Societat

25 anys amb visió de futur

El centre comercial La Roca Village celebra 25 anys com a gran exponent del turisme de compres, un nou concepte d’espai a l’aire lliure

Han passat de 30 a 150 botigues, de 200 a 2.000 llocs de treball i d’un milió a cinc milions de visitants cada any

La Roca Village és un gran exponent del potencial del turisme de compres i de luxe a Catalunya
El de Catalunya és el segon que van obrir a Europa; ara treballen per obrir el dotzè, als EUA

Entrar a La Roca Village, al Vallès Ori­en­tal, és, per la feso­mia externa, com entrar en un poble català de finals del s. XIX o prin­ci­pis del XX, però on gran part dels visi­tants i cli­ents són estran­gers: es cal­cula que un 60% del total són inter­na­ci­o­nals. Va obrir por­tes el 8 de juliol de 1998, i els arqui­tec­tes que el van idear van voler repre­sen­tar edi­fi­cis i espais reals de dife­rents ciu­tats i pobles cata­lans, expo­nents d’una època repre­sen­tada en gran part pel moder­nisme, com l’ajun­ta­ment i les esco­les de l’Amet­lla del Vallès, obra de l’arqui­tecte Manuel J. Ras­pall; la font renai­xen­tista de Pra­des, al Baix Camp, i els dracs de Gaudí que donen la ben­vin­guda als turis­tes. La direc­tora de negoci de Value Retail a Espa­nya, Elena Foguet, fa 20 anys que està al cap­da­vant dels cen­tres de Madrid i la Roca, i asse­gura: “La ubi­cació a prop de Bar­ce­lona va ser estratègica en l’eix d’entrada i sor­tida del Medi­ter­rani, i de con­nexió de Cata­lu­nya i Bar­ce­lona amb Europa. Això no passa per casu­a­li­tat, no perquè ens ofe­rei­xen uns ter­renys, no. Vam esco­llir aquesta ubi­cació pel conei­xe­ment que teníem com a empresa retai­ler, i vam venir aquí per que­dar-nos-hi. No pen­sant que ho explo­ta­rem men­tre ho cons­truïm i després ja veu­rem què fem i ens ho venem.”

Evo­lució

De fet, en 25 anys han pas­sat de 30 a 150 boti­gues, de 200 a 2.000 llocs de tre­ball, i d’1 milió a 5 mili­ons de visi­tants a l’any. Al llarg de la seva història, el cen­tre ha fet diver­ses ampli­a­ci­ons; la dar­rera, durant la pandèmia, en què a banda de més boti­gues, hi han afe­git espai sub­ter­rani per a apar­ca­ment. Dins l’objec­tiu d’ofe­rir una experiència al visi­tant, el volen conèixer en ori­gen. “Tre­ba­llem de bra­cet amb l’Agència Cata­lana de Turisme (ACT), Turisme de Cata­lu­nya, Turisme de Bar­ce­lona i Turespaña, i amb els con­sells comar­cals d’aquí, perquè d’alguna manera si ells neces­si­ten suport, o nosal­tres, són els nos­tres veïns de pro­xi­mi­tat i allà on apor­tem el nos­tre gra de sorra en la con­tri­bució al ter­ri­tori. Els llocs de tre­ball són la prin­ci­pal font d’eco­no­mia i també el fet de crear aquí un destí tan carac­terístic de turisme que el ter­ri­tori de la zona surti al mapa del món”, relata Foguet. L’alcal­dessa de la Roca del Vallès, Marta Pujol, on s’ubica el cen­tre comer­cial, des­taca que “és una història d’èxit com­par­tit, de crei­xe­ment, deter­mi­nació i tre­ball incan­sa­ble, gene­ra­dora d’opor­tu­ni­tats per a tot el ter­ri­tori. Un model exem­plar de sim­bi­osi amb l’entorn, de suma d’esforços i de desen­vo­lu­pa­ment social i econòmic. Durant aquests 25 anys, és una part indis­pen­sa­ble de la Roca del Vallès, tei­xint com­pli­ci­tats amb enti­tats de la Roca i el mateix Ajun­ta­ment”, des­taca Pujol.

Atracció del turisme

La Roca Village busca les fir­mes de moda que hi són repre­sen­ta­des, i els llo­guen els locals, però cada empresa busca els seus tre­ba­lla­dors, en bona part de la comarca del Vallès Ori­en­tal, un 76%, afirma Value Retail. L’empresa que ho ges­ti­ona té un equip de for­mació propi i fa cur­sos i reco­ma­na­ci­ons per als tre­ba­lla­dors de totes les fir­mes. Tenint en compte el cli­ent inter­na­ci­o­nal al qual s’adre­cen –de Rússia, del sud-est asiàtic i euro­peu, sobre­tot francès–, han de tenir un bon conei­xe­ment dels idi­o­mes. També hi ha esta­bli­ments per poder men­jar, que també escull Value Retail; en total, una dot­zena. Tot ple­gat, per donar una experiència sen­so­rial com­pleta al cli­ent. Cal­cu­len que els turis­tes que visi­ten la Roca allar­guen un dia més de mit­jana la seva estada a Cata­lu­nya. “La idea és que com­prar sigui una experiència i una sen­sació posi­tiva que s’endu­guin a casa, perquè el tipus de pro­ducte que hi venem no és de pri­mera neces­si­tat”, des­taca Elena Foguet. La direc­tora de negoci de Value Retail a Espa­nya asse­gura: “Avui, quan com­pres per inter­net, valo­res més una transacció que una emoció. I nosal­tres som uns defen­sors del retail físic, perquè volem aquesta con­nexió per­so­nal. The Appart­ment és una mos­tra del que podem con­ti­nuar fent per donar una experiència millor al cli­ent, els punts de con­nexió amb l’emoció i com­prar d’una manera dife­rent.” Es tracta d’un espai de calma i relax amb diver­ses estan­ces per donar un ser­vei afe­git als cli­ents que visi­ten La Roca Village: asses­so­ra­ment d’imatge, un espai de des­cans per anar de boti­gues o ses­si­ons amb un assis­tent per­so­nal de com­pres, entre d’altres. També s’hi desen­vo­lu­pen debats i ses­si­ons de tre­ball de l’empresa. La Roca Village és un cen­tre comer­cial de la com­pa­nyia The Bices­ter Collec­tion, amb onze cen­tres comer­ci­als de roba de luxe a preus rebai­xats, ubi­cats arreu de les prin­ci­pals ciu­tats euro­pees i dos a la Xina, que ges­ti­ona l’empresa Value Retail. El de la Roca és el segon que van obrir, després del de Lon­dres, i el 2024 en posa­ran en marxa un dotzè, a Nova York, als EUA.

LA XIFRA

2.000
llocs de treball
genera actualment el centre comercial La Roca Village i atrau 5 milions de visitants l’any.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia