Regne Unit
L’onada migratòria
Una crisi anunciada
Creix el nombre de sensepapers que intenten entrar en territori britànic pel canal de la Mànega amb bots inflables
El govern admet la gravetat de la situació, però se l’acusa d’haver ignorat l’avís dels inspectors de fronteres
Dos anys després del desmantellament del campament de la Jungla, a Calais, una nova onada d’immigrants està intentant colar-se al Regne Unit creuant el canal de la Mànega –que uneix França i Anglaterra– amb bots inflables de 4 metres de llarg. Ho intenten per l’estret de Dover, que té una amplada de només 33 kilòmetres. Des de principis de novembre, les autoritats han interceptat un centenar de persones, mentre que un altre centenar provinents de països com ara Síria, l’Iran, l’Iraq i l’Afganistan ha aconseguir entrar.
El ministre de l’Interior britànic, Sajid Javid, va qualificar la situació “d’incident major” i va interrompre les seves vacances per encarregar-se personalment de dirigir la resposta a la crisi. Oficials de duanes han acusat les autoritats franceses de no fer prou per impedir el contraban de persones, però també hi ha crítiques al govern britànic. En concret, s’acusa el Ministeri de l’Interior d’ignorar els avisos de l’inspector en cap fronterer, David Bolt, sobre la manca d’efectius en ports clau. En un informe publicat al novembre, abans que comencés la crisi, Bolt va alertar que la seguretat no estava garantida. Ha transcendit, també, que, entre l’ abril del 2017 i el febrer del 2018, es van cancel·lar més de 150 visites programades del govern a ports per discutir la seguretat i analitzar les amenaces per culpa de l’escassedat d’efectius.
Els dos diputats tories que representen els districtes electorals costers de Dover, Charlie Elphicke i Tim Loughton, han demanat al Ministeri de l’Interior que actuï amb més contundència. “Durant massa temps no s’ha pres prou seriosament la situació i la crisi ha continuat escalant fins a nivells sense precedents”, va denunciar Elphicke. I hi va afegir: “Necessitem una estratègia per derrotar els traficants i hem de començar duent els nostres cúters [embarcacions lleugeres emprades per la guàrdia costera per interceptar bots] al canal.”
El ministre Javid dubta d’incrementar la flota pel temor que això esperoni els immigrants, que interpretarien que ser interceptats equivaldria a ser salvats. Per la seva banda, Loughton tem que els gihadistes britànics que van anar a combatre a Síria podrien aprofitar la situació per tornar al país. Diversos diputats demanen la intervenció de la marina. “Els francesos tenen desplegades més de 300 embarcacions i nosaltres només 18. Això és totalment ridícul. Necessitem més actius”, va reclamar Lord West, excomandant de la marina reial i excap de l’estat major naval.
Chris Hogben, cap de l’Agència Nacional del Crim (NCA), l’FBI britànic, va lloar la feina dels seus col·legues francesos ja que, segons ell, han desbaratat nombrosos intents de creuar el canal en interceptar 95 immigrants, inclosos 9 nens, i arrestar 7 traficants. Experts en migracions creuen que les màfies de traficants han aprofitat el clima assossegat d’aquests dies, la distracció de les festes i el temor que després del Brexit serà més complicat entrar al país, per incrementar les temptatives d’introduir-se al país.
Yvette Cooper, diputada laborista i presidenta de la comissió parlamentària d’interior, va denunciar que les autoritats franceses i les britàniques sabien dels perills de les màfies de traficants de persones i que “cal una major acció coordinada per erradicar-les”.