La crònica
Un estel d’espelmes per l’Iris
Un emotiu homenatge promogut per la família i amb el suport de l’entitat Mou-te en Bici va recordar ahir, just un any després dels fets, l’Iris Martí Pujolràs. Veïna de Girona i implicada en els Pastorets de Sant Narcís i del Municipal, l’Iris va morir atropellada en una cruïlla del sector Devesa-Güell el setembre del 2023. Els organitzadors van recordar la jove amb un estel d’espelmes enceses per a l’ocasió i pètals blaus en forma de cor que anaven repartint abans de l’acte.
“Per què hauríem de ser constants, si la vida és una brisa i nosaltres, un pètal de cirerer i una fulla de tardor a la seva mercè?” Això ho havia escrit l’Iris, recordava la Cristina Juher en aquest diari pocs dies després de l’atropellament mortal. En nom de la família, Salvi de Castro va esmentar “l’empremta en les nostres vides” que havia deixat la jove per la “bondat, la generositat i l’amor”.
Representants del Cor de Cambra de la Diputació de Girona, del cor Maragall i de la cobla Principal de Banyoles, formacions en què formava part l’Iris, van interpretar dues peces musicals, acompanyats de membres de la coral Xàntica.
En la introducció de l’acte va intervenir Xavier Corominas, president de l’entitat Mou-te en Bici. Corominas va recordar la impunitat dels autors dels atropellaments mortals de ciclistes. En el cas de l’Iris, la dona que la va atropellar, i que duia un permís de circulació fals, és en llibertat, pendent de data de judici dels fets.
A la tarda, Corominas defensava que farien bé els regidors i regidores de l’Ajuntament i els agents de la Policia Municipal de desplaçar- se amb bicicleta a l’hora de canviar la mentalitat de la ciutadania. És del tot normal a París, explicava. La capital francesa és un dels models citats sovint quant a la transformació urbana sostenible.
I posats a proposar, Corominas explica que els mateixos agents de policia i tots els ciclistes haurien de circular pel mig d’aquells carrers i avingudes en què el límit de velocitat és de 30 km/h. Hi tenen tot el dret, però encara la falta de respecte dels automobilistes fa que siguin increpats i menyspreats quan la persona que pedala circula per allà on ha de circular i de la manera que ha de circular, també a Girona. “La carpeta de la bicicleta encara no ha entrat a l’agenda de l’Ajuntament.”
L’any 2023 van morir 78 persones a Catalunya en 77 accidents, segons dades del Servei Català de Trànsit aportades el gener passat. L’Iris va ser una de les víctimes, igual que la Tina, que havia perdut la vida a la carretera dels Àngels l’octubre del 2021 mentre anava en bici. El causant dels fets, que anava begut, no va socórrer la víctima i va fugir. El 2022 hi va haver sis ciclistes morts a les carreteres catalanes. “Hi ha tantes coses que no entenc. I que no cal entendre. És tot tan complex, tan incert, tan caòtic”, havia escrit l’Iris en aquell text recordat i difós per la seva amiga, la Cristina.