Societat

Una confusió dels vigilants va causar l’enrenou a Sants

El personal de seguretat va detectar la bossa sospitosa de contenir una granada, però va retenir un passatger que no tocava

Adif reforçarà els controls a l’estació barcelonina en les hores punta

Amb el pas de les hores, es van escatint els detalls que explicarien el monumental trasbals que va viure la connexió ferroviària entre Barcelona i Madrid, dimecres al matí, després que una maleta sospitosa de contenir un artefacte explosiu acabés entaforada en un tren d’alta velocitat que va sortir de l’estació de Sants. L’incident va ser analitzat ahir per responsables dels Mossos d’Esquadra, Renfe i Adif, i la conclusió que se’n pot extreure és que tot plegat es va originar per un simple malentès o una confusió. Després de la trobada, la policia va detallar, a través d’un comunicat, que tot va començar a les 07.29 h, quan es va produir “una disfunció” en el control de seguretat que dona accés a les andanes del TAV de Sants. La disfunció en qüestió no és altra que l’escàner va detectar la presència, en una bossa, del que a primer cop d’ull semblava ser una granada, però que més tard va acabar resultant ser una sivella de cinturó. En vista d’això, es va aturar un passatger que duia diverses maletes per fer les comprovacions reglamentàries. Entremig de totes, hi havia la que, suposadament, tenia la bomba. Sense que se sàpiga ben bé com, però, la propietària de la valisa, aliena a tot plegat, la va poder agafar, i va embarcar en el tren que sortia a les 07.40 h en direcció a Madrid-Atocha. Quan els vigilants van detectar que la maleta sospitosa no hi era, es va comunicar l’episodi al centre de protecció i seguretat d’Adif. En veure les gravacions de les càmeres de videovigilància de l’estació, es va identificar la dona que l’havia pres. A les 08.02 h, els Mossos van rebre l’avís de l’incident i van activar els protocols corresponents. Seguint amb la seqüència cronològica, a les 09.40 h es va saber que la bossa en qüestió viatjava rumb a Madrid. La resta de la història ja és prou coneguda. Estacions desallotjades, cues gegantines a Sants i una sensació d’alleugeriment, perquè tot plegat va quedar en un ensurt, però alhora, també, la certesa que es van produir errors, i no pas innocents, en la cadena de control de seguretat de la infraestructura ferroviària.

Davant d’això, en la reunió d’ahir es va acordar millorar la comunicació entre els operadors implicats “per tal de reduir el temps d’avís en casos de possibles emergències”, i revisar el volum d’efectius que es destinen als punts de control les estacions. Adif també va assumir el compromís d’incrementar el personal de vigilància a Sants en les hores de més feina, amb l’objectiu d’evitar acumulacions de passatgers i “minimitzar disfuncions com la generada dimecres, que va comportar l’activació d’un dispositiu de seguretat”, segons explicacions dels Mossos.

Petició de dimissió

La transcendència i repercussió del fet ja ha motivat que la CGT hagi demanat la dimissió de la directora de Seguretat, Processos i Sistemes Corporatius d’Adif, María Esther Mateo, pel que considera un “error molt greu” de seguretat. El sindicat sosté que si en lloc de ser una falsa alarma en el tren hi hagués hagut una bomba, “en aquests moments estaríem parlant de danys personals irreparables i de difícil comprensió, quan el nivell d’alerta antiterrorista és 4”. Igualment el grup d’En Comú Podem ha sol·licitat la compareixença del ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, al Congrés perquè informi del cas.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia