Societat

Retallada a Catalunya

Foment desfà cinc contractes ja adjudicats, fet que suposa aturar completament quatre projectes cabdals per a la infraestructura viària

Fins a 23 obres es veuran afectades per un ritme constructiu més lent

El desdoblament de la N-II a Girona té ara tres trams del tot aturats

Catalunya va rebre ahir un nou cop de tisora. Encara amb la recent retallada del Tribunal Constitucional a l'Estatut a la memòria, ahir va ser el ministre Blanco qui va treure les eines per laminar les inversions a l'Estat a Catalunya. El titular de Foment va anunciar la rescissió de cinc grans contractes a Catalunya que corresponen a quatre obres, una a cadascuna de les quatre demarcacions i totes amb un impacte potencial molt gran sobre l'economia catalana.

La tisora del ministre retallarà obres que eren dèficits històrics. De fet, el conseller Nadal, visiblement molest, va reaccionar a l'anunci de Blanco amb contundència, qualificant de “greu error estratègic” la paralització d'aquests projectes. Nadal, que manté una bona relació amb el seu homòleg espanyol, va criticar sobretot la paralització total del l'enllaç de Castellbisbal, l'A-27 entre Valls i Montblanc i l'A-2 a Girona.

La primera, que és el nou enllaç entre l'AP-7 i l'autovia del Baix Llobregat, havia de servir per descongestionar la B-30 que cada matí queda col·lapsada en el tram entre el Vallès i el Baix Llobregat. Es tracta d'una de les obres que Foment havia de fer a Catalunya més lligades al teixit productiu del cinturó industrial de Barcelona. Blanco va assegurar que la tornarà a licitar quan es refaci el projecte, però poden passar molts anys abans no es reprenguin les obres.

Tres quarts del mateix passa amb l'anul·lació del contracte de l'A-27, una obra llargament reivindicada al Camp de Tarragona. Aquesta nova via havia de donar sortida a les mercaderies de la zona cap
al centre de la península
a través del corredor de l'A-2. Una altra suspensió que castigarà directament el teixit productiu.

La cosa és potser encara més dura a Girona, que veu com, en poc més de tres anys, els pocs trams que hi havia en obres de la N-II s'han anat aturant. Primer va ser el tram de Maçanet a Sils i, després, el d'aquesta última localitat fins a Caldes els que van quedar aturats. No content amb això, el ministre també ha decidit fer servir la tisora al tram entre Medinyà i Orriols. Un nou greuge per a la ja desgraciada història del desdoblament de l'A-2 a Girona.

Més sort a Lleida

Una mica més de sort han tingut a Lleida. Les obres de l'autovia A-14, que ha d'unir Lleida amb la Vall d'Aran, també es rescindeixen, però entraran al pla de finançament público-privat que el ministre ja hauria d'haver presentat.

La informació dels cinc projectes cancel·lats, però, no és suficient per analitzar la retallada a Catalunya, ja que Blanco va anunciar també l'endarreriment de 23 obres que sumen 980 milions d'euros d'inversió. Tot i les envestides dels grups catalans i del fet que és evident que sap de quins projectes es tracta, Blanco no va voler concretar cap d'aquestes obres ni concretar l'endarreriment. En tot cas, el que ahir va quedar clar és que la tisora de Blanco està més afilada a Catalunya que no pas en territoris on ni tan sols hi ha dèficit d'infraestructures.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.