Del telèfon al xat de l’esperança
El servei telefònic d’ajuda psicològica i emocional que es va crear fa més de 50 anys obre una línia de WhatsApp on connecta amb els joves
Els voluntaris els donen suport i miren d’acompanyar en el seu patiment i els neguits d’una manera confidencial
“Som al seu costat, acompanyant i mirant d’ajudar i acaronar amb la paraula”
La primera trucada del Telèfon de l’Esperança a Catalunya es va fer el 19 de març del 1969, quan es va activar el servei telefònic d’auxili que va promoure l’entitat impulsada per Miquel Àngel Terribas. Aquesta línia no ha deixat de funcionar les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any, gràcies a la tasca dels centenars de voluntaris que hi ha al darrere escoltant i mirant d’acompanyar les persones que truquen angoixades perquè tenen algun problema. El número de telèfon 93 418 48 48 es manté actiu, però l’entitat Fundació Ajuda i Esperança s’ha adaptat als nous temps, incorporant nous canals per arribar a un públic més jove que té més fàcil i a l’abast comunicar-se per serveis de missatgeria immediata abans que atrevir-se a fer una trucada. El nou servei de xat, a través de WhatsApp, es va posar en marxa fa un any i s’han pogut atendre 1.707 converses, de les quals els principals usuaris són joves i adolescents.
L’estiu passat l’entitat va activar el dispositiu, conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona, arran de l’increment de consultes i casos de salut mental, sobretot entre la població més jove. Les conseqüències de benestar social i emocional arran de la pandèmia van ser “devastadores”, segons diuen des de l’entitat, que considera el nou canal una eina útil per als qui estan preocupats pel seu benestar emocional però també per a persones del seu entorn com ara familiars, amics i professionals dels centres educatius, entre altres. A més d’atendre’l en el moment de crisi o angoixa, l’adolescent o jove sovint rep orientació sobre els recursos públics i comunitaris que poden ajudar en la situació problemàtica que pateix i ha expressat.
El servei funciona a través de l’aplicació, on els usuaris envien un missatge al telèfon 679 33 33 63, operatiu ininterrompudament. L’equip d’orientadors ajuda i acompanya els joves i adolescents per donar resposta als seus neguits de manera confidencial i anònima. Els voluntaris han estat seleccionats i formats i disposen del suport d’un equip de psicòlegs de guàrdia que, a segona línia, poden intervenir en els casos que, per la seva complexitat, requereixin la seva intervenció.
La Francesca Buriel és una de les voluntàries de l’entitat que dedica unes hores cada setmana a respondre trucades i missatges a través del mòbil. “Som al seu costat, acompanyant i mirant d’ajudar i acaronar amb la paraula”, explica, convençuda que la clau és fer-ho des d’una posició “d’escolta activa i sense jutjar res”. L’experiència com a professora universitària i el seu càrrec com a inspectora d’Educació la va abocar després del confinament a actuar davant les carències emocionals que afloraven entre els més joves. “Ens hem de cuidar entre nosaltres quan veus patir la part més sensible de la societat, el nostre relleu generacional”, diu la voluntària, que des de fa tres anys col·labora amb la fundació. El seu primer dia el recorda amb una entrevista durant tres hores amb un psicòleg. “Sempre està bé ajudar, però s’ha de veure el perfil, i t’ensenyen que aquí no hi ha receptes màgiques i que no t’has de posar en el seu lloc”, conclou la Buriel, que destaca la “formació robusta” que reben abans per saber “estar en el seu lloc” sobretot davant de situacions molt complexes i dures. “El primer que et passa pel cap és que tu estaries molt pitjor”, reconeix la voluntària, que va necessitar l’atenció d’una psicòloga per “fer net” quan va començar responent al Telèfon de l’Esperança. L’atenció la fan sols i per això és tan important, segons la Buriel, el suport emocional que reben de professionals i sobretot les trobades que fan amb altres companys, amb qui “comparteixen i aprenen a construir ”.
Les dades sobre salut mental entre menors i joves reflecteixen un augment en el malestar emocional i l’angoixa. Segons l’enquesta Fresc, que elabora l’Ajuntament de Barcelona, s’han incrementat els estats depressius, la sensació de soledat i les conductes suïcides i autolesives en edats primerenques. Aquestes situacions es donen en un 38,6% de les noies de 13 a 19 anys i en un 20,4% en el cas dels nois de les mateixes edats. Cal destacar que una gran part dels adolescents i joves que demanen ajuda a la Fundació Ajuda i Esperança encara viuen a casa dels progenitors, i en un 79% no s’atreveixen dins el seu entorn a trobar resposta al seu patiment, o bé no volen parlar-ho amb les famílies.
Converses de matinada
La Francesca fa torns de nit per respondre al xat per a joves. És aquesta franja horària, fins ben entrada la matinada, quan molts joves hi fan consultes. “Les xarxes socials han fet molt de mal perquè són una porta sense filtres”, alerta Buriel en vista de la “indefensió” en què es troben els menors davant les pantalles en una etapa de construcció i creixement i “sense un referent adult”. Pel que fa als motius que porten els més joves a demanar ajuda, hi ha el malestar que pateixen per problemes relacionals (34%) i els de salut mental (23%), seguits de molt lluny per les ideacions suïcides (5%), els problemes laborals i econòmics (3%), així com les situacions de solitud no desitjada (3%). Al llarg d’aquest primer any de funcionament del xat per a joves ha calgut avisar en 20 ocasions els serveis d’emergència perquè la salut i la seguretat de la persona usuària estaven en risc.
La Francesca també col·labora amb el Telèfon de Prevenció del Suïcidi, que fa tres anys es va obrir en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona i on l’any passat van ser ateses 5.987 persones. “Les malalties mentals creixen i ens han de fer reflexionar com a societat”, comenta la voluntària, preocupada pel fet que continua sent un tema tabú quan s’ha convertit en la primera causa de mort entre els homes de 15 a 44 anys i la segona en el cas de les dones.
Trencar el silenci
“Els ajudem a pensar en algun moment més feliç i que el que ha passat no té per què repetir-se”, explica Buriel de l’acompanyament que fan del xat o del telèfon de prevenció al suïcidi. Alguns dels usuaris que els truquen estan vinculats a serveis de salut mental i són els mateixos psicòlegs i psiquiatres que els recomanen que demanin ajuda. “Si tenen un atac d’ansietat, és aquí i ara, no poden esperar a tenir el dia de visita”, explica la psicòloga i responsable del xat, Mireia Anglès. El xat és un bona manera de connectar amb joves amb problemes de salut mental i vincular-los a recursos municipals que hi ha a la ciutat de Barcelona. “No volem substituir l’atenció de professionals que molts d’ells necessiten”, explica la psicòloga. Per això informen els joves dels serveis municipals de suport psicològic Konsulta’m o Aquí T’Escoltem. L’entitat està treballant per implantar el servei de xat en altres ciutats i obrir altres canals com Instagram.
La fundació també ha incorporat al servei del Telèfon de l’Esperança –que el 2022 va atendre 34.244 persones– un sistema de traducció simultània, perquè els usuaris es puguin expressar en la seva llengua. D’aquesta manera, quan una persona truca i demana ser atesa en un altre idioma, s’activa i es manté una conversa a tres bandes. Els equips han rebut una formació especialitzada per apropar-se a la realitat dels principals col·lectius migrants de Catalunya.