts a Cata­lu­nya i el 29,2% dels alum­nes immi­grats no asso­lei­xen l’ESO, unes xifres que superen de llarg el 10,3% de joves autòctons que no acon­se­gueix treure’s aquest títol.

L’estudi és el resul­tat de l’encre­ua­ment de dades del depar­ta­ment d’Ense­nya­ment i l’Ides­cat amb el Regis­tre Estadístic de Població i fa referència al curs 2015-16. Els seus res­pon­sa­bles adver­tei­xen que les gene­ra­ci­ons més afec­ta­des per la immi­gració solen obte­nir pit­jors resul­tats esco­lars.

Així mateix apun­ten que la per­tor­bació migratòria, l’arri­bada tar­dana, la dis­con­tinuïtat i l’aban­do­na­ment són alguns dels fac­tors que influ­ei­xen en els resul­tats més nega­tius.

Per pro­cedències, els joves d’ori­gen gambià són els que pre­sen­ten més difi­cul­tats per superar l’ESO, arri­bant-se a regis­trar un fracàs esco­lar del 40,9% entre aquests alum­nes. Per tot ple­gat aler­ten que s’està pro­duint una “raci­a­lit­zació del fracàs esco­lar”.

Els inves­ti­ga­dors Jordi Bayona i Andreu Domingo, del Cen­tre d’Estu­dis Demogràfics (CED) de la Uni­ver­si­tat Autònoma de Bar­ce­lona (UAB), són els res­pon­sa­bles d’aquest estudi que s’acaba de publi­car a la revista divul­ga­tiva Pers­pec­ti­ves Demogràfiques titu­lat El fracàs esco­lar dels des­cen­dents de la immi­gració a Cata­lu­nya: més que una assig­na­tura pen­dent.

Per als inves­ti­ga­dors, “mal­grat els indub­ta­bles esforços del sis­tema edu­ca­tiu que s’han donat en els anys pas­sats -en un con­text d’aus­te­ri­tat-, els nivells de fracàs esco­lar mesu­rats per l’obtenció del grau d’ESO, i la distància que els separa dels resul­tats de la població autòctona són insos­te­ni­bles”.

Els valors de fracàs esco­lar més ele­vats es donen entre els alum­nes nas­cuts a l’estran­ger i que han immi­grat a Cata­lu­nya en la seva infància o ado­lescència. Una ter­cera part d’aquests nois (34,6%) i una quarta part d’aques­tes noies (23,5%) no asso­lei­xen el títol. Es tracta de valors molt supe­ri­ors al 13,2% dels nois i al 7,3% de les noies autòctons.

Entre els fills d’immi­grants nas­cuts a Cata­lu­nya, se seguei­xen man­te­nint aques­tes diferències. Un 17,3% d’aquests joves no acon­se­guei­xen el títol, gai­rebé el doble que en el cas dels autòctons, on el fracàs és del 10,3%. Per sexes les xifres s’enfi­len vuit punts per sobre en el cas dels nois (21,2%) i sis punts en el de les noies (13,7%).

Per pro­cedències, el fracàs entre els alum­nes d’ori­gen ame­ricà asso­leix el 15,5%, entre els d’ori­gen asiàtic el 17,8% i entre els d’ori­gen africà el 19,2%.

Per als inves­ti­ga­dors la situ­ació és espe­ci­al­ment pre­o­cu­pant entre els estu­di­ants d’ori­gen mar­roquí (el 15,9% no acon­se­gueix superar l’ESO), ja que aler­ten que hi haurà “un crei­xe­ment d’aquest grup en un futur imme­diat”.

El feno­men encara és més greu entre els alum­nes pro­ce­dents de Gàmbia, on el 40,9% no asso­leix el grau i la xifra fins i tot ascen­deix al 54% entre els nois: “Deixa entre­veure el fracàs del sis­tema edu­ca­tiu amb alguns orígens deter­mi­nats, i les difi­cul­tats futu­res que aquests joves poden tenir en la seva inclusió i poste­rior pro­gressió en el món labo­ral”, indi­quen els inves­ti­ga­dors.

La selecció nega­tiva d’alguns dels orígens dels des­cen­dents dels immi­grats apunta a “una into­le­ra­ble raci­a­lit­zació del fracàs esco­lar”, amb tot el que com­porta “tant sobre l’evo­lució de les tra­jectòries indi­vi­du­als dels que avui són ado­les­cents com de frac­tura en la soci­e­tat cata­lana”, expli­quen.

Diver­si­tat i dis­tri­bució ter­ri­to­rial de l’alum­nat

De milió d’alum­nes matri­cu­lats en nivells edu­ca­tius no uni­ver­si­ta­ris, els alum­nes amb ante­ce­dents migra­to­ris recents són el 26,2%. D’entre aquests, hi ha 26 orígens d’estu­di­ants de fills d’immi­grants, i d’aquests, qua­tre de cada deu casos són d’ori­gen mar­roquí, superant els 50.000 alum­nes.

A molta diferència, s’hi tro­ben en segona posició, els d’ori­gen equa­torià, superant els 10.000 alum­nes, i per sobre dels 5.000, xine­sos i roma­ne­sos, en ter­cer i quart lloc.

Pel que fa a la dis­tri­bució ter­ri­to­rial, s’observa alta presència en xifres abso­lu­tes als muni­ci­pis de la Regió Metro­po­li­tana de Bar­ce­lona, així com a tots els muni­ci­pis lito­rals i les ciu­tats de Lleida i Girona. Des­ta­quen també les capi­tals comar­cals inte­ri­ors, com Man­resa o Vic.

Els per­cen­tat­ges més alts en els muni­ci­pis són: Salt (47%), Cas­telló d’Empúries (33%), Man­lleu (30%), Guis­sona (29%) o Pala­fru­gell (28,7%). Entre els muni­ci­pis amb major nom­bre total d’alum­nes: l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat (23,1%), Mataró (18,8%) o Santa Coloma de Gra­me­net (18,3%).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.