Projecten un bus directe de Mas Gri al centre de Girona
El servei de transport reduiria l’entrada de vehicles pel sud i inclouria un pàrquing dissuasiu, de 220 places, vigilat i de pagament
És un dels set projectes que l’Ajuntament de Girona ha presentat per obtenir fons de la Unió Europea
Un ampli aparcament dissuasiu a Mas Gri, al sud de la ciutat, amb bus al centre de Girona és la punta de llança de la mobilitat a mitjà termini que projecta l’Ajuntament. De fet, és un dels set projectes que ha presentat a la Unió Europea perquè pugui rebre fons Next Generation, creats per a l’etapa postpandèmia. L’equip de govern, de Junts i ERC, ha preparat projectes valorats en 4,9 milions, que s’aniran desenvolupant de manera progressiva.
L’alcaldessa, Marta Madrenas, i la regidora de Mobilitat, Marta Sureda –totes dues de Junts–, van presentar ahir els plans per transformar la mobilitat en benefici del vianant i del ciclista, cosa que, en algun cas, significa un canvi de paradigma: deixar el cotxe fora de la ciutat i entrar-hi amb transport públic. Passaria, sobretot, amb l’aparcament de Mas Gri, que està obert i que tenia èxit en els partits del Girona de futbol mesos enrere, però que ara està infrautilitzat.
L’aparcament forma part dels objectius del pla de mobilitat urbana del 2014. L’antic espai del Centre Verd, desmantellat el 2017, es convertiria en un lloc per deixar-hi 220 vehicles i perquè “cada 5 o 10 minuts hi hagués un bus directe” fins a la plaça Marquès de Camps, va exposar Madrenas.
El pàrquing seria de pagament, vigilat i el preu podria incloure el servei directe fins al centre. Sis dels projectes presentats –l’Ajuntament no sap quan els diran si reben o no reben fons europeus– han d’estar acabats abans del 31 de desembre del 2024.
L’Ajuntament també projecta una vorera de 765 metres de les Pedreres a Torre Gironella (293.580,41 euros), que seria a la pujada Torre Alfons XII, entre el carrer del Regiment de Baza i l’inici del grup Torre Gironella (al marge esquerre en el sentit de la pujada). El consistori també confia rebre diners per a un carril bici d’1,7 km que uneixi Girona i Vilablareix (amb reforma de la rotonda plaça de Salt), i un aparcament modular per a bicicletes al parc Central, a prop de l’estació del tren d’alta velocitat (TAV). L’espai tindrà capacitat per a 50 bicicletes i servei d’armariets. Aquests dos últims plans estan valorats en 1.351.777,36 euros. La compra de dos busos elèctrics està valorada en 1,2 milions i també aspira a rebre fons Next Generation.
Baixes emissions
Amb la llei de canvi climàtic i transició energètica, aprovada al maig al Congrés dels Diputats, Girona ha de crear una zona de baixes emissions abans del desembre del 2023 perquè té més de 50.000 habitants, va dir Sureda. L’Ajuntament hi destina 968.941 euros i, de moment, ha encarregat un estudi per saber en quines vies hi hauria d’haver restriccions als vehicles més contaminants.