Societat

La T1 només suspèn en els controls de l'embarcament

El 90% dels usuaris aproven amb bona nota el primer any de funcionament de la instal·lació . Les companyies en lloen la funcionalitat . Els viatgers insten a millorar la connexió ferroviària

La llum i el fet que s'avanci sempre en línia recta són elements molt ben valorats

La nova terminal de l'aeroport de Barcelona, la T1, ha superat amb bona nota el seu primer any de funcionament. El 90% dels 17,5 milions de passatgers que l'han fet servir consideren la instal·lació bona o molt bona. Hi ha, però, un punt negre per a les companyies aèries: les llargues cues que es formen, sobretot en hores punta, per superar els controls de seguretat que donen accés a la zona d'embarcament.

“La T1 ha ampliat els horitzons econòmics de Barcelona i Catalunya”, va afirmar ahir el president de Vueling, Josep Piqué. El seu homòleg de Spanair, Ferran Soriano, considera que la instal·lació “és molt funcional, tant per a les companyies com per als passatgers”. Per la seva banda, el president d'Aena, Juan Ignacio Lema, en va destacar “la competitivitat, la capacitat de creixement i un disseny idoni per facilitar les interconnexions” en contrast amb els grans aeroports europeus, “ja que la majoria estan saturats i tenen limitades les possibilitats d'augmentar els seu trànsit”. El director d'operacions i distribució del grup Àreas, Francesc Laymon, va assegurar que l'àrea comercial de la T1 “és la millor i més potent que hi ha en el conjunt d'aeroports europeus”.

Floretes al marge, la T1 ha respost molt bé en aquest primer any de vida, i això que ha hagut d'afrontar dues jornades de tancament total de l'aeroport a causa del núvol de cendra del volcà islandès. Al seu èxit hi ha ajudat l'entrada en funcionament de forma esglaonada, que es va fer en tres fases, a més de les múltiples proves de tota mena que es van fer i, sobretot, la seva grandària, lluminositat i funcionalitat, ja que pràcticament des que s'arriba a l'aeroport fins que es puja a l'avió –i a l'inrevés– s'ha d'avançar en línia recta. Els professionals del transport públic també valoren positivament els accessos en dos nivells, un per a les sortides i un altre per a les arribades.

S'han detectat, però, alguns inconvenients. A les cues ja esmentades del control de seguretat, cal afegir-hi problemes puntuals en els aparcaments, amb algunes goteres. També rep queixes la qualitat de la senyalització, un dèficit que Aena ha anat solucionant sobre la marxa. Imprecisions a l'hora d'ajustar la temperatura de l'aire condicionat o la manca de connexió ferroviària –Renfe i metro–, que obliga la majoria de viatgers a accedir a la terminal en taxi o vehicle privat, també són motiu de crítiques dels usuaris.

Actualment a la T1 hi operen 50 companyies aèries que concentren el 80% del trànsit total de l'aeroport.

Preferència per a qui pagui més

L'aeroport de Madrid-Barajas estrena avui l'anomenat Fast Track, un servei que ofereix Iberia als seus clients vip i que permet agilitar el tràmit del pas pels filtres de seguretat i evitar les llargues cues. El nou sistema es podria aplicar a l'aeroport de Barcelona al llarg d'aquest estiu, segons va indicar el seu director, Ferran Echegaray. “Ens estem reunit amb les companyies per conèixer les seves expectatives de demanda”, va avançar. De fet Spanair i Vueling ja ho han demanat. “L'únic punt dèbil de la T1 el trobem a les llargues cues dels controls de seguretat”, va indicar el president de Spanair, Ferran Soriano.

El Fast Track, que se situaria a l'esquerra de l'actual zona de control de seguretat, és un servei que les companyies contracten a Aena i que té un cost d'entre 5 i 6 euros per passatger.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.