Societat

Més de la meitat dels conductors no fan servir l’intermitent per avançar

En un sol any, el percentatge d’aquests infractors imprudents creix un 13%

Cada 20 minuts, circula algú per l’autopista mentre mira el telèfon mòbil

El 53,1% dels con­duc­tors no fan ser­vir l’inter­mi­tent per senya­lit­zar les mani­o­bres d’avançament. Així ho revela un estudi d’Aber­tis, que per segon any ha ana­lit­zat el com­por­ta­ment de 58.800 vehi­cles lleu­gers i 11.200 de pesants en diver­sos trams de l’AP-7 entre Salou i Puçol, durant el 2018. L’índex d’infrac­tors és encara més alt pel que fa a la mani­o­bra de tor­nar al car­ril d’ori­gen un cop ha fina­lit­zat l’avançament, ja que el 67,1% tam­poc la indi­quen a la resta de con­duc­tors. A més, aquests regis­tres han aug­men­tat un 13,5% i un 17,4%, res­pec­ti­va­ment, com­pa­rats amb els de l’any pas­sat.

Cris­tina Zamo­rano, res­pon­sa­ble del Cen­tre de Segu­re­tat Viària d’Auto­pis­tes (Aber­tis), asse­nyala que no fer ser­vir l’inter­mi­tent “incre­menta el risc de pro­vo­car sinis­tres i difi­culta la fluïdesa del trànsit; a més de posar en perill el mateix con­duc­tor, també afecta altres vehi­cles”. Zamo­rano ha anun­ciat una cam­pa­nya de comu­ni­cació per cons­ci­en­ciar els con­duc­tors amb el lema Posa l’inter­mi­tent. La cam­pa­nya es difondrà a través de les xar­xes soci­als, els mit­jans de comu­ni­cació i els panells infor­ma­tius de les auto­pis­tes.

429 metres a cegues

L’informe també des­taca que un 3,4% dels con­duc­tors con­ti­nuen fent ús del telèfon mòbil al volant. El per­cen­tatge és infe­rior al de l’any pas­sat, que era del 5%. Amb tot, Zamo­rano con­si­dera que les dades abso­lu­tes són “alar­mants”, perquè supo­sen que “cada 20 minuts passa per l’auto­pista una per­sona que va con­duint i mirant el mòbil”. En alguns casos, asse­gura, fins i tot miren el telèfon men­tre fan avançaments. Aber­tis recorda que mar­car un número de telèfon al mòbil viat­jant a una velo­ci­tat de 120 km/h implica recórrer a cegues una distància de fins a 429 metres. O l’equi­va­lent: qua­tre camps de fut­bol. “La dis­tracció al volant va ser la pri­mera causa d’acci­dents mor­tals i amb ferits greus durant l’any pas­sat, segons la DGT”, remarca Zamo­rano.

Pel que fa a la velo­ci­tat, un 38,1% dels vehi­cles lleu­gers que cir­cu­len per les auto­pis­tes superen el límit legal de velo­ci­tat. Con­cre­ta­ment, entre 5 i 10 quilòmetres més del permès. Aquest regis­tre d’infrac­tors se situa en el 36,3% en el cas dels trans­por­tis­tes i en el 18% en els auto­bu­sos, con­duc­tors pro­fes­si­o­nals els dos col·lec­tius. D’altra banda, hi ha hagut un des­cens del nom­bre de pas­sat­gers de la part del dar­rere del cotxe que van amb el cin­turó de segu­re­tat des­cor­dat. “S’ha reduït del 20% al 10% el volum d’infrac­tors”, comenta Zamo­rano. L’obser­va­tori també deter­mina que el 14% dels vehi­cles cir­cu­len de manera incor­recta pel car­ril de l’esquerra.

Els cami­o­ners, més curo­sos

Una altra dada pre­o­cu­pant és la falta de res­pecte per la distància mínima de segu­re­tat. El 20,1% dels vehi­cles lleu­gers la incom­plei­xen, i un 6% dels quals, a més, cir­cu­len per sobre del límit de velo­ci­tat. Els vehi­cles pesants són més curo­sos: només el 7% vul­ne­ren la norma de dei­xar 100 metres entre camió i camió.

LES XIFRES

67,1
per cent
dels conductors no posen l’intermitent per tornar al carril d’origen un cop acabada la maniobra d’avançament.
38
per cent
dels conductors superen el límit legal de velocitat. Un 36,3% en el cas dels transportistes i un 18% en els autobusos.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.