La superilla de l’Eixample barceloní arrencarà al juny
Els comuns arribaran a les pròximes eleccions amb tots els projectes de transformació urbanística de la ciutat en marxa
En total es construiran 31 placetes per al gaudi dels ciutadans
L’Ajuntament de Barcelona iniciarà al juny les obres de la superilla de l’Eixample amb la transformació dels primers quatre eixos verds de Consell de Cent, Borrell, Rocafort i Girona, i les quatre primeres places, que segons les previsions estaran enllestides el primer trimestre del 2023. Amb aquest projecte, l’equip de govern d’Ada Colau arribarà a les pròximes eleccions municipals amb la ciutat de cap per avall, sotmesa a una transformació profunda inspirada en la idea d’arraconar el vehicle contaminant per deixar pas al ciutadà i a la mobilitat sostenible. La construcció de la prolongació del tramvia a la Diagonal, la reurbanització de Via Laietana, les obres a la part baixa de Rambla i la superilla de l’Eixample són els quatre grans projectes en què l’equip de Colau s’ho juga tot a una sola carta.
Les obres a Consell de Cent són el primer pas de la gran transformació urbana que el consistori vol impulsar a l’Eixample en el marc del projecte Superilla Barcelona, que d’aquí al 2030 preveu convertir 21 carrers del districte en eixos verds, on el vianant prengui el protagonisme que ara té el cotxe.
La importància estratègica que es dona al projecte la demostra el fet que l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va voler acompanyar ahir la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, i l’arquitecte en cap de Barcelona, Xavier Matilla, en la presentació dels projectes executius d’aquests primers eixos, les obres dels quals duraran vuit mesos i tindran un pressupost total de 52,7 milions d’euros, amb 48,2 milions destinats als eixos i 4,5 milions, a les places.
Plataforma única
Amb les obres, els carrers de l’Eixample afectats passaran a ser de plataforma única, eliminant el doble nivell de vorera i asfalt. L’objectiu és que el vianant i el verd siguin els “protagonistes” i el vehicle privat es converteixi en un “convidat”.
Així, el verd “explotarà” i passarà d’ocupar un 1% de l’espai a representar el 12%, amb més de 400 arbres nous i 7.930 metres quadrats d’espècies arbustives i vivaces.
A més de les quatre noves places als encreuaments d’aquests eixos verds, que esdevindran espais de joc i enjardinats, també es crearan 31 “placetes” als encreuaments dels nous carrers amb les vies convencionals.
Una altra novetat d’aquests eixos serà la seva permeabilitat i la capacitat dels carrers de filtrar l’aigua de pluja, cosa que permetrà retenir i gestionar fins a un 30% de l’aigua pluvial.
Pel que fa al pas de vehicles, només s’admetrà la circulació a baixa velocitat, 10 km/h, fonamentalment dels veïns i els serveis i emergències. El cotxe estarà restringit; en canvi, els vianants tindran tota la preferència.
“Estenem un model que ja s’ha provat a Sant Antoni i que ha estat un èxit rotund per a veïns, visitants i l’activitat econòmica de proximitat”, va emfatitzar Colau, que va voler desacreditar els crítics assegurant que el projecte de les superilles “no és una ocurrència”.
Segons l’alcaldessa, tot plegat “respon a les necessitats del present i del futur, en plena emergència climàtica”, i en una zona que té els índexs de contaminació més elevats de la ciutat.
Per la seva banda, Janet Sanz va defensar que el projecte de les superilles “beu de l’essència i l’esperit del Pla Cerdà” i “corregeix” la “sobredensificació” que de l’Eixample al llarg del temps. La tinenta d’alcalde va celebrar que l’inici de les obres posi fi a “totes les provisionalitats” de l’urbanisme tàctic que ha pintat Barcelona de colors. “S’ha acabat l’etapa de la pandèmia, se n’obre una de nova i comencem a dissenyar la nova ciutat que estrenarem el 2023”, va dir Sanz.