Societat

Tecnologia

Els aeroports d’Àsia i el Pacífic recuperen la normalitat

Algunes companyies acumulen retards i cancel·lacions derivades de l’afectació per la caiguda dels sistemes informàtics a nivell global

Entitats de consumidors anuncien reclamacions per danys

El món es recu­pera aquest dis­sabte del col·lapse tec­nològic glo­bal d’ahir diven­dres, que ha afec­tat acti­vi­tats essen­ci­als arreu del món, com els trans­ports, la banca, sis­te­mes de paga­ment, les tele­co­mu­ni­ca­ci­ons, els mit­jans de comu­ni­cació o els ser­veis sani­ta­ris, entre altres.

Un dels sec­tors més afec­tats per l’“apa­gada informàtica més gran de la història”, en parau­les de l’expert en ciber­se­gu­re­tat Troy Hunt, ha estat l’aeri, amb milers de vols endar­re­rits o can­cel·lats a tots els con­ti­nents, amb espe­cial incidència a Amèrica del Nord, Europa, Àsia i Oce­a­nia.

Aquest dis­sabte, diver­ses aerolínies i aero­ports del Sud-est Asiàtic han asse­gu­rat que els seus sis­te­mes ja s’han recu­pe­rat gai­rebé del tot. En un comu­ni­cat a les xar­xes soci­als, l’aero­port Changi de Sin­ga­pur ha infor­mat que les ope­ra­ci­ons han tor­nat a la nor­ma­li­tat, mal­grat que encara hi ha algu­nes aerolínies han de fer la fac­tu­ració de les male­tes de manera manual. “Als pas­sat­gers afec­tats, els dema­nem paciència i com­prensió”, afe­geix el mis­satge.

L’Aero­port de Suvar­nab­humi a Bangkok ha difós un comu­ni­cat sem­blant per anun­ciar la recu­pe­ració del sis­tema des de pri­me­res hores de la mati­nada.

Aerolínies com Sin­ga­pur Air­li­nes han anun­ciat la recu­pe­ració del fun­ci­o­na­ment dels seus sis­te­mes. Però altres, com la fili­pina Cebu Paci­fic encara han comu­ni­cat avui algu­nes can­cel·laci­ons. La com­pa­nyia malàisia Air Àsia ha man­tin­gut la reco­ma­nació als viat­gers d’arri­bar a l’aero­port amb almenys tres hores d’ante­lació.

A Austràlia, un dels països més afec­tats per la incidència, els aero­ports de Sídney i Mel­bourne a Austràlia també tor­nen a fun­ci­o­nar amb nor­ma­li­tat, però encara hi ha alguns vols afec­tats. L’Aero­port de Sídney ha acon­se­llat als viat­gers que con­sul­tin les com­pa­nyies aèries abans de viat­jar. Les auto­ri­tats de l’aeròdrom de Mel­bourne han expli­cat que els pas­sat­gers ja poden tor­nar a uti­lit­zar amb nor­ma­li­tat els sis­te­mes per embar­car. Però han avi­sat que hi pot “un aug­ment de la con­gestió dels pas­sat­gers avui a les ter­mi­nals” perquè les aerolínies encara han d’aten­dre “els pas­sat­gers afec­tats pels retards” d’ahir. L’aerolínia aus­tra­li­ana Jets­tar, que ha afir­mat que els seus sis­te­mes informàtics tor­nen a fun­ci­o­nar, ha aler­tat de la pos­si­bi­li­tat de retards “a causa de les can­cel·laci­ons d’ahir”.

Nom­bro­ses empre­ses aus­tra­li­a­nes, inclo­sos bancs, boti­gues, sis­te­mes de paga­ment i aerolínies, s’han vist afec­ta­des per les incidències pro­vo­ca­des en ordi­na­dors amb el sis­tema ope­ra­tiu de Micro­soft per una actu­a­lit­zació defec­tu­osa de la pla­ta­forma de ciber­se­gu­re­tat CrwodS­trike.

L’Asso­ci­ació Espa­nyola de Con­su­mi­dors (Ases­con) ha avançat aquest dis­sabte que recla­marà els per­ju­di­cis oca­si­o­nats als con­su­mi­dors per l’apa­gada informàtica d’aquest diven­dres. “Inde­pen­dent­ment de la cul­pa­bi­li­tat o no del que ha pas­sat, les empre­ses han d’indem­nit­zar pels per­ju­di­cis oca­si­o­nats”, ha subrat­lla Aes­con en un comu­ni­cat. Segons l’asso­ci­ació, el con­su­mi­dor té dret que se li abo­nin les pos­si­bles des­pe­ses extra­or­dinàries en què hagi hagut d’incórrer pels retards i can­cel·laci­ons de vols. L’enti­tat afe­geix que es podrien recla­mar even­tu­als pro­ble­mes o danys econòmics deri­vats de les incidències en els sis­te­mes de paga­ment. L’asso­ci­ació ha asse­gu­rat que ha rebut cen­te­nars de con­sul­tes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia