Societat

VIII Fòrum Nissan El 2030, el 70% dels vehicles que es venguin a Espanya seran electrificats

Espanya pot ser un hub elèctric que lideri l’economia europea, però necessita accelerar l’electrificació amb mesures fiscals, mesures d’harmonització en l’ús del vehicle elèctric i reducció dels temps d’instal•lació de punts de càrrega.

Per a Nissan, l’electrificació va més enllà del vehicle, és un ecosistema elèctric que engloba el mateix vehicle, la infraestructura de càrrega, la segona vida de les bateries i el sistema Vehicle to Grid.

El sistema Vehicle to Grid podria estalviar als ciutadans 2.400 euros a l’any en la factura de la llum.

El dia 1 de desembre es va celebrar a Madrid, a l’espai Desert City, la VIII Edició del Fòrum Nissan. En aquesta ocasió l’esdeveniment recuperava la presencialitat després de dos anys. El VIII Fòrum Nissan va reunir quasi 150 invitats i més de 50 mitjans. El VIII Fòrum Nissan, com sempre, no va defraudar i, a més de ser un fòrum de debat, van sorgir diferents notícies.

La Jornada, dirigida i presentada per Angie Regueiro, periodista d’ATRESMEDIA, va començar amb la benvinguda per part del director de Comunicació de Nissan Iberia, Francesc Corberó, que va fixar la posició de la marca en el context actual: “Avui, el sector està immers en una gran transformació per fer front a 3 grans canvis: l’electrificació, la conducció autònoma i la integració del cotxe en l’ecosistema energètic i de la connectivitat. Elements clau, per a Nissan, per frenar el canvi climàtic i reduir al mínim els accidents de trànsit. Com a resposta a aquests reptes, a finals de l’any passat, vam presentar Ambition 2030, la nostra estratègia a llarg termini per avançar cap a un món més net, segur i inclusiu. Una estratègia que es basa en un pla d’inversions que supera els 15.000 M € en 5 anys, amb el llançament de 23 nous models, 15 d’ells 100% elèctrics, amb una reducció del 65% del cost de les bateries i en el llançament de les noves bateries en estat sòlid, així com una nova gestió sostenible dels nostres proccessos productius amb el nom d’EV36Zero.”

La jornada va continuar amb una Round Table internacional en què van participar Isabell Buschel, directora per Espanya de TRANSPORT & ENVIRONMENT; Eric-Mark Huitema, director general de Vehicles AVERE; Oliver Bridge, Global Head of Automotive de GRANT THORTON, i Francesc Corberó, director de Comunicació de NISSAN IBERIA.

Isabell Buschel va destacar: “Donat que a la Xina, als Estats Units i a altres parts del món les vendes de cotxes elèctrics s’acceleren i les cadenes de valor de la mobilitat elèctrica es concentren, Europa hauria de redoblar esforços per continuar liderant la cursa de la descarbonització. És essencial per permetre a Europa captar aquesta nova cadena de valor i assegurar els llocs de treball que l’acompanyen. Això encara no és un fet. La data de 2035 per a l’eliminació de les vendes dels motors de combustió és crucial, ja que brinda la seguretat jurídica que la indústria automotriu necessita per invertir en la producció creixent de vehicles elèctrics. Com a conseqüència, els vehicles elèctrics seran més assequibles. Si volem assegurar la inversió a Europa en cadenes de valor del vehicle elèctric i les seves bateries, llavors hem de fer el que faci falta. Si no, Europa corre el risc de perdre la cursa tecnològica enfront de la Xina en bateries i dels EUA en software. Aquesta és la gran amenaça per al futur de la nostra indústria d’automoció i els llocs de treball, que s’ha d’abordar amb urgència.”

Per la seva banda, Eric-Mark Huitema va comentar: “És clar que la transició a l’electrificació, i el foment de l’adopció de vehicles elèctrics en concret, té un papel important en la reducció de les emissions i la contaminació atmosfèrica. A escala mundial, l’avenç de l’electromobilitat pot ajudar els països a assolir els seus objetius generals en matèria de canvi climàtic, com els acordats en la COP21 i els previstos en el Green Deal de la Comissió Europea, que estima que per aconseguir la neutralitat climàtica el 2050 cal reduir en un 90% les emissions del transport per a aquell any. Es preveu que per arribar a l’objectiu de la COP21 de limitar la temperatura a 1,5 °C, caldrà la descarbonització completa del sector del transport per al 2050. Sobre la base del cicle de vida, els vehicles elèctrics ja són molt competitius quant a les emissions de CO2 en comparació amb altres modes de propulsió. Les capacitats de càrrega intel·ligent i de vehicle a xarxa (V2G), que permeten que els cotxes elèctrics funcionin com “bateries sobre rodes”, poden permetre que els sistemes energètics redueixin la seva dependència dels combustibles fòssils, tornant l’energia renovable emmagatzemada al sistema energètic durant els períodes de menor generació d’electricitat renovable.”

En la seva participació, Olivier Bridge va dir: “Europa avança ràpidament cap a la descarbonització, amb molts països comprometent-se per eliminar la venda de motors de combustió interna el 2040. Des del punt de vista del clima, aquest canvi ha de ser més ràpid; no obstant, els aspectes pràctics del canvi de tota la cadena de subministrament són difícils i costosos: hi haurà guanyadors i perdedors. Els governs estan donant suport a la indústria perquè canviï amb incentius: els més publicitats són els de les gigafactories i els punts de recàrrega. No obstant, cal fer més per garantir una indústria automobilística europea pròspera. Hi ha reptes per superar, com la creació de capacitats de refinament de minerals crítics per a les bateries, com el liti, el cobalt, el manganès, el grafit i el níquel; el suport a la fabricació amb energia verda; mantenir-se a l’avantguarda de les noves tecnologies; ser capaç de finançar el canvi i crear una infraestructura de càrrega adequada tant per als vehicles d’hidrogen com per als de bateria elèctrica de totes les mides.”

Per la seva banda, en la intervenció de Francesc Corberó es va fer al·lusió a alguns aspectes de mercat i tendències importants. Segons les últimes estimacions de Bloomberg, l’any 2030 es vendran a l’any 43 milions de vehicles electrificats a tot el món, cosa que significa que, a Espanya, el 70% dels vehicles que es venguin seran electrificats. El director de Comunicació de Nissan Iberia va comentar al respecte: “Aquesta tendència és imparable i el que necessitem precisament és accelerar el ritme de creixement d’aquests vehicles en el nostre mercat.”

La fórmula que s’ha fet servir en altres països ha estat clau, combinant tres factors: mesures fiscals, amb especial incidència en la rebaixa de l’IVA dels vehicles elèctrics; una harmonizació de les mesures en l’ús del vehicle elèctric i, per acabar, simplificar i reduir els tràmits i el temps que es tarda per a la instal·lació dels punts de càrrega.

Francesc Corberó va comentar: “Els efectes de l’electrificació de l’automòbil sobre la nostra societat i sobre el nostre país són molt clars. L’any passat els vehicles elèctrics venuts a Espanya van evitar la compra de més de 15.000 barrils de petroli diaris. Per això, per la reducció d’emissions, per la reducció de la contaminació acústica i per l’equilibri energètic del nostre país, és imprescindible accelerar d’una manera ordenada el camí de l’electrificació.”

Per a Nissan, aquest camí a l’electrificació no només és el vehicle, sinó que va més enllà. L’objectiu és la neutralitat del carboni. Nissan s’ha compromès a ser neutra en carboni en totes les seves operacions el 2050. Per arribar-hi, la indústria d’automoció ha de replantejar-se i aplicar una mentalitat de 360 graus. Cal treballar per construir un ecosistema energètic integral per als vehicles elèctrics que doni a les bateries un valor més enllà de la seva vida útil en un vehicle elèctric.

Per això Nissan estableix aliances amb empreses i governs per ampliar i optimitzar les capacitats de gestió de bateries, a fi que els vehicles elèctrics formin part de la xarxa que sustentarà el futur neutre en carboni del nostre món. Nissan denomina aquestes solucions Vehicle to Everything o V2X.

El Sistema Vehicle to Grid bàsicament consisteix que el domicili no només rep energia de la llar o de l’oficina, sinó que pot procedir del cotxe elèctric i també tornar-la a la xarxa de càrrega. En aquest sentit, i segons els estudis i les accions que Nissan ha portat a terme en diferents països, un usuari del vehicle elèctric amb sistema bidireccional podria estalviar prop de 2.400 € a l’any en la seva factura de la llum.

Corberó va comentar finalment: “En definitiva, construir un ecosistema de vehicles elèctrics només té sentit si fem que funcioni no només per als nostres clients, sinó també per a la comunitat en general i en benefici del medi ambient. Hem creat una estratègia basada en l’experiència, i ja hem començat a posar-la en pràctica. Podem fer-ho perquè Nissan és l’empresa amb més experiència en el mercat massiu de vehicles elèctrics del món. Tenim una visió inigualable de les necessitats dels conductors de vehicles elèctrics, perquè hem donat suport als conductors durant més de 10 anys, i estem encantats de seguir donant-los suport en els pròxims anys. Però també necessitem la col·laboració público-privada. Per això, s’han d’adoptar mesures fiscals per incentivar i accelerar aquesta transformació, perquè creiem que l’electrificació per a Espanya és un vector clau de valor afegit, de desenvolupament econòmic i de generació d’ocupació. Estem plenament convençuts que el futur és elèctric i així és com seguirem treballant perquè el món sigui un lloc més verd, més net i més segur.”

En la Jornada també hi va haver un espai per a l’electrificació més emocionant, la que prové de la Fórmula E. Angie Regueiro, periodista de la cadena ATRESMEDIA, va tenir l’oportunitat d’entrevistar el nou pilot del Nissan Fórmula E Team, Sacha Fenestraz, que va traslladar als assistents l’enorme relació que hi ha entre els aspectes tecnològics que es desenvolupen en la Fórmula E i els cotxes que després es posen a disposició del gran públic amb evolucions molt significatives en matèria de seguretat i medi ambient, sent la Fórmula E un laboratori de prova idoni per això. El Nissan Fórmula E Team va presentar ahir a Madrid el nou cotxe de la 9a temporada del Campionat Fórmula E ABB FIA, així com els seus nous pilots, en un esdeveniment que va reunir la premsa internacional.

Por acabar, van intervenir dues institucions que estan liderant el desenvolupament d’una mobilitat sostenible a Espanya, com l’Ajuntament de Madrid, que ho va fer a través del coordinador general de Mobilitat, Federico Jiménez de Parga, i, d’altra banda, la Comunitat de Madrid, a través de Mariano González, viceconseller de Medi Ambient. Les dues institucions van traslladar al gran públic com n’és d’important l’objectiu de l’electrificació per a la societat i, al mateix temps, que aquests objectius han de ser compatibles amb el desenvolupament d’una indústria com és la d’automoció, que crea i genera tant valor afegit per a les entitats locals i les Comunitats Autònomes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Joan Ramon Laporte
Catedràtic de farmacologia

“Cal rigor en l’avaluació dels medicaments, ara és un frau”

Barcelona
BADALONA

“Si tanquen, tornarem a viure al carrer”

BADALONA

Una vila suspesa en el temps

Roses
La monarquia

Felip VI ‘el covard’?

Olot

Auditories energètiques gratuïtes per als comerços

Olot
PLATJA D’ARO

Reconeixen la tasca turística de Lluís Camós, Anna Garriga, Pordamsa i Jordi Tubella

PLATJA D’ARO

Conflicte a l’escorxador de Manlleu, ara per l’ampliació de l’horari

Manlleu
Itàlia

Més de quaranta ferits en l’accident d’un ferri a Nàpols

Barcelona
mataró

El sindicat Catac denuncia el “desgavell” per tancar l’antic Hospital Sant Jaume de Mataró

mataró