TERRES DE PONENT
TURISME
El turisme interior de sempre, clau
Només un 16% de les pernoctacions són de turistes estrangers
Ocupació alta als càmpings
El 60% de les pernoctacions en hotels de la demarcació de Lleida –que inclou les marques turístiques de Terres de Ponent, Pirineus i Val d’Aran– corresponen a turistes catalans; un 24%, als procedents de la resta de l’Estat, i només un 16%, al turisme estranger, el que, en aquests moments, té més obstacles de mobilitat provocats per la crisi de la Covid-19. Les dades les va fer públiques la vicepresidenta del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Rosa Pujol, que espera que la situació actual “afavoreixi un turisme de proximitat i més sostenible”. De fet, des de fa uns dies, els hotels de Lleida van començar a rebre les seves primeres reserves que, per ara, es concentren en la segona quinzena de juliol i en els primers 20 dies d’agost, i les duen a terme bàsicament famílies o grups d’amics. Els agents turístics lleidatans esperen que la davallada de turistes forans no els afecti gaire en aquests mesos del pic de l’estiu, ja que consideren que el turista català buscarà “estades tranquil·les, a la natura i en entorns segurs”, i que això els ajudarà a reduir l’impacte d’una crisi que es va iniciar al març.
L’ocupació d’estiu, però, no serà igual arreu. La presidenta de l’Associació de Càmpings de Lleida, Marta Cortina, espera una temporada “correcta”, amb ocupacions que podrien arribar al 80% del 15 de juliol al 20 d’agost. Cortina defensa que aquestes dades tenen a veure amb el fet que el seu client els identifica amb “espais de natura i salut”. Les dades són encara més bones quan parlem de bungalous, ja que, a hores d’ara, gairebé estan ja complets per a la primera quinzena d’agost.
La Federació de Cases Rurals de Lleida espera “salvar” la temporada aquest juliol i agost, tenint en compte que salvar la temporada voldria dir quedar-se al 50% del volum de negoci de l’any passat, segons explica el seu president, Jaume Ramon. Ramon espera que la carta de l’aïllament que representa aquesta opció jugui al seu favor, i explica que l’entitat s’ha trobat amb famílies que demanen estades molt llargues, fins i tot de dos mesos.
Històricament, els establiments turístics i les empreses de turisme actiu de les Torres de Ponent reben turistes de Catalunya, Madrid, el País Valencià i el País Basc, cosa que ha dut el Patronat de Turisme a posar en marxa dues campanyes especials de promoció per captar públic català, en primer lloc, i estatal, amb un cost global de 500.000 euros. A banda, ha habilitat una línia d’ajuts de 300.000 euros més perquè els ajuntaments puguin impulsar el sector turístic, i se subvencionarà amb 128.000 euros més les federacions d’hoteleria, turisme rural i càmpings de les comarques de Lleida. En aquest àmbit hi ha 415 establiments hotelers, amb 19.762 places; 62 càmpings, amb 22.600 places, i 655 residències cases de pagès, una quarta part de totes les que hi ha registrades a Catalunya.