Societat

MAITE CASADEMUNT

PRESIDENTA I DIRECTORA CREATIVA DE LOLA CASADEMUNT

“Serrells, lluentons, tatxes i colors vius són molt Maite Casademunt”

Recordo la meva mare que tenia les mans cremades de la silicona d’enganxar llaços i diademes i altres accessoris per al cabell
L’Espai Corberó on s’han filmat tots els ‘show films’ de la 080 és impressionant i ideal per ajuntar arquitectura, art i moda

La firma Lola Casademunt celebra el 40è aniversari. “Encara recordo la meva mare que tenia les mans cremades de la silicona d’enganxar llaços i diademes i altres accessoris per al cabell”, explica la Maite, filla de la creadora de la marca, Lola Casademunt. De fa temps que ja és ella qui du les regnes de l’empresa, que va passar de fer artesanalment diademes i complements per al cabell des de casa seva, a Cardedeu, a convertir-se en una referent de la moda, sense deixar mai ni la vessant artesanal, ni el món dels accessoris, ni Cardedeu. La Maite, que va estudiar disseny, va entrar de molt jove a treballar amb la seva mare –que encara als 80 anys viatjava pel món eixamplant el negoci– i avui la seva línia Lola Casademunt by Maite és una de les més esperades de la passarel·la catalana. Dimarts a les 20.00 h el show film amb la seva col·lecció Primavera/Estiu 2022 es podrà veure (al canal 080barcelonafashion.cat) en la 28a edició del certamen 080 Barcelona Fashion, que comença dilluns en format digital.

Quina col·lecció presenta Lola Casademunt by Maite en aquesta 080?
La col·lecció es diu Urban New Western i el que hem fet és portar l’estètica western a les urbs més cosmopolites. És una estètica dels anys setanta inspirada, en part en la pel·lícula Cowboy de mitjanit. però emmarcada al s. XXI. És una col·lecció que, gràcies a l’imaginari de les cowgirls, ens permet posar serrells, tatxes, lluentons i un munt d’accessoris a les peces, que és una cosa que a nosaltres ens agrada molt. Tot el que sigui afegir detalls, botons, folres, estampats, cremalleres, etc., és molt marca de la casa i els referents dels westerns ens ho permeten, tant a la roba com a les sabates, barrets i altres complements.
I quines peces presenta?
Pantalons palazzo, armilles, jaquetes i unes bosses XXL, enormes i també amb serrells. Apostem per colors vitals, vibrants: vermells, verds... Jo en dic colors il·luminadors, que fan que només posant-te una peça d’aquestes ja t’aixequi l’ànim. També tenim peces monogram, amb el nostre logo, que és una altra cosa que ens identifica, i , com sempre, l’estampat estrella és l’animal print, que en aquesta ocasió és de zebra
Ui, però vostè no és sempre de lleopard?
Sííí, sempre de lleopard, jo; de fet és molt identificatiu de la nostra firma, però en aquesta col·lecció hem decidit fer el zebra per canviar una mica.
I això de les bosses XXL és una tendència d’ara?
Jo crec que ara el que es porten són els extrems. Tant pots portar una bossa XXL com una de mini. Tot val.
Té força, la seva roba.
Nosaltres intentem fer peces versàtils que siguin funcionals per vestir una dona que és un punt eclèctica, divertida, que va molt a la moda però alhora que li agrada anar elegant. La col·lecció que presentem a la 080 també té un punt sofisticat i diferencial, que ens agrada, perquè cada dona pugui destacar les seves característiques. Ara bé, hi ha una cosa que jo poso al davant de tot, i és la comoditat. La comoditat i que la roba que et posis et faci feliç, que no et faci ser presonera d’una estètica. La nostra roba dona seguretat i volem que les nostres peces siguin d’aquestes que quan te les poses et puja la moral, que és el que ara mateix ens fa falta.
I algun tipus de teixit en concret?
En fem servir diversos. Amb el monograma, per exemple, el punt amb jacquard, amb moltes altres peces fem servir l’ecopell, que ens funciona molt bé.
El ‘show film’ que presenteu a la 080?
Té un punt molt modern, que és el que jo crec que inspira la plataforma 080, que és un aparador al món que ens dona visibilitat a tots els creadors catalans a escala internacional. Serà molt bonic sobretot per l’estructura on s’han gravat totes les projeccions: l’edifici emblemàtic de Xavier Corberó a Esplugues de Llobregat, una obra desconeguda però impactant. Aquest edifici, que queda amagat i poca gent sap on és, és una autèntica joia.
La darrera 080 es va filmar a la Pedrera i aquesta, a l’Espai Corberó. Altre cop la 080 dona a conèixer al món una joia arquitectònica.
L’Espai Corberó és impressionant i ideal per ajuntar arquitectura, art i moda . És una combinació explosiva que crea autèntica màgia i, a més, encaixa molt bé amb la nostra col·lecció. I és veritat que com que els show films es veuen a tot el món és una manera de promocionar la nostra arquitectura. Crec que és una gran idea aprofitar les desfilades de la 080 per donar a conèixer la moda catalana i el nostre patrimoni.
Que la plataforma 080 torni a ser digital, com ho veu?
El format digital té l’avantatge que pot arribar a més gent i més lluny, a molta gent de l’estranger que d’una altra manera no li arribaria. Tenir un fashion film és una cosa molt interessant, i més en aquesta època en què el digital ja ho domina tot, però sí que és veritat que es troba a faltar el directe, el moment aquell que estàs a punt de començar la desfilada, que se’t posa la pell de gallina, que tot són nervis i adrenalina. Veure’t amb el públic és molt bonic, i també haig de dir que els nostres clients ens diuen que també troben a faltar aquest contacte personal que dona la passarel·la en viu. Jo crec que quan s’acabi la pandèmia seria ideal que la 080 es pogués fer en un format híbrid.
Lola Casademunt té dues línies.
Sí, la línia Lola Casademunt, la que ve dels complements de sempre i amb la qual fem un tipus de roba una mica més casual, i després tenim la línia Lola Casademunt by Maite, que és on apostem més per la sofisticació, és una línia més premium, de passarel·la, més Maite: estampats de lleopard, colors més atrevits, lluentons, etc. No m’agraden els teixits avorrits; per a mi els colors són molt importants, m’omplen i em donen força.
La gent necessita alegria.
I tant! Per això nosaltres sortim amb una col·lecció molt vibrant. La gent té ganes d’alegria i de viure perquè ens hem adonat que les coses importants de la vida són quasi sempre coses senzilles que tenim al voltant i que fins ara no valoràvem: donar una volta, no haver d’estar a casa a les deu del vespre perquè no pots sortir, veure’t amb els amics...
Ja abans de la pandèmia era tendència tot el tema de la sostenibilitat, també en el món de la moda. Però ara aquest tema és indefugible.
La pandèmia ens va obligar a parar, a reflexionar i a replantejar-nos coses. Nosaltres particularment vam professionalitzar l’empresa, vam pensar línies noves i també ens vam plantejar què podíem fer per ser més sostenibles, per això vam posar una persona al capdavant de tot el tema de la sostenibilitat, per treballar en com reduir, per exemple, el plàstic de les bosses o els embalatges. Això no es fa d’un dia per l’altre, però ara ja hem fet el canvi de xip i tenim assimilat que hem d’anar fent aquest camí. Avui dia és absolutament necessari apostar pel medi ambient i la solidaritat, i les empreses que no ho facin no tindran futur. Som conscients que les empreses de la moda som un agent molt important en la responsabilitat amb el planeta.
Des de la vostra empresa heu explicat que en la darrera col·lecció heu arribat a estalviar 3.400 quilos de CO2 i 900 quilos de plàstic.
Sí, i després t’assabentes que estalviant tot aquest CO2 s’ha evitat, més o menys, la tala de 340 arbres, tenint en compte que un arbre absorbeix de mitjana 10 kg de CO2 l’any. Tot això ho hem estalviat, entre altres coses, produint en proximitat, a Espanya i a Portugal, que vol dir que hem evitat emissions en no transportar els nostres productes ni en vaixells ni en avions des de lloc llunyans. D’aquesta col·lecció també vam aconseguir disminuir més de 900 quilos de plàstic. Des d’aleshores hem continuat aquest estalvi.
Com estalvieu plàstic?
Fent servir material PLA (poliàcid làctic) procedent d’una planta de blat de moro totalment compostable i biodegradable. Aquest estalvi també l’hem fet en l’ús del material no tèxtil reciclat per a la fabricació de les bosses dels complements. En aquesta línia de packaging, la marca ha eliminat completament el plàstic PET [politereftalat d’etilè] de les bosses on guardem la roba i l’hem substituït pel material PLA. Igualment les etiquetes, les capses per a les sabates i els suports per a la bijuteria i bosses s’han fet amb paper FSC (Forest Stewardship Council), certificat per aquesta organització internacional sense ànim de lucre que promou la gestió responsable dels boscos al món. També hem fet servir el fil de polièster reciclat per cosir les etiquetes a les peces de roba.
Quan serà tot sostenible?
El nostre objectiu és que l’any 2025 Lola Casademunt pugui fer totes les col·leccions, tant de Lola Casademunt com de Lola Casademunt by Maite, 100% sostenibles i que totes les peces siguin elaborades a partir de teixits i filatures sostenibles de procedència vegetal o reciclades, i que els complements es fabriquin amb pells veganes procedents de polímers reciclats.
Aquest any la vostra firma fa 40 anys. Com ho celebreu?
Hem creat una edició limitada i per primera vegada estem fent una campanya publicitària, que la protagonitza una de les models més internacionals, la Nieves Álvarez. La col·lecció limitada està a punt de sortir, a finals d’aquest mes.
On es pot comprar la roba i els complements de Lola Casademunt i de Lola Casademunt by Maite?
Tenim tres canals: el multimarca per tot Espanya, tenim corners a El Corte Inglés i botigues pròpies i franquícies. També tenim el canal on line, que darrerament –suposo que també és una de les conseqüències de la pandèmia– funciona molt bé. La veritat és que la gent s’ha acostumat molt a comprar per internet, però jo encara crec que no hi ha res com anar a una botiga, que t’atenguin i poder tocar el producte. Per això si es té una botiga a prop jo aconsello a tothom que primer vagi a la botiga.

Vint-i-dos dissenyadors a un altre 080 digital

Paloma Wool (18.00 h), Eñaut (18.30 h), Is Coming (19.00 h), Escorpion (19:30 h), Júlia G. Escribà (20.00 h) i Txell Miras (20.30 h) seran els primers dissenyadors a mostrar aquest dilluns, a través del canal 080barcelonafashion.cat, les seves creacions en la 28a edició de la 080 Barcelona Fashion, el certamen de moda que impulsa la Generalitat a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM). La 080 100% digital permet veure les propostes dels dissenyadors en forma de show films i s’hi incorpora la secció Behind the Scenes, per accedir a continguts de moda i espais inèdits d’aquesta edició (càstings, el backstage i els making of). Fins dijous presentaran les seves col·leccions Eiko Ai, Custo Barcelona, Antonio Marcial, Lola Casademunt by Maite, LR3 Louis Rubi, Álvaro Calafat, Guillermina Baeza, Martin Across, Lebor Gabala, The (Real) Garcia, Moises Nieto, All That She Loves, Y Como, The Label Edition i Avellaneda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia