Societat

Amplien la prohibició de patinets i bicis a tota l’illa de vianants de Terrassa

El govern acota la restriccions a 15 carrers més dels 10 vials on ja estaven prohibits i la sancions poden pujar a 200 euros

En un any i cinc mesos s’han posat més 2.085 multes

El nombre creixent d’accidents amb implicació de patinets –els anomenats vehicles de mobilitat personal (MVP)– i bicicletes, amb un darrer al carrer Font Vella del centre de Terrassa fa tres setmanes, ha provocat que l’equip de govern hagi presentat avui una nova iniciativa per restringir encara més el pas d’aquests vehicles a l’illa de vianants, concretament a 15 carrers més, que s’afegiran a la desena de vials on ja s’havia prohibit fa un any mitjançant l’aprovació d’una ordenança municipal, una de les pioneres a Catalunya. La mesura entrarà en vigor el més aviat que es pugui i l’alcalde, Jordi Ballart, posava de topall màxim el proper setembre, coincidint amb l’inici del curs escolar.

Els conductors han de ser conscient que “no es tracta d’una joguina”, coincidien a reiterar l’alcalde, el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat i regidor de Mobilitat, Xavier Cardona; i la regidora de Via Pública i Seguretat, Patrícia Reche, per deixar clar que malgrat no ser una problemàtica exclusiva de Terrassa, hi  han de posar mà per acabar amb el malestar i “rebaixar la tensió” per la proliferació “d’accidents, topades i ensurts” que s’estan registrant, explica Ballart.

La normativa explicita que als carrers de l’illa de vianants hauran de baixar del vehicle i l’incompliment pot comportar sancions de fins a 200 euros. I Reche comentava que en el 9% dels accidents en el que hi ha víctimes a Terrassa hi ha implicat un vehicle de MVP o bicicleta. Els tres regidors van tornar a reclamar a a les administracions i organismes supramunicipals –Servei Català de Trànsit (SCT) o Dirección General de Tránsito (DGT)– que d’“una vegada per totes” enllesteixin una norma de rang superior que unifiqui criteris i acabi amb els buits legals a l’hora de controlar aquest tipus de vehicles. Tot i que s’ha obligat als fabricants a identificar els vehicles amb unes targetes específica, demanen que també es faci obligatori la matriculació perquè així també en podran tenir una major control, que tinguin una assegurança de responsabilitat civil o que a alguns usuaris se'ls obligui a portar casc.

La Policia Municipal va posar, en una campanya específica de control, 192 sancions en set dies, mentre que Reche explicava durant el 2023 es van posar 1.538 als MVP, la majoria per circular per llocs on no els tocava (409), seguit per les de circular amb més d’una persona al patinet (325), per passar-se ne vermell un semàfor (181), portar auriculars (149), circular per àrees de vianants (73) i, a més de  fer-ho en moments d’aglomeració (38). En els cinc mesos del 2024, també se n’han posat 547 més.

La prohibició de circular per l’illa de vianants afectarà al carrer del Vall, el Raval de Montserrat, el carrer Major, el carrer Gaudí, el carrer de la Unió, la plaça Vella, el passeig Comte d’Ègara, la Font Vella, Cardaire, de la Palla, Gavatxons, de les Parres, Iscle Soler, de Baix i els passatges Bastard i de Tete Montoliu. En molts d’ells la circulació ja estava prohibida en alguns trams fins ara.

Campanya d’informació

El regidor Cardona va explicar a més d’ampliar la senyalització específica vertical s’acompanyarà campanya informativa i pedagògica sobre la normativa VMP, que anirà especialment dirigida a comerços i locals de restauració, que consistirà en repartir diversos flyers, amb els prinicpals aspectes de la normativa, ja que molts d’ells utilitzen repartidors que fan servir aquests vehicles per repartir els seus productes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.