Societat

Música i matemàtiques interactuen com mai en la nova exposició de Cosmocaixa

Que la música i la matemàtica estan relacionades no és res de nou. Explicar-ho a tots els públics i aprofundir-hi de manera acurada, captivadora i interactiva, sí que ho és. I això és el que vol fer Cosmocaixa amb l’exposició MateMiFaSol, un viatge sonor del caos al cosmos, una mostra que recorre la història dels sons des del big-bang fins als nostres dies i que es podrà veure al Museu de la Ciència fins al 12 de gener de 2025.

“Tenim dos objectius: que la gent perdi la por a les matemàtiques veient que també habiten a la música i que hi hagi experimentació i aprenentatge tant pels que entenen de música com pels que entenen de matemàtiques”, explica el director de Cosmocaixa, Valentí Farràs.

Una trentena de mòduls interactius i una quinzena d’audiovisuals permeten als visitants conèixer la música per dins i descobrir com es transmet el so, com el sentim i quines tècniques segueixen els compositors per escriure música fent servir variacions i transformacions amb una base matemàtica.

La mostra s’articula en una escala de set conceptes inspirada en les set notes del pentagrama i inclou aproximacions des de camps tan diferents com la filosofia, la física, la història, la biologia, la medicina i l’estètica. Tot plegat per intentar entendre com devia sonar el big-bang, com funciona l’oïda o què són la melodia, el to, els harmònics, el timbre, la ressonància o el ritme. Al marge, els més petits o inquiets s’entretindran fent composicions musicals pedalant, fent picar xancletes en un orgue de percussió, creant paisatges sonors a mida en pantalles tàctils o aplicant autotune a la pròpia veu.

MateMiFaSol és una exposició de producció pròpia de la Fundació “la Caixa” amb molta música i molt material audiovisual que, com sempre, convida els espectadors a reflexionar a partir d’experiències pràctiques i els acompanya en les seves descobertes. A la vegada, però, és més densa i requereix un punt més d’atenció i reflexió que d’altres com la dels dinosaures, que tot just s’ha acabat amb gairebé 617.000 visitants.