La Generació Z prioritza la sostenibilitat alimentària a casa, segons un estudi de la UdG
El treball també que conclou que els joves nascuts entre el 1995 i el 2010 tenen més dificultats de mantenir aquests hàbits quan viatgen
Un estudi realitzat per Francesc Fusté-Forné, de la Universitat de Girona (UdG), i Alicia Orea-Giner, de la Universidad Rey Juan Carlos, revela que la Generació Z, la generació que té més consciència ambiental i els hàbits alimentaris més sostenibles, presta menys atenció a la sostenibilitat de les seves experiències alimentàries a l’hora de viatjar.
L’objectiu de l’estudi ha estat analitzar les perspectives sobre el consum alimentari sostenible en les experiències turístiques de la Generació Z, aquells joves nascuts entre el 1995 i el 2010. A partir d’una metodologia qualitativa, es van realitzar 27 entrevistes amb viatgers d’aquesta generació que també són actius a les xarxes socials.
Els resultats mostren que els joves són conscients de les opcions ètiques quan mengen, i pensen que el consum d’aliments sostenible millora el benestar individual i social. Tot i així, la sostenibilitat del comportament gastronòmic està limitada per altres factors com poden ser el temps i el pressupost, així com la manca d’informació o d’opcions accessibles en les destinacions.
Molts d’ells, asseguren que seguir una alimentació saludable requereix una inversió de temps i diners i, tot i que estan disposats a invertir en un futur sostenible en el seu estil de vida diari, veuen el turisme com una escapada de la rutina, fet que els fa ser més flexibles a l’hora de viatjar.
L’estudi conclou que, mentre que la Generació Z mostra una tendència positiva cap al consum alimentari sostenible, encara hi ha obstacles significatius a superar durant els viatges. La integració d’estratègies de sostenibilitat en el turisme gastronòmic no només beneficia el medi ambient i la societat, sinó que també pot enriquir l’experiència turística i atraure un segment de mercat en creixement.
Pemi als Emerald Literati Awards
L’article de Fusté-Forné i rea-Giner ha estat premiat recentment pels Emerald Literati Awards, un reconeixement atorgat anualment per l’editorial Emerald Publishing per reconèixer l’excel·lència en la recerca acadèmica publicada a les seves revistes.
Des de 1993, els Emerald Literati Awards premien els autors i revisors dels millors articles publicats per aquesta editorial d’alt impacte acadèmic. Aquests premis busquen posar en valor aquells treballs que, a més de ser acadèmicament sòlids, aportin noves idees que puguin tenir un impacte real i positiu als seus camps respectius.
Pel que fa a l’estudi d’Orea-Giner i Fusté-Forné, ha guanyat en la categoria Outstanding Paper, la columna vertebral dels Premis Emerald Literati a l’Excel·lència, que reconeix els autors de l’article acadèmic més rellevant de l’any en curs.
Fusté-Forné assegura que “tot i que el turisme gastronòmic s’ha investigat àmpliament en els últims anys, hi ha poca investigació prèvia que s’hagi centrat en les relacions entre els comportaments alimentaris quotidians i el consum sostenible quan es viatja, especialment des de la perspectiva dels individus de la Generació Z, amb una gran influència de les xarxes socials en les decisions alimentàries”.