Escoles amb ulls d’infant
Unicef Catalunya distingeix els centres educatius que integren en el seu dia a dia els drets de la infància recollits en la convenció de les Nacions Unides
Set centres aspiren a la convocatòria el 2019
Unicef Catalunya treballa per difondre els drets de la infància i posar-los a la pràctica en un entorn privilegiat com són les escoles. L’entitat distingeix des de fa tres anys els centres educatius de referència que d’una manera o altra incorporen en el seu dia a dia aquesta “mirada cap a l’infant”.
Amb aquesta perspectiva Unicef vol acompanyar les escoles interessades a incloure com a prioritaris aquests valors dins el seu pla educatiu i amb la intenció d’ampliar aquesta visió a tota la comunitat educativa. “Situar la infància i els seus drets a l’ADN del centre”, defensen des de l’entitat, que vetlla per la protecció dels drets dels infants. Aquest és l’objectiu de la convocatòria dels centres referents en educació en drets d’infància i ciutadania global, a la qual s’han presentat sis escoles i una més que aspira a la renovació de la distinció (podeu mirar el gràfic).
Tots els centres han d’elaborar un pla d’acció per explicar com treballen els drets dels infants en els currículums i els mètodes d’aprenentatge per donar veu als infants i contribuir a la convivència a l’escola i al seu entorn. “Volem saber la motivació de les escoles i com s’ho fan per integrar l’esperit del text de la convenció dels drets de la infància i acompanyar-los”, explica la responsable d’educació d’Unicef a Catalunya, Maria Mur.
Algunes de les accions d’aquest pla de convivència que es reclama als centres fomenten la participació dels nois i noies a través dels representants que tenen en els delegats de classe o als consells d’infants que han creat molts ajuntaments. Segons explica Mur, hi ha moltes escoles que posen a la pràctica accions en benefici dels drets dels infants “sense ser-ne conscients”. Per això el programa vol incentivar que les escoles “s’autoavaluïn i posin ordre a les iniciatives amb aquesta visió d’ulls d’infant”, explica la responsable d’educació d’Unicef.
L’escola Seat, situada a la Zona Franca de Barcelona, va ser la primera que es va acollir al programa i que aquest any aspira a la renovació. La cap d’estudis, Dolors Bosch, explica que va ser a través de les tutories que van fomentar la participació dels alumnes de sisè de primària. “Les assemblees és el lloc d’escolta i on poden dir-hi la seva i opinar”, explica, amb el compromís que els delegats de cada classes recolliran les opinions a l’acte que es traslladaran al centre. “El professorat s’ha format i té interioritzada aquesta escolta i la manera com treballar els drets dels infants”, diu la cap d’estudis. El curs passat totes les aules van participar en el disseny d’un abecedari en què cada lletra tenia a veure amb un dret de la infància.
L’infant al centre
L’escola Nou Patufet, al barri de Gràcia, es va constituir com a cooperativa de mestres el 2015 i amb un objectiu molt clar de treballar amb l’alumne com a eix central. Això, segons el director de l’escola, Francesc Granada, implica la creació d’una comissió dels drets de l’infant a l’escola que vetlla per la formació que es fa amb els docents i les accions durant el curs. El més important, però, són els espais a dins l’aula. Són les assemblees diàries que es fan per discutir o aportar suggeriments, però també el treball en projectes que parteixen dels interessos dels mateixos alumnes.
“Més enllà de la seva curiositat, la feina del docent és extreure l’interès per tirar endavant aquests projectes”, explica el director, que té clar que en cap cas el professor és “el jutge únic” del que li passa al nen perquè també compta l’autoavaluació i les aportacions que fan. En aquesta línia, explica que al centre, que segueix totes les etapes educatives, s’han obert processos participatius sobre l’ús del mòbil, que sí que utilitzen a dins l’aula, o el debat sobre la cura i millora d’espais. “Els adults els acompanyem, però la veu i l’experimentació han de ser presents a l’escola”, conclou. A l’escola Nou Patufet s’ha creat una cooperativa d’alumnes que fan tasques i col·laboren amb les entitats del barri per millorar l’entorn.
Cursos en línia per als docents i una app per jugar
Les escoles que participen en el programa tenen el suport d’Unicef en la formació del professorat. L’objectiu és aprofundir en el coneixement dels drets de la infància i tenir eines per treballar dins l’aula. Els centres es poden acollir en el moment que vulguin –abans i tot de presentar el seu pla de convivència– a les dues convocatòries que es programen durant el curs lectiu.
La formació consta d’un curs en línia de 40 hores reconegut pel Departament d’Educació. Als docents se’ls recomana fer aquesta formació, que també ajuda a l’hora de fer les avaluacions d’impacte de les activitats que es proposen des dels centres. L’organització pels drets infantils posa també a l’abast del professorat i de les famílies materials de suport, disponibles en català, com són les guies de jocs, llibres i pel·lícules catalogades segons l’edat. A les escoles que ho sol·liciten també se’ls facilita el joc del Memory d’Unicef. Un joc de taula per treballar els drets dels infants a l’aula i que també està disponible en una app per descarregar per Android. El joc consisteix a trobar la parella de cada carta en un temps determinat i esbrinar el significat de les 16 cartes que conté. Els nois i noies poden aprendre a través dels nivells per explicar-se de manera entretinguda.
El programa d’educació sobre els drets dels infants a les escoles el va impulsar l’entitat en adonar-se del desconeixement que la comunitat educativa tenia del contingut de la Convenció dels Drets dels Infants aprovada per les Nacions Unides fa 30 anys.
La legislació educativa catalana (llei 12/2009, article 30) esmenta que “els centres han de vetllar perquè els membres de la comunitat escolar coneguin la Convenció sobre els Drets dels Infants”. La realitat, però, segons els responsables d’Unicef, és que el coneixement de la Convenció dels Drets dels Infants era molt feble i per això calia treballar amb el professorat, les famílies i els mateixos infants sobre quins drets els incumbeixen directament a ells.