Presenten una guia per entendre l’impacte del turisme al segle XXI
Aborda el turisme des d’una vessant social i cultural amb reflexions d’antropòlegs, filòsofs, geògrafs i historiadors de l’Estat i Llatinoamèrica
La Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni de la Universitat de Girona ha impulsat un manual docent inèdit sobre turisme cultural i social que inclou l’opinió de 30 professors universitaris de l’Estat espanyol i de l’Amèrica Llatina. La guia Dimensión socio-cultural del turismo, de 652 pàgines, reuneix diferents aportacions acadèmiques que defineixen i expliquen de manera clara i concisa el turisme com un fet social rellevant del segle XXI.
El manual desplega alguns dels principals temes que afecten la part cultural i social del turisme i es va presentar ahir al castell de Calonge. Dolors Vidal, directora de la càtedra, va destacar el caràcter pioner de la publicació: “No existeix un material d’aquest tipus. N’hi ha que inclouen temes específics, però el que hem impulsat és variat, amb temes complexos i d’introducció que permeten entendre el turisme des d’una perspectiva social i cultural, i no tant econòmica. El turisme és un camp de saber polièdric que es treballa des de perspectives i accents diferents; hem recollit temes d’interès que diferents professors imparteixen en assignatures a Catalunya, Espanya i l’Amèrica Llatina.” Els autors analitzen des d’una mirada crítica i transversal les principals característiques socioculturals que comprèn l’activitat turística, i propicien el debat, la discussió, la reflexió i el pensament crític. “Vol ser una guia per als estudiants de turisme perquè els ajudi a comprendre millor la complexitat del fenomen turístic”, hi va afegir Vidal.
L’alcalde de Calonge i Sant Antoni, Jordi Soler, va remarcar la importància del manual: “Estem en una zona turística i per formar futurs professionals és important que tinguin nocions teòriques basades en pràctiques reals. Tots hem d’apostar per la professionalització.”
Vuit capítols
El manual està estructurat en vuit apartats. En un dels capítols s’aborda l’imaginari del turisme, que és la idea que es té d’una regió o ciutat sense conèixer-la. Un dels capítols subratlla els factors que condicionen la manera com els turistes s’aproximen a les destinacions culturals. Hi ha capítols pràctics destinats a estudiants, com ara la recerca de recursos i l’ús de dades estadístiques. També es reflexiona sobre el turisme en el marc del desenvolupament sostenible i la lluita contra la pobresa.