Òmnium es planta i aposta per la recuperació del català
L’entitat inicia una campanya pels drets lingüístics dels catalanoparlants i perquè el català sigui present en tots els àmbits
L’aposta són els joves, els continguts audiovisuals i els nouvinguts
“El català recula i rep atacs constants de l’Estat espanyol i l’Estat francès i estem molt preocupats pel baix ús que té entre els joves i els nouvinguts i per la seva pràcticament nul·la presència als mitjans audiovisuals”. Ho va dir ahir Jordi Cuixart, president d’Òmnium Cultural, en una roda de premsa que es va fer a la Filmoteca de Catalunya, en la qual va presentar la campanya El català és teu. Té per objectiu promocionar la llengua, “que és element de cohesió i d’autoestima”, i que no acabi desapareixent, que és el que podria passar si la gent l’acabés considerant inútil, que no li serveix per a res.
Cuixart va assegurar que la campanya d’Òmnium pretén abordar amb diferents iniciatives tres blocs: els joves, el lleure i els nous formats audiovisuals i de xarxes socials, i els nouvinguts. “El que volem és que el català no mori perquè no hi és, perquè els joves es connecten a les xarxes i no l’hi troben, perquè un nouvingut que no fa servir el català no té la possibilitat de trobar-se’l al cinema”, va explicar. L’entitat, que fa 60 anys ja va néixer amb l’objectiu de defensar la llengua i els drets lingüístics dels catalanoparlants, posarà tot el seu pes en aquesta estratègia per salvar la llengua i aturar els atacs, i té pensades algunes campanyes.
Una de les coses que vol fer Òmnium és un congrés al voltant de la llengua, com els congressos internacionals de la llengua catalana que es van fer el 1906 (que va presidir Antoni M. Alcover), i el 1986 (que va presidir Antoni Maria Badia i Margarit). Òmnium també vol tirar endavant el projecte anomenat Tàndem Cultural, que preveu renovar el concepte de parelles lingüístiques, conjuntament amb el Consorci de Normalització Lingüística i l’entitat d’inclusió social Apropa Cultura.
L’àmbit dels nous formats i l’audiovisual és clau, i Òmnium no només s’oposarà amb tota fermesa i farà campanya contra l’actual proposta de nova llei espanyola de l’audiovisual, un nou atac al català que pretén que pràcticament desaparegui de televisions i plataformes digitals (“com la llei Wert”, va dir Cuixart), sinó que vol apostar per promoure iniciatives pròpies. Una seria un banc de veus (per donar a conèixer totes les variants dialectals del català i que ha de servir perquè la ciutadania pugui interactuar amb els aparells electrònics). Una altra idea és una fàbrica de continguts audiovisuals, perquè el català “també ha de ser una llengua d’oci, atractiva per als joves i amb presència a internet”. L’entitat es proposa impulsar el doblatge de cinema infantil al català i ja ha arribat a un acord amb la UFEC per promocionar el català en l’esport. Cada una de les sis campanyes s’aniran presentant “en el seu moment”, va dir Cuixart, que en cap cas vol que es parli del català “amb discursos derrotistes”.