El ‘Friday’ obre la campanya de Nadal més incerta
El 12% de comerços han abaixat la persiana per sempre
Les sis setmanes que queden fins a Reis seran essencials per a la recuperació
Per una banda, hi ha consumidors amb estalvi per gastar i, per l’altra, milers d’ERTO i atur
Aquest divendres arriba el Black Friday, un dia de descomptes especials importat dels Estats Units que ha arrelat amb força i que des de fa uns anys s’ha convertit en el punt de partida de la campanya de Nadal. Aquest any les vendes que es facin aquest dia (o al voltant d’aquest dia) i les setmanes següents d’abans de Nadal seran, segons les patronals Pimec i Foment, clau per a la recuperació del comerç, un sector molt tocat i que ha perdut molts diners durant aquesta crisi. Aquesta vegada es preveu que creixin, especialment, les vendes per internet.
El comerç té pressa per vendre i per poder començar a recuperar-se. Del volum de vendes d’aquests dies en depèn el futur de molts establiments. “En el dia d’avui tenim un 30% dels comerços amb la persiana abaixada a Catalunya. El 12%, definitivament. La resta és possible que intenti recuperar aquest Nadal el que ha perdut, per això és tan important aquesta campanya”, explica Àlex Goñi, president de PimeComerç, que insisteix que si les vendes d’aquest Nadal no anessin bé (per qualsevol rebrot o l’aturada del pla d’obertura) al gener i febrer “hi hauria un veritable daltabaix”. Goñi lamenta que en aquest primer tram d’obertura el govern no hagi inclòs els centres comercials, que es perden les vendes d’aquest divendres, les de dilluns (que és el Cyber Monday, quan es fan descomptes en la venda per internet) i les del pont de la Puríssima.
Consumidor polaritzat
Com aniran les vendes és incert. La realitat és que hi ha un consumidor molt polaritzat; per una banda, els que han estalviat i, per l’altra, els que no tenen diners. “Els experts ens diuen que el consumidor arran de la pandèmia té ganes de comprar i activar l’estalvi que ha fet”, va dir dimarts la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, en la presentació d’un estudi sobre les noves formes de consum arran de la crisi de la Covid-19, en què va assegurar que “aquest Nadal ens trobarem amb consumidors que han estalviat i això pot ser una bona notícia”. “Des de la direcció general de Consum hem vist com aquests mesos molta gent ha retardat algunes compres. Per això ara serà una bona oportunitat, sobretot per al comerç de proximitat, pel qual els consumidors estan mostrant preferència”, va dir, també dimarts, la directora general de Consum, Montserrat Ribera.
Màxim estalvi
El Banc d’Espanya ha dit aquesta setmana que la taxa d’estalvi de les famílies al conjunt de l’Estat se situa en el 22,5% en el segon trimestre del 2020, el nivell més elevat de la sèrie històrica. Aquesta dada és una de les que donen més esperança al sector. Però per un altre cantó hi ha milers i milers de persones que no tenen diners. Estan en ERTO o bé a l’atur. La por al futur és molt present en una gran majoria de gent i aquest fet també pot condicionar i molt.
I els comerciants? Molts –i això no ho diuen ara sinó des del primer any– creuen que el Black Friday els fa mal perquè significa que han de fer descomptes molt grans els dies que precisament més vendes hi ha i, per tant, quan el producte s’hauria de vendre al màxim preu per obtenir el màxim benefici. “El que vol dir això és que el Black Friday fa mal a la campanya de Nadal, perquè com més gent compri amb descomptes menys comprarà al preu que tocaria en aquesta època”, explica Àlex Goñi.
Segons PimeComerç, el 37% dels seus associats, petits i mitjans empresaris del comerç, creuen que el Black Friday tindrà una afectació “negativa” o “molt negativa” en les seves vendes. L’any passat, només el 9% dels associats ho pensaven, tot i que al final la immensa majoria, el 62%, van apuntar-se a la jornada de descomptes. Segons PimeComerç, un 35% dels seus establiments no volen sumar-se al Black Friday, però un 43% sí i un 22% dubten.
El Consell de Gremis, per la seva banda, estima que hi participaran entre el 40 i 45% dels comerços de proximitat. A través d’un comunicat, el Consell de Gremis considera que “si el Black Friday se circumscrivís realment a 24 hores podria resultar positiu de cara a dinamitzar les vendes i aportar visibilitat al comerç”.
Però la realitat –diu aquesta federació d’entitats integrada per gremis i associacions amb més de 15.000 petites i mitjanes empreses– “és que, per a moltes marques i grans cadenes, aquesta campanya arrenca ja el dia 11 de novembre, es perllonga amb el Cyber Monday, enllaça amb una ja afeblida campanya de Nadal i Reis i culmina amb les rebaixes d’hivern, i dona lloc així a una autèntica marató de descomptes”. Aquest fet –manté el Consell de Gremis–, “que ja resultava insostenible en anys anteriors, en el context actual pot suposar el tancament de molts negocis ja que resulta impossible aguantar una situació de dos mesos amb descomptes permanents”. Entre els mesos de novembre i desembre els comerços registren gran part de la seva facturació anual, entre el 30 i el 35%.
Opina el mateix Joan Carles Calbet, president de la Unió d’Entitats de Retail de Catalunya, Retailcat, que recorda: “Aquí no som els Estats Units, que el dijous celebren el Dia d’Acció de Gràcies, una festa per a ells com el nostre Nadal, i l’endemà aprofiten per comprar amb descomptes. Per a nosaltres, que el dijous no celebrem res, fer descomptes l’endemà és una moda que no té sentit. Les botigues s’han apuntat al carro perquè s’ha posat de moda, però realment el petit comerç no hi està d’acord.” “I menys aquest any”, diu; per això i per ser “solidaris”, els descomptes que es facin pel Black Friday a Electrodomèstics Calbet es donaran al Clínic per a la recerca al voltant de la Covid-19.
Una altra incògnita d’aquest any és com seran les rebaixes. PimeComerç manté que, mentre que en la campanya de Nadal del 2019 el 70% dels seus associats van fer les rebaixes després de Reis, aquest any el 70% faran les ofertes, promocions i rebaixes abans del 7 de gener. Les rebaixes seran una nova víctima de la pandèmia.
Per internet
El 60% dels comerços faran ús d’algun sistema de venda digital (botiga en línia, aplicacions mòbils, xarxes socials, etc.) durant la campanya de Nadal. Per què? Perquè durant la pandèmia molta gent ha descobert aquest sistema de compra; també perquè encara són molts els consumidors que tenen por d’anar a les botigues físiques i trobar-se aglomeracions, i, en tercer lloc, perquè molta gent teletreballa (el 18%) i ja no es desplaça tan sovint, cosa que afavoreix la compra des de casa.
LES XIFRES
Encesa dels llums de Nadal als carrers de Barcelona
Els 23 eixos comercials de Barcelona Comerç comencen avui la campanya de Nadal amb l’encesa dels llums als carrers, que es farà a les 18 h a les diferents zones comercials de la ciutat. En la majoria dels eixos comercials, el nombre d’establiments que col·laboren en el pagament dels llums de Nadal es manté igual que el Nadal passat, però en un 23% dels casos la complicada situació econòmica de molts negocis ha fet que disminuís el nombre de comerços col·laboradors, com ha passat a l’eix de Sant Andreu, al de Fabra Centre o a Cor Eixample.
Catalunya contractarà més de 32.000 treballadors
La consultoria de recursos humans Adecco calcula que el Black Friday, el “divendres negre”, generarà 32.800 contractacions a Catalunya (26.400 a Barcelona, 3.000 a Tarragona, 2.600 a Girona i 790 a Lleida). Els perfils més demanats són els de preparadors de comandes, mossos de magatzem, repartidors i carreters. Segons aquesta companyia, Catalunya serà l’autonomia que més ocupació temporal generarà a l’Estat amb motiu d’aquest fenomen comercial. El comerç electrònic serà el principal beneficiat de la campanya d’aquest any.
Ofertes també per fer turisme a Barcelona
Del 27 al 30 de novembre, a través del web Barcelona Blackfriday, el Consorci Barcelona Turisme posa a l’abast de tothom les ofertes de cultura, lleure, comerços, hotels i restaurants de la ciutat amb la idea de revitalitzar i promoure el turisme a la ciutat de Barcelona i comarques.
El valor de la proximitat
Més de la meitat dels consumidors catalans han canviat els hàbits de consum, preferències i maneres de comprar sobretot durant els mesos de pandèmia, en especial els joves (menors de 45 anys), les dones i les persones que teletreballen. L’estudi Recodificant el comerç: claus per adaptar-nos al consumidor en un entorn incert, que va presentar dimarts la direcció general de Comerç, analitza els canvis en el comportament dels compradors a partir de la pandèmia i una de les conclusions a què arriba és que es consolida la preferència de les compres al comerç local. Un 84% dels ciutadans compren habitualment algun producte als comerços de proximitat (inclou els supermercats) i nou de cada deu consideren molt o bastant important que l’establiment on compren generi ocupació local i dinamitzi l’economia de proximitat. “La voluntat del consumidor d’arrelament amb la comunitat és un element molt important en fer la compra”, va explicar Roger Gaspa, d’RBD Consulting, que ha fet l’estudi. Una altra de les conclusions és que el consumidor està polaritzat perquè per una banda hi ha una gran majoria (73%) que el que més valora de la compra és la qualitat, però per l’altra, hi ha un 65% de població que el que més valora és el preu i un 47% que el que més mira són les promocions i les ofertes. El que sí que valora la majoria és el servei i efectivitat que dona un establiment. “Tu pots tenir el millor web del món que si després no entregues una comanda a l’hora no serveix”, va especificar Gaspa, que va insistir que “més important que la tecnologia és el que hi ha darrere”. I una cosa important: el que més influeix a l’hora de triar una botiga són les recomanacions que te n’han fet. D’entre els aspectes relacionats amb la seguretat sanitària, la mascareta (78%) i l’ús de gel hidroalcohòlic (56%) són els elements més importants, així com la seguretat que dona el pagament contactless (54%), la gestió de cues (52%) i el control d’aforament de l’establiment (48%).